Openen kofferdeksel berline

Gege

Lid
In den beginne opende het kofferdeksel bij mijn berline zich VOLLEDIG wanneer ik het wenste te openen via de afstandsbediening. De kofferklep ontgrendelde zich en het kofferdeksel ging vanzelf volledig omhoog, best handig als je met je handen vol staat om spullen in de koffer te plaatsen.
Sinds een tijdje komt het kofferdeksel niet meer vanzelf omhoog, het ontgrendeld gewoon en je moet het zelf nog handmatig een duwtje geven om verder open te gaan.
Zijn er nog mensen onder jullie die dit probleem ervaren ?
En beter nog, weet iemand hoe dit kan verholpen worden ?

Alvast dank bij voorbaat !
 

Gysman

Actief lid
De berline heeft geen automatisch electrisch kofferdeksel zoals bij de combi optioneel wel het geval is. Dat jouw kofferdeksel wel open ging door op de ontgrendelingsknop te drukken, komt door de sterke drukveren die het kofferdeksel normaal alleen omhoog houden. Jouw drukveren hadden blijkbaar dermate veel kracht dat ze door het gewicht van het deksel heen konden drukken. Inmiddels zijn ze wat van de kracht kwijt en drukken ze niet meer door het gewicht van het deksel heen, waardoor je klep niet meer automatisch opent. Een klein zetje omhoog is waarschijnlijk voldoende om de klep alsnog te openen. Let wel: dit is dus geen storing.
 

Gege

Lid
Bedankt alvast voor je antwoord !
Vermits het geen storing volgens jou is ga ik het ook niet melden bij de dealer bij de volgende servicebeurt.
 

Darkside

Forumguru
Of gewoon melden en kijken wat de dealer zegt dan wel doet.
wie weet vervangt hij onder garantie de drukveren en kan je weer een tijdje genieten van een automatische klep. :winkie:
 

Ronnie

Forumguru
De "Drukveren" zijn gevuld met een gas, bij deze buitentemperaturen wordt natuurlijk ook de interne gasdruk lager en krijgt de veer de klep net niet meer omhoog. Bij stijgende temperatuur zal het weer goedkomen........ (of de veren zijn natuurlijk lek)
 
Bij mijn Peugeot helpen de gasveren momenteel ook niet de kofferdeksel helemaal omhoog (net als vorig jaar met de kou). Dat betekent keer op keer goed oppassen om de klep extra door te duwen of mijn hoofd stoten... Helaas vaak dat laatste.

Even wachten op warmer weer dus.
 

Gege

Lid
Dan maar wachten op warmere tijden, en niet alleen voor de gasveren van mijn kofferdeksel, brrrr....
 

Lordje

Actief lid
Bij mij opent het kleine deel wanneer je op de kofferknop van de afstandsbediening, volledig heeft hij nog nooit gedaan.
Hoe doen jullie dat om het volledig te laten openen op afstand?
 

Monteurtje

Forumguru
@Lordje. De 'kleine' klep kun je met de afstandsbediening openen. Door het middelste knopje van de sleutel lang vast te houden. De 'grote' klep kan niet met de afstandsbediening geopend worden
 

michelover

Forumguru
Afgelopen week in de vrieskou(-10/-20) van Oostenrijk werkte de "kleine" klep totaal openen met de afstandbediening bij mij ook niet. Hij ging wel open maar op een kiertje. Nu in NL met +10 gaat hij volledig open. Ligt dus inderdaad aan de temperatuur. Althans bij mijn auto.
 

jalex_h

Forumguru
In de handleiding staat ook dat de kleine achterklep bij temperaturen lager dan 4 graden niet meer omhoog zou kunnen komen.
 
Hmm, dan heb ik zeker erg sterke drukveren, want ik heb er de afgelopen winter maar één of twee keer last van gehad in zuid-Duitsland, bij -20 toen het kofferdeksel was vastgevroren en het met de hand openen ook bijna niet mogelijk was.

Voor de rest doet de automatische ontgrendeling het eigenlijk altijd.
 
Bovenaan Onderaan