Opel Astra

jonbongoofy

Forumguru
Ja ja naast Skoda rijden we ook Opel. Het betreft een Astra uit 2011 met daarin een ongeblazen 1,4 motorblok voorzien van 100 slapende paarden. Deze auto gebruiken we dan ook voornamelijk op 80/100 km/h wegen. Nu doet zich echter een raar probleem voor en wellicht weet iemand raad. (al zal iedereen zeggen dat dit probleem natuurlijk nooit voorkomt bij een Skoda :D) De lak laat los in de rand van de dakrailing. Ter verduidelijking voeg ik foto toe. Opel zegt: niet ons probleem, alleen garantie bij roest door vocht van binnenuit.

Iemand tips?
 

Bijlagen

  • WP_20150414_001.jpg
    WP_20150414_001.jpg
    1,7 MB · Weergaven: 83

s-line

Forumguru
Als de lak gewoon eraf gaat zou ik er maar eens een specialist naar laten kijken als het gewoon onthechting is zou het vreemd zijn,maar goed 4 jaar later zal er wel geen garantie op lakwerk zitten
 

Zwapp

Forumguru
Bij skoda zit daar meen ik iets van 10 jaar op... zou er toch echt geen genoegen mee nemen hoor, dit mag je redelijkerwijs niet verwachten van een laklaag uit dat bouwjaar!
 

Cordoba

Forumguru
Dit lijkt me een duidelijk voorbeeld van een produktiefout (zelfs bij Opel lijkt me dit niet normaal), de meest waarschijnlijke oorzaak is een slechte voorbehandeling vóór het spuiten van de auto. Hierbij ga ik er vanuit, dat er ter plekke geen dakdrager heeft gestaan, die óf niet goed op breedte was ingesteld, of zwaar overbelast is geweest. (dan kun je wat vervorming krijgen, met als gevolg spanningen waardoor op een gegeven moment de lak kan gaan loslaten)

Pon is als importeur niet altijd even makkelijk/klantgericht, maar mijn ervaring is dat de Opel importeur nog een paar graadjes erger is, dus heel veel succes toegewenst met de strijd.
 

CDK

Forumguru
dat is heel vervelend, mogelijke redenen zijn al aangedragen, dit mag gewoon niet gebeuren, bij welke auto dan ook, ze horen je dan ook zeker voor een groot gedeelte tegemoet te komen. Succes met de afwikkeling!
 

Ridley

Forumguru
Tip: door de etalageruit naar binnen sturen, briefje onder de ruitenwisser: 'hier heb je hem terug, ik hoef hem niet meer' (zo hebben we destijds een Nissan Sunny op maandagochtend in de showroom gevonden, toen ik nog voor de Nissan dealer werkte )

Ff serieus: niet accepteren zoals hierboven al aangegeven. Rechtsbijstand alvast consulteren.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik reed van 1982 tot 1985 een Opel Ascona hatchback, de eerste Ascona voorwielaandrijver, in de kleur Henna-rood (bijgenaamd: menie; standaardvraag: "wanneer wordt-ie afgelakt?").
Na ruim een jaar begon de kleurlaag voor onder de bumper en het voorste deel van de motorkap er schilfergewijs af te vallen, alsof ik er een grindpad mee aangeschoven had zeg maar. Dat was ook het aanvankelijke verweer van de dealer: dat zal wel steenslag zijn, is niet ons probleem. Nadat een onafhankelijk expert de zaak had beoordeeld, o.a. op basis van een nog volstrekt gave voorruit ("dus geen steenslag") is de zaak alsnog overgespoten - natuurlijk weer in dezelfde meniekleur helaas...
Het kan dus effe zeuren kosten, maar ik zou zeker volhouden... :jaja:
 

kansberg

Forumguru
Hmmm...het is niet 'des Opels' deze lakbeschadiging en sluit mij aan bij bovenstaande constateringen. Skoda heeft 10 jaar lakgarantie, maar Opel ook (zoiets), in ieder geval méér dan 4 jaar. Wellicht dat een pittige brief richting importeur helpt? Hoe dan ook, erg vervelend. Houd ons op de hoogte!
 

Blackokkie2

Forumguru
en dat zegt een skoda rijder, haha
Tja, ik heb opel niet zo hoog zitten, in mijn ogen hebben ze ook maar 1 mooie auto gemaakt...

Opel-GT-1968-wallpaper.jpg
 

Cordoba

Forumguru
@Gizzmo Er is nogal een behoorlijk kwaliteitsverschil tussen Opel en Skoda. Ik heb ook ooit de fout gemaakt om een (nieuwe) Opel te kopen, die is binnen de garantietermijn zo'n 100!! keer terug geweest voor de meest vreemde mankementen, zo is bijvoorbeeld tot 2x toe de km-teller vernieuwd. Mijn stelling is dat de kwaliteit/betrouwbaarheid van Opel is gestopt bij de modellen waar er allerlei electronica in moest, en een auto niet langer een zuiver mechanisch apparaat was.
 

Gizzmo

Forumguru
Zoals met zoveel producten maakt het in mijn ogen allemaal niet meer zoveel uit, merk a of merk B. Ben verplicht geweest de afgelopen 23 jaar Opel te rijden van mijn werkgever, En die Opel heeft mij maar 1 keer laten staan toen de elektrische handrem er niet af wilde. En dat met jaarlijks zo'n 40 a 50K.

Momenteel dus nu 4 maanden Skoda, op zich ook niet verkeerd, maar echt niets beter of slechter dan een Opel.
Vind momenteel wel echt de vering, ophanging, wegligging van de O3 beneden alle peil, daar was mijn laatste Astra echt wel veel beter mee.

Verder wel lekkere auto hoor
 

Skoda-MAN

Forumguru
Voor alle ŠKODA-modellen wordt gedurende een termijn van 3 jaar na de afleveringsdatum garantie gegeven op de lak, indien er sprake is van materiaal- en/of fabricagefouten. en 10 of 12 (afhankelijk van model) op doorroesten van binnenuit.
Zo te zien is dit geen roest maar los bladderen van de lak. mogelijk door de kunststof afdekkappen van de dakrail. (beweging / trillen door de luchtstroming)
 
Laatst bewerkt:

jonbongoofy

Forumguru
@Skoda-MAN dan zijn die voorwaarden hetzelfde. Inderdaad is dit geen roest maar gewoon loslaten van de lak in de goot naast de dakrail. Het is aan beide kanten. Opel dealer had nog nooit zoiets gezien. En omdat auto 4 jaar oud is geen garantie meer. Wat betreft betrouwbaarheid is de auto verder top. Heeft ons in tegenstelling tot zijn voorganger 308 met THP motor nog nooit laten staan.
 

Gerke

Forumguru
Ik durf wel te beweren dat ik dit geen dealerwaardig antwoord vind ;)
Ik zou de foto mailen naar Opel Nederland en vragen wat ze er van vinden, daarnaast zou ik ze op voorhand mededelen dat je binnen 2 weken een antwoord verwacht en afhankelijk van dat antwoord besluit dat je dit wereldkundig gaat maken op social media etc.

Dit gebeurde bij opels tot de Astra geproduceerd tot ik meen 1998, daarna is het verzinken etc begonnen en mag dit niet meer gebeuren ;)

En ik ben wel nieuwsgierig welke Opel dealer dit betreft?
 
Laatst bewerkt:

Zwapp

Forumguru
@Gerke galvaniseren van buitendelen? Denk dat je dubbelverzinken bedoelt, dat is in die jaren inderdaad begonnen... dat zal ook de reden zijn waarom roesten van binnen uit zo'n lange garantieperiode kent!
 
Bovenaan Onderaan