Oopsie wederom p0087

haassie

Forumguru
Van de week een keer wilde haren bij een klaverblad uit de bocht dsg handmatig in z’n 4 Volgas optrekken, even kijken hoe de koppeling zich hield, en ineens een enorme bok/schok. Wat nou weer? S avonds naar huis nog maar een keer proberen. En weer. Zo rond de 4500 toeren bij vol gas. Boem. Bij halfwas loopt ie makkelijk door.

uitgelezen geen fout codes. Vanmiddag een stukje gereden, wederom, uitgelezen p0087(intermittent). Heb dit al eerder aan de hand gehad bij 150000km meen ik. HD brandstof pomp vv destijds. Kan die nou alweer stuk zijn na net 60dkm?

Net even m’n dealer onderhouden boekje erop nageslagen, brandstof filter is nog nooit vv!! Kan dit de oorzaak zijn van het bokken? Hoop het wel want die pompjes vv kost serieus geld.

in hoeverre verkort tuning de levensduur van zo ‘n pomp?
 

Tees

Donateur
Lang leve Gerrit Speek! Z'n allereerste opmerking: "In ieder geval: plaats een nieuw brandstoffilter". Doen dus!

En wat vervelender kan zijn voor jou: "Bij (getunede) Seat Leon (1P) is vaak de brandstofpomp het probleem, die kan het net niet aan. Er is een gemodificeerd binnenwerk voor de pomp. De software moet daar wel op worden aangepast"
Ik weet niet of dat voor de S2 net zo goed geldt (de Leon is wel een erg andere auto, en ik weet even niet welke de 1P is), maar tis wel een hint in de richting waar je zelf ook al aan dachr
 

Cordoba

Forumguru
Leon 1P is zeg maar de generatie rond 2010, overigens hadden niet alleen getunede exemplaren daar soms problemen met de hogedrukbrandstofpomp, ook de 'gewone' Cupra's hadden nog wel eens problemen met die brandstofpomp, ook bij bijvoorbeeld de Audi A3 kwam dit probleem vaker voor. Het probleem zat eigenlijk in een serie matige pompen die ingebouwd zijn, en waarbij vóór tuning het ondermaats presteren van de pomp nog niet zo opviel, maar bij tunen vielen die mindere exemplaren direct door de mand.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

haassie

Forumguru
Gerrit Speek heb ik zitten lezen idd. Eerst maar een brandstoffilter v.v en kijken of dat uitkomst biedt. Dat zijn de kosten niet. Ik hoop het wel, heb eind volgende week een weekje Zeeland voor de boeg met de sleurhut....onderweg een paar tunnels, wil niet in een tunnel dit verschijnsel hebben dat in een keer het vermogen weg is! Tricky.

Die pomp is twee jaar geleden v.v. Ik mag aannemen dat dit een nieuwere versie is. Wat moet er dan aan de tuning aangepast worden? Wordt dan weer een ritje naar TVS...zucht!...en kosten...ja uw tuning is al een paar jaar oud!
 

Tees

Donateur
Ik ga er eigenlijk vanuit dat als TVS t gedaan heeft, dat ze wel iets aangepast zouden hebben als dat nodig en bekend was.
Je kan ze natuurlijk altijd eens bellen of mailen om te vragen of dit een bekend probleem is na tuning.

Maar wie weet lost een nieuw brandstoffilter wel wat op. 220k is ook wel erg lang voor een filter!
 

Eltjo

Forumguru
Toen ik na 3 lpg auto’s ging dieselen vroeg ik aan een automaterialenhandel over het brandstoffilter. Hij zei je merkt het vanzelf wanneer je hem moet vervangen als die niet meer trekt....

Het komt mij wel raar over als het filter zorgt dat dat met een klap gaat.
Overigens heb ik ook meer dan 200dkm met Passat uit 2000 gereden.
Met die 2003 was het filter vervangen en kreeg prompt daarna lekkage op de ontwateringsschroef.
Maar die auto’s waren niet getuned.

Bij de huidige auto heb ik filter maar een keer laten vervangen. Met goedkope arbeid was het meer de prijs van het filter zelf.
 

Tees

Donateur
Het filter zal die klap niet veroorzaken, de ECU bemerkt een te lage druk van het brandstofsysteem en besluit dan rigoureus de boel in noodloop te zetten. Dat is de bonk die je dan voelt.
Ik heb iets soortgelijks gehad toen ik m'n wagen net had, zat een probleem in de software, die ervoor zorgde dat bij uitschakelen CC er ook een bonk door de auto ging en vervolgens noodloop.
 

haassie

Forumguru
Net even bij een vw dealer in Maassluis geweest. Was alleen een monteur aanwezig. Die een busje aan het schoonspuiten was en niet zo druk leek. Verhaal uitgelegd en welke code ik had uitgelezen. Code zegt me niets. Mijn vraag wat de te verwachten levensduur van zon pomp is.

Antwoord:geen idee.

langer dan 50-60.000? Geen idee.

kun je even kijken in het systeem, wanneer de pomp hier bij welke km stand vv is?

Antwoord: Kan ik niet.

vraag: Wanneer een brandstoffilter vervangen? Antwoord: Tsja weet ik zo niet! Wij vervangen het eigenlijk nooit. Maar zou het zeker doen omdat de pomp nog niet zo oud is, en het filter wel. Opmerking: Als je handig bent kun je het ook zelf doen, is niet zo moeilijk.

kun je hem even uitlezen. Ik zie p0087, fuel rail pressure. Kostenloos dat dan wel.

kom anders van de week nog een keer langs, dan kunnen we even verder kijken.

Op zaterdag werken is nooit leuk. Maar jonge jonge. Ze hebben weer (min)punten gescoord. Haha.

laat eerst maar elders het filter vv en kijk dan wel weer verder.

Nog een vraagje van mijn kant aan het forum.Wanneer ik de auto standaard zou maken is dan de te leveren druk lager?
 

Cordoba

Forumguru
De te leveren druk moet volgens mij gelijk zijn, alleen de hoeveelheid te leveren brandstof wordt minder, dus haalt de pomp makkelijker de benodigde druk.
De monteur die je getroffen hebt, was duidelijk geen 'alleskunner'. :D
 

haassie

Forumguru
Nee dat was ie zeker niet haha. Had er geen zin in vandaag. Rare clown!

Maandag eerst maar even dat filter vv. Afspraak staat, elders dat wel! Van daar uit verder.
 

Tees

Donateur
Gratis uitlezen? Das wel een heel chique service voor een dealer! Dan kan je niet ook nog eens gratis advies verwachten hè ;)
Maar fijn dat ie binnenkort al vervangen kan worden, hopelijk lost dat t op.
 

Highway

Forumguru
Mijn brandstof filter is vervangen een ongeveer 30K geleden (dus rond de 200 000) Bij stralen van kleppen, dit extra laten doen. Wat eruit kwam was duidelijk zwart, en behoorlijk vies.

Vervangen kan dus zeker geen kwaad. Zelf vervangen zou kunnen, maar blijkbaar zit de filter vast met een soort clip, die blijkbaar nogal snel kapot kan gaan. Daaro heb ik het laten doen (waren de grote kosten toch niet).
 

eriktv

Forumguru
Zou ik dan een keer hetzelfde gehad hebben? Weliswaar een 2.0TDI, maar ik vloerde hem een keer toen ik al 180 reed en ik een nog veel snellere auto zag naderen, waarop ik als respons drie harde bonken kreeg :nailbiting:. Danig van geschrokken, dus had me al voorgenomen om niet meer in één keer alle 429Nm op te roepen.
 

haassie

Forumguru
Nou die 429nm ga ik niet redden, hooguit 320nm, en die 180 tik ik al nooit aan. Was gewoon een keer vol gas uit een bocht optrekken en invoegen. Rijd meestal vrij rustig met een stijl waarmee ik de boel probeer te ontzien haha. Zo sterk is het allemaal niet haha. Hoop dat dit soort fratsen niet gebeuren met de sleurhut erachter als de bak in s terugschakelt en in dit toerengebied kan komen....en gaat bokken...liever niet zeg maar!
 

haassie

Forumguru
Vandaag het benzinefilter vervangen wat er al 210k onder zat en even de proef op de som. Paar keer stevig opgetrokken en vooralsnog geen noodloop(schok/bok). Beter zo!
 

haassie

Forumguru
Als dit het was, viel het idd gelukkig mee. Filtertje van 20€. Gelijk de winterbanden eraf en twee rubbers achter v.v op de stabilisator die al een tijdje aan het kraken waren....achter stil, nu voor nog een keer om de boel kraakvrij te krijgen..en zo blijf je bezig haha
 
Bovenaan Onderaan