Oom agent en dagrij- en cornerverlichting

Constant

Erelid
Eerlijk gezegd kan ik bij diverse types auto's de dramlampen niet onderscheiden van de dagrijdverlichting. Als het onderscheid alleen goed zichtbaar is in een keurmerk in het glas, dan wordt het oom agent (en de gewone burger!) wel erg moeilijk gemaakt.

Multi1100

Actief lid
Heb zojuist even gekeken, maar de dagrij verlichting heeft wel een heel andere intensiteit dan de mistlampen op de Yeti..
Overigens heb ik de verlichting altijd op "auto" staan, kom dus vrijwel nergens aan want de laatste keer dat ik mistlampen gebruikt heb kan ik me niet heugen..

jalex_h

Forumguru
In feite is het heel simpel: je kunt alleen iemand aanspreken op wat wel en niet mag als je zelf tot in de puntjes weet wat wel en niet mag.
De uitleg van Harrie D is duidelijk, maar gezien de ervaring van diverse forumleden is het even duidelijk dat dit niet iedere agent(e) duidelijk is. Overigens denk ik dat binnen niet al te lange tijd alle auto's van dagrijverichting voorzien zullen zijn, waarvan ongetwijfeld velen in de buurt van de mistlampen, en elke agent daardoor wel in staat is dit onderscheid te maken. Waardoor dit probleem vanzelf oplost.

EdK

Forumguru
Volgens mij wilden ze het één van de aankomende jaren zelfs verplicht maken dat rijden met je lichten aan !
Zal wel zijn om het simpeler te maken voor de heren agenten en voor ons :smirk:

FredV

Banned
Hier het antwoord over dagrijverlichting:

"Op Europees niveau is besloten dat vanaf 2011 nieuwe modellen personen- en bestelauto's uitgerust moeten worden met lampen die overdag automatisch gaan branden als de auto wordt gestart."

En zoals ik al eerder aangaf, mijn auto heeft aparte dagrijlampen en aparte mistlampen.
Het onderscheid is heeeel duidelijk, en als je t onderscheid niet aan de voorkant kunt zien, bij dagrijverlichting branden geen achterlichten...

EdK

Forumguru
Heb je wel eens goed gekeken ??
Zitten meen 3 soorten lampen in en hij is gedeeld
En als goed is heb je wel degelijk mistlampen voor !
Kijk maar eens op de licht schakelaar links op je dashboard

darkprojectx

Forumguru
Hier het antwoord over dagrijverlichting:

"Op Europees niveau is besloten dat vanaf 2011 nieuwe modellen personen- en bestelauto's uitgerust moeten worden met lampen die overdag automatisch gaan branden als de auto wordt gestart."

En zoals ik al eerder aangaf, mijn auto heeft aparte dagrijlampen en aparte mistlampen.
Het onderscheid is heeeel duidelijk, en als je t onderscheid niet aan de voorkant kunt zien, bij dagrijverlichting branden geen achterlichten...

klopt, stukje krommigheid in veiligheid. Waarom een auto van voren wel meer zichtbaar maken maar van achter niet?

FredV

Banned
Omdat het om tegenliggers gaat, dus naderende voertuigen. Die komen niet van achteren. Als je de achterlichten ziet, is de auto al voorbij....
En gekozen is voor deze verlichting ipv bijv dimlicht, vanwege het verbruik.
Dagrijverlichting geeft een verhoogd verbruik van ca 2%

FredV

Banned
Led-lampjes met bajonetsluitng waren in Frankrijk gewoon bij de tankstations verkrijgbaar

of vrachtwagen rijden:)
volgens het SWOV-rapport MVO:

"Maar het maakt veel uit of de conventionele dimlichten voor MVO worden gebruikt of energiezuinige led-verlichting. We beschouwen eerst het conventionele dimlicht. Per auto is het meerverbruik door het aanzetten van het dimlicht (2x 55W) gelijk, maar relatief gezien zijn er grote verschillen. Bij een zuinige personenauto bijvoorbeeld met een verbruik van 6,7 l per 100 km (1:15) is het meerverbruik door de standaarddimlichten 3%. Het meerverbruik is 2% voor bijvoorbeeld een personenauto die 10 l/100 km (1:10) gebruikt en 1% voor een vrachtauto met een verbruik van 33 l/100 km) (ETSC, 2003). Meer brandstofverbruik geeft ook meer uitstoot van schadelijke stoffen, hetgeen slechter is voor het milieu. De CO2-emissies van het autoverkeer stijgen tussen de 0,6% en 1,4% (Elvik et al., 2003). Brandstofbesparing en gereduceerde CO2-emissies kunnen worden gerealiseerd door de toepassing van speciale MVO-gloeilampen (21W per lamp) of led-verlichting (circa 5W per lamp). Tevens kunnen met automatische schakelaars niet-noodzakelijke lampen (bijvoorbeeld de achterverlichting) worden uitgezet."

Dus.

Multi1100

Actief lid
@Rosinfield; mooi! Wil er graag meer van weten, maar het ook wel simpel houden..
@FredV; tsja, als ik die info nu eerder had gehad..:), 2%, is 1/200 van verbruik!

higgy

Forumguru
[moderatorbreak]On-topic anders gaat er een slot op, zoals een collega-mod op pag. 1 al meldt[/moderatorbreak]

Bovenaan Onderaan