Oom agent en dagrij- en cornerverlichting

In het Fabia II subforum brandde in het "cornerverlichting" draadje een discussie los over wat je mag verwachten van oom agent wanneer het aankomt op het herkennen van dagrij- dan wel cornerverlichting.

Voor de geïnteresseerden een linkje naar het draadje, de berichten staan zo'n beetje op pagina 6 en 7

http://www.skodaforum.nl/board/showthread.php?p=211544#post211544

Het gaat om het volgende:

Het komt wel eens voor dat Skoda rijders staande worden gehouden omdat een politieagent denkt te hebben geconstateerd dat er mistlicht wordt gevoerd. Zoals wij allen weten heeft Skoda een aantal modellen van cornerverlichting en/of dagrijverlichting voorzien, vlak naast de mistlichten.

Nu merk ik dat er een aantal leden volledig verontwaardigd reageren en vinden dat een politieagent dit hoort te weten. Zij bewaken onze veiligheid en moeten derhalve dus op de hoogte zijn van de laatste wet- en regelgeving. Een foute constatering is dus onacceptabel.

Mijn standpunt/stelling is de volgende:

Een politieagent dient te weten wat dagrij- en cornerverlichting is en moet weten dat het toegestaan is om te voeren in Nederland. Je kunt echter onmogelijk verwachten dat een agent van ieder model auto weet waar dit soort verlichting is geïnstalleerd en of de auto is voorzien dergelijke verlichting.

Wat wil ik met dit topic?

Ten eerste ben ik wel benieuwd naar ervaringen die jullie hebben hiermee, zijn jullie al eens aangehouden en hoe reageerde oom agent?

Ten tweede, discussser mee over mijn stelling! Wat mag je wel en niet verwachten van oom agent?

EdK

Forumguru
Gaan we nu ook nog eens bespreken wat een agent wel of niet behoord te weten ?
Met een staande houding en een normale conversatie tegen zo'n diender is het hele probleem van de wereld

Wat wordt het volgende beroep hierna wat we gaan bespreken ?
Automonteur ? elektromonteur ? vakkenvuller ?

Kunnen jullie niet gewoon een donatie doen en dit bebeppen in het rokershol of hoe dat off topic gedeelte ook mag heten ?

Neptukker

Forumguru
ervaring: geen

Zolang hele volksstammen tegen de schemer nog zonder licht rijden (of niet de sneeuw bij de lampen weghalen), géén of te laat richting aangeven en vrolijk met een telefoon aan het oor zitten mag wat mij betreft daar de energie van bromsnor in gaan zitten. Kostbare tijd van de discussie mislicht/dagrijverlichting moet gestoken worden in dat soort gevallen.

@ Edk: ik vind dat het wel interessant is om te weten hoeveel medeforummers ervaring hebben hiermee. Bovendien merk ik dat er wel een aantal leden zijn die een duidelijke mening hebben hier over, dus kan het een leuke discussie opleveren. Wordt het geen leuke discussie, of als er niemand geïnteresseerd is, dan bloedt het topic vanzelf dood of kan het door een mod worden gesloten.

Bovendien, het is alles behalve "off topic" het gaat over een specifieke Skoda discussie, aangezien wij een auto rijden waar de dagrij- en cornerverlichting op die specifieke plek zit.

@ Neptukker: Kan het alleen maar met je eens zijn dat er ergere overtredingen zijn dan mistlicht voeren. Ik kan me levendig voorstellen dat het voor een agent ook niet altijd een pretje is om wetten en regels te moeten handhaven waarvan het nut niet direct zichtbaar is. Zeker niet als autofabrikanten nog eens de vrijheid hebben om dit soort verlichting op verschillende plekken in te bouwen...

EdK

Forumguru
Maar je off topic stuk die hierin de overmacht gaat nemen is de meneer of mevrouw agent hierin
En niet alleen Skoda heeft cornerverlichting hoor !
Maar goed de MOD's zullen wel ingrijpen als het niet hier thuis hoort !
Je zou het ook even kunnen laten testen door Higgy / Kensei of Constant !?

nomad

Senior Member
Kunnen we het best even over hebben. Ik ben van mening dat een agent op de hoogte hoort te zijn van de laatste wetgeving en hoe het geregeld is op nieuwe auto's. Daar is geen enkel excuus voor om het niet te zijn. Aangezien de heren hun eigen onzekerheden en onwetendheden er gewoon doordrukken onder het mom van ambtseed en de burger mag maar in bezwaar gaan om zijn of haar gelijk te halen.

Ik heb 2 keer een ontmoeting gehad met de blauwe petten brigade. Eerste keer: Volvo V70 KLPD. 2 (hoofd)agenten, 50+, vriendelijk. Discussie gevoerd over cornerlampen, laten zien hoe het werkt en ze waren tevreden. Zelfs de correcte schakeling van dagrijverlichting over de mistlampen was geen enkel probleem. Expliciet gevraagd of er voor bekeurd kan worden. Nee doen ze niet.

2e keer: Politie Eindhoven. 2 opgeschoten eenstrepers met een behoorlijk grote bek. "Jij rijdt met je mistlampen aan!" Aangegeven dat ik niet gediend was van dit soort taal en dat ze gewoon beleefd moesten wezen, moest ik niet zo brutaal doen anders kon ik mee naar het bureau. Pas nadat ik had aangegeven dat het enige wat we op het bureau zouden gaan doen het opnemen van mijn klacht en een gesprek met zijn leidinggevende zou zijn (heb ook voor dat korps gewerkt) bond ie pas in. Ruim een half uur daar gestaan en mocht het niet laten zien hoe het werkte. Hij wilde de bon al gaan schrijven en ik moest maar bezwaar maken.

Dus dan is mijn conclusie: als dit soort eenstrepers de wet niet kennen, zijn ze niet klaar voor het werk op straat en kunnen ze beter achter een bureau gaan zitten of erger nog, in de berm.

darkprojectx

Forumguru
naar mijn mening;

cornerverlichting -> 1 mistlamp/aparte lamp die brandt bij het nemen van een bocht of meedraait.
mistlicht -> 2 mistlampen die ook bij rechtdoor rijden branden en onderin de bumper zijn gemonteerd. Voeren bij geen mist -> bekeuren.
dagrijverlichting -> gevoerd in de schemer of in het donker -> bekeuren.

ik heb zelf alleen ervaring met de mistlichten, weleens op een donkere snelweg op geattendeerd door een agent die mij inhaalde en even met zijn mistachterlicht vrolijk terugseinde. Maar nog nooit een boete ofzo..
rest van de lampen heb ik geen verstand van of ervaring mee, maar dit is wat ik dacht dat het ongeveer was.

Tallguy

Forumguru
[MODERATORBREAK]Ik geef dit topic voorlopig nog even het voordeel van de twijfel en hou het open. Let wel dat dit topic op de huidige plek niet hier thuis zou horen omdat dit gaat over de ontwikkelingen van Skoda zelf en niet over de wet- en regelgeving in NL en België (oa).[/MODERATORBREAK]

EdK

Forumguru
Dus dan is mijn conclusie: als dit soort eenstrepers de wet niet kennen, zijn ze niet klaar voor het werk op straat en kunnen ze beter achter een bureau gaan zitten of erger nog, in de berm.

Nee, terug de schoolbanken in en na de cursus simpelweg een examen erachter zetten met de eis 20 vragen 18 goed !
Niet gehaald ? een vermindering in zakgeld of salaris !
Moet je kijken hoe ze hun best gaan doen !
Maar ok dit is weer MIJN bescheiden mening die niemand hoeft te delen.

Constant

Erelid
Ik vind het gewoon niet handig dat bij cornerverlichting een mistlamp aangaat, feitelijk is dat een overtreding. Het verblindende effect kan hinderlijk zijn voor andere weggebruikers.

Dat er na de facelift op een aantal modellen op de plek van de mistlampen een dagrijverlichting is geplaatst, vind ik ook niet handig (niet alleen omdat je je mistvoorlichten kwijt bent!). Het verschil is niet altijd even makkelijk te zien met mistverlichting, ik vind het nep-dagrijdverlichting. Wat mij betreft wordt de wet aangepast en wordt dagrijdverlichting beperkt tot de welbekende "wenkbrouwen", dat voorkomt discussies met oom agent of ruzie met andere weggebruikers.

20 vragen 18 goed !
Yep, 18 goed en met 1 vraag fout mbt cornerverlichting en 1 vraag fout over dagrijdverlichting :grin:.

wat je mag verwachten van oom agent
In genoemde casus kan ik oom agent niets kwalijk nemen, zet gewoon je cornerverlichting of nep-dagrijdverlichting uit.

MarcoO2

Forumguru
Ik denk dat het verblindingsgevaar wel mee zal vallen. De cornberverlichting werkt alleen bij lage snelheid.

Rosinfield

† In Memoriam
Benader oom agent, die natuurlijk ook niet alles kan weten, vriendelijk en beleefd en begrip zal uw deel zijn. Arrogantie, mede ingegeven door het feit dat men ook tot de "blauwe petten brigade" behoort of behoort heeft, roept uiteraard minder positieve reacties op.

darkprojectx

Forumguru
verblinding heeft niets met snelheid te maken, maar met felle lampen die op een nat wegdek opspiegelen en het tegemoet komende verkeer in de ogen schijnen.

ik zou niet eens met oom agent in discussie gaan, ik zou wel beleefd (zoals ik zelf ook wens aangesproken te worden door oom agent) vragen wat het probleem is, zelf even kijken of meneer misschien een punt heeft, hem daarin in het uiterste geval het voordeel van de twijfel geven en het daarna gewoon boven zijn pet aanvechten.

MarcoO2

Forumguru
Exact, maar omdat de verplichting alleen bij lage snelheid én in de bocht werkt, is de kans op verblinding niet heel groot. Meestal zit er geen verkeer in de schijnrichting van de mistlamp die dan even brandt.

Multi1100

Actief lid
eens, en die mistlampen staan niet zo hoog afgesteld dat ze verblinden..anders heb je er niets aan als mistlamp..

Multi1100

Actief lid
In post nr 10 las ik....
"...Het verblindende effect kan hinderlijk zijn voor andere weggebruikers."

overigens is het niet m'n vak..

E

Ex-lid 2926

Als lid van de "Blauwe Pettenbrigade" voel ik natuurlijk de behoefte om hier toch even op te reageren.
1. De éénstrepers: De opmerking dat zij maar weer terug de schoolbanken in moeten is volkomen terecht. Dat gebeurt namelijk ook. Eénstrepers zijn aspiranten. Afwisselend gaan zij 3 maanden naar school, gevolgd door 3 maanden praktijk. Na 3 of 4 jaren (afhankelijk van opleidingsniveau) zijn zij afgestudeerd.
2. De meeste agenten zijn wel op de hoogte van cornerlights, dagrijverlichting, mistlampen. Veelal omdat dienstauto's (in mijn geval de VW Touran) ook voorzijn zijn van cornerlights. Al heel veel opmerkingen gehad (fatsoenlijke, maar ook zeer huftigere) dat "de politie maar met één mistlamp reed". EG goedgekeurde cornerlights hebben een keurmerk in het glas.
3. Dagrijlichten. Daar begint al vaak het "probleem". Dagrijlichten aan de voorzijde mogen niet in combinatie met andere lichten gebruikt te worden. Ook deze lampen hebben bij een EG goedkeuring een aparte codering in het glas. Heel veel aftermarket oplossingen zijn dus gewoon niet legaal.
4. Mistlampen. (ook wel eens breedstralers genoemd) Hebben ook wel de bijnaam "dramlampen". Dekt dus vaak de lading. Vaak gebruikt door "petjes". Mogen alleen bij dichte mist, regen en sneeuwval gebruikt worden die het zicht ernstig belemmeren.
In alle andere omstandigheden gewoon verboden. En in die andere omstandigheden ook volkomen nutteloos. De reikwijdte van de brede lichtbundel is slechts enkele meters voor de auto. Bij 72 km/u rijd je al 20 m sec. Zou je in het licht van de mistlamp vanuit de berm een dier opmerken die een poging wil wagen om over te steken ben je er al voorbij of tegenaan voordat je maar überhaupt hebt kunnen reageren. Met een reactietijd van 1 sec. ben je al 20 meter verder (en zo ver reikt die lichtbundel niet)
Wat ik bij het gebruik van mistlampen ook heel vaak merk als ik automobilisten staande houd. Heel veel (vooral ouderen en -sorry- vrouwen) weten niet eens dat er mistlampen op de auto zitten en weten al helemaal niet hoe ze uitgeschakeld moeten worden als ze per ongeluk ingeschakeld zijn. Let maar eens op hoeveel Renault's Scenic van de eerste generatie met mistlampen rijden. Veelal bereden door senioren.
De linker stengel aan de stuurkolom heeft een draairing voor het inschakelen van de verlichting. Naast deze draairing zit nog zo'n ring voor het inschakelen van de mistlampen. Als je dus met je "volle" linker hand de verlichting aandraait heb je bij dit type auto's ook gelijk de mistverlichting aan.
Velen vinden het hoogst irritante verlichting. Het heeft lang in de ergernis top 10 gestaan. Behalve bij mist etc is het voeren van die lampen ook nog eens verboden, dus het is niet verwonderlijk dat er voor geschreven wordt.

Rosinfield

† In Memoriam
Idd hoogst irritant, vind ik ook. Zeker als het ook nog eens in combinatie met gewone dimlichten gebeurt. Komt zeer onaangenaam over.

FredV

Banned
Heel veel (vooral ouderen en -sorry- vrouwen) weten niet eens dat er mistlampen op de auto zitten en weten al helemaal niet hoe ze uitgeschakeld moeten worden als ze per ongeluk ingeschakeld zijn. Let maar eens op hoeveel Renault's Scenic van de eerste generatie met mistlampen rijden. Als je dus met je "volle" linker hand de verlichting aandraait heb je bij dit type auto's ook gelijk de mistverlichting aan.
Idem bij Skoda en overige VAG-auto's. Hoe gemakkelijk trek je de lichtschakelaar niet uit, dan branden je mistlampen. Net zoals het grootlicht. En toch branden er dan lampjes op je instrumentenbord.

Ik ben overigens van mening dat als een agent een bekeuring geeft, hij moet weten waarom hij die geeft en dus de wet moet kennen EN de toepassing daarvan in de praktijk!
En zo moeilijk is het toch niet om mistlichten te onderscheiden van dagrijverlichting die overigens binnenkort in heel EG verplicht wordt voor nieuwe auto's.
En in mijn auto zitten zowel mistlampen als dagrijverlichting, dus 4 lampen.
dus.

Bovenaan Onderaan