Ook maar even voorstellen

miles

Senior Member
Beste forummers, mijn naam is Lex uit Alkmaar en mijn vrouw en ik zijn voornemens om een Skoda Octavia 1.8 tsi occassion aan te schaffen. Ik hoop op dit forum wat aanvullende informatie over dit model te kunnen vinden.

Momenteel rijden we afwisselend in een Volvo V50, die zal worden ingeruild, een Kia Picanto en een Mercedes 280S uit 1976 ( alleen op zon en feestdagen ).

Als er leden nuttige aankooptips kunnen geven over de 1.8 tsi van Skoda, dan hou ik mij aanbevolen.
We hebben overigens alleen interesse in de handgeschakelde versie.

Met vriendelijke groet, Lex.

CDK

Forumguru
welkom op het forum Lex, je kan hier veel informatie vinden en er zijn veel behulpzame leden met de nodige kennis, dus dat gaat vast goed komen!

greetz Corné

Cordoba

Forumguru
Welkom hier Lex, en foto's zijn welkom zeker van die 280S. Als het een beetje wil is de Octavia straks de zuinigste auto van de stal (als ik tenminste de verbruiksverhalen van de Picanto moet geloven).

s-line

Forumguru
Welkom Lex, ik rij zelf in een superb 1.8tsi en dit is een fijne motor kan ik je vertellen.
Gr.

miles

Senior Member
Dank allen voor de reacties. Even kort over de andere merken: de Picanto is zeer zuinig. Schijnt nog wel eens aan het bouwjaar te liggen, heb ik begrepen. Die van ons is uit 2008. De Benz loopt (nog) op lpg. Verbruik ongeveer 1 op 6. Op benzine iets zuiniger.

Als de plannen van staatsecretaris Weekers ook door de 1e kamer komen, zal de lpg installatie waarschijnlijk worden uitgebouwd. Meneer Weekers wil namelijk dat ik per 1 januari 2014 voor de 38-jarige Benz de volle mep aan wegenbelasting ga betalen, en dat is met zo'n topzware auto een weinig aantrekkelijk idee. Komt tijd, komt raad.

ertromp

Forumguru
Welkom hier Lex.
Succes met je zoektocht en er moet vast eentje te vinden zijn.
Je hebt de Octavia 2 pre facelift en de facelift (vanaf 2009)
Specifiek 1.8 TSI probleem is de kettingspanner/nokkenas verstelling. Wellicht goed het onderhoudsboekje bekijken en misschien kun je nog garagerekeningen boven tafel krijgen.
Graag horen we wat het resultaat geworden is.

miles

Senior Member
mercedes.jpg

Op verzoek van forumlid Cordoba, hierbij een recente foto van de 280S. Kortgeleden genomen tijdens een meeting in Friesland. Excuus aan hen die dit forum vervuiling vinden

Canon-Eye

Forumguru
Excuus niet nodig - oldtimers zijn wat mij betreft altijd zonder restricties welkom.
Zó eenkennig zijn we nou ook weer niet...:D

miles

Senior Member
Ook hier maar even een update: auto is gekocht. Skoda Octavia 1.8 tsi elegance businessline. Handgeschakeld, bouwjaar 2011, lage kilometerstand ( < 40.000 km ), metallic zwart.

Auto wordt over ruim een week geleverd.
Ik moet jullie bekennen dat ik nooit had verwacht ooit in een Skoda te gaan rijden. Klinkt denigrerend, maar zo bedoel ik het niet. Toen ik jong was, was Skoda eenzelfde soort kwaliteit als Lada.

Nadat het in handen van VAG is gekomen, is er een hoop gewijzigd. Ik moet jullie ook zeggen dat ik het model heel erg mooi vind. Onopvallend en toch mooi. En die 1.8 Tsi ( die ook in VW en ik geloof zelfs in Audi geleverd wordt ) vind ik helemaal het einde. Ik verheug mij erop en hoop minstens net zo lang in deze auto te gaan rijden als in mijn huidige Volvo V50 ( = zes jaar en 130.000 km ).

Joske

Forumguru
Welkom! Eenkennig? Zag onlangs nog reclamebanner voor NNC van Mercedes passeren hier op het forum ;). Gauw refresh gedaan en gelukkig snel weg :lol:

Bovenaan Onderaan