Even een paar kilo stof van dit topic af blazen en met grote passen naar het heden.
Ik had dus ooit eens een blauwe Superb 2 station.
En daarna een V70. Dat was in rechte lijn de opvolger van mijn jongensdroom, een 850.
Alleen dan wel een knalrode 850 en de V70 was blauw. Hij reed er echter niet minder om, sterker nog, ik heb van elke kilometer genoten. Daarbij ging er vanuit dat het een eenmalig Volvo-avontuur zou worden en dat ik dus nooit dichterbij mijn jongensdroom zou komen. De volgende zou wel weer in de categorie VW/Skoda/Peugeot etc vallen.
Maar het zou anders lopen.
Toen de opvolger van de V70 gekozen moest worden (najaar 2018), was de spoeling door het ontplofte dieselschandaal en de naderende WLTP-cyclus heel dun. Maar er bleek wel al maanden een Volvo V90 ergens in de voorraad te staan die niemand wilde hebben. Een actiemodel met bijna de complete optielijst erop, eraan en erin, bedoeld om V70-rijders binnenboord te houden. Grootste bonus was de actiekorting. Maar wel knalrood en tja, dan wil niemand hem hebben.
Enfin, lang verhaal kort: ik heb 5 jaar in de reïncarnatie van mijn jongensdroom gereden. GEWELDIG!
En nog is het Volvo-avontuur niet over want inmiddels staat er een rode XC60 voor de deur. Waar de V90 bomvol was, is het nu het instappertje. Wel veel knopjes maar ze werken niet allemaal.
Maar hij rijdt er niet minder om en daar hoop ik nog minstens 3 jaar mee te doen.
Dus wat brengt mij dan hier? Dat is mijn betere helft. Haar Clio (uit 2004 en al ruim 18 jaar in ons bezit) had zijn beste tijd gehad. Tot aan de laatste beurt nooit bijzondere dingen maar nu was de bingokaart bijna vol en kwam hij met hakken over de sloot nog door de apk. En dat was al geen koopje. Maar banden en remmen kwamen eraan, de distributieriem zat in de reservetijd, de airco deed het niet meer, hij lekte en zo was er nog wel het één en ander. Tijd voor wat anders dus.
Gezien onze huidige situatie is een tweede SUV-achtige auto heel wenselijk en waar ga je dan kijken? Juist.
En dus staat er sinds een paar weken een Kamiq Essence de kleur Smokey diamond voor de deur. Alleen een pakketje erop zodat we via Carplay en Android Auto kunnen navigeren (en meteen een zwik usb-c aansluitingen erbij) en dat is prima.
Ook de auto als geheel is prima. Rijdt goed, met de 3-cilinder kun je in ieder geval in nederland goed mee komen en hij is super ruim van binnen. Niet zo ruim als de XC60 maar we zouden er met z’n vieren (en we zijn tussen de 180 en 205 cm), de hond en een dakkoffer prima mee op vakantie kunnen. En dan zitten we niet opgevouwen.
Simply clever dus.