Onze Octavia 1U bj. 2002

Octa Collection

Forumguru
Dank voor je reactie, @Octavia1.6i :thumbsup:
Ben zelf af en toe eens aan het bekijken wat er qua aanbod aan Octavia's te krijgen is (ik overweeg de overstap naar een Octavia I tzt) en het valt me op dat het allemaal 1.6 motoren is wat de klok slaat. En dat in de meeste tests geadviseerd wordt om naar de 1.8T te kijken, vanwege het vermogen in deze klasse auto.
De 2.0 liter zou zo z'n technische nukken (olieboot) dus zodoende.

Maar altijd goed om te lezen dat er 1.6 bezitters zijn die niet ontevreden zijn over het vermogen!
Ik heb ook een Octa 1 en kan je de 2.0 juist wel aanbevelen, qua vermogen niet veel meer dan de 1.6 (102 om 116 pk). Voordeel van de 2.0 is dat het max. koppel al vrijkomt bij 2400 tpm.

Het verhaal dat de 2.0 olieboten zijn is deels waar en hangt vooral af welke olie je gebruikt, de 5w-30 is gewoon te dun voor dit oerblok van vw.
Met 5w-40 of 10w-40 zie je dat deze blokken niet of nauwelijks olie verbruiken.
Mijn olieverbruik is nu ca 3/4 liter op 15000 km.

turboturbo

Forumguru
Ik had inderdaad gelezen van iemand die met 10W40 het olieverbruik aardig heeft weten terug te dringen in zijn 2.0 liter motor. Echter zijn ook de 2.0 motoren niet zo veel te vinden. Het is meer dat ik dan denk dat ik liever voor een 1.8T ga, omdat die hetzelfde verbruik heeft als de 2.0 met toch een stuk meer vermogen, mogelijk zelfs zuiniger te berijden is (door de grotere reserve vermogen)

CDK

Forumguru
maak je geen illusies.. meer vermogen is altijd meer verbruiken :)

zeker bij een benzine ;)

Ben ik niet met je eens hoor @Joske, mijn vermogen is met 55% toegenomen, maar mijn verbruik vrijwel gelijk gebleven op een enkele uitschieter na als ik echt los ga dan neemt het verbruik extreem toe, maar bij normaal vlot rijgedrag is er geen toename in verbruik :)

Octa Collection

Forumguru
Ik denk dat de 1.8T misschien wel de beste keuze is, veel pk's en koppel en zuiniger dan de 2.0.
Op benzine deed ik gemiddeld 1 op 11, nu op lpg 1 op 9.5. (automaat)

Octavia1.6i

Forumguru
Tijdje terug parkeersensoren ingebouwd. Wat een verbetering!

s0rUO5c.jpg

Vea8xE4.jpg

3xFcLdC.jpg

GJ M

Forumguru
Goed bezig! :thumbsup: Waren de plekken waar je moest boren al aangegeven aan de binnenkant van de bumper?

Octavia1.6i

Forumguru
Afgelopen weekend overigens ook de audio geupgrade. Heb toch gekozen om de speakers naast de hoedenplank te bevestigen. Kabels getrokken via de deuren naar voren. Klinkt een stuk voller in de auto nu :thumbsup:

• Leuk
Waarderingen: CDK

Octavia1.6i

Forumguru
Goed, weer een update.

Nadat de achterbumper al twee keer geplamuurd en overgespoten was, is deze voor de derde keer gesneuveld. Ja, we hebben parkeersensoren, maar daar hebben anderen helaas niks aan.. Toen maar besloten om een andere achterbumper te zoeken. Via onderdelenlijn een zo goed als nieuwe Octavia RS achterbumper gevonden in de juiste kleur. Met dank aan @Joske die de handleiding leverde was het overzetten van de bumper zo gedaan en ook de parkeersensoren zijn over gezet. Bleef er nog een gat in de bumper over, dus die ook maar keurig opgevuld met twee sierstukjes die niet te groot zijn zodat het mooi beschaafd blijft. Het is immers 'maar' een 1.6 he..

Ondertussen staat er 117k op de teller, en still going strong!

FVbrO7v.jpg

Cordoba

Forumguru
maak je geen illusies.. meer vermogen is altijd meer verbruiken :)

zeker bij een benzine ;)

Niet helemaal waar @Joske Als je voor een (iets) kleiner blok gaat, maar dan met turbo in plaats van een atmosferisch blok, dan kun je ook met meer vermogen in de praktijk wel eens zuiniger uitkomen. Overigens wat je vroeger ook nogal eens tegenkwam, dat juist de kleine blokken in de praktijk meer verbruikten doordat het blok eigenlijk te krap bemeten is. In het verleden vaak genoeg gezien, dat meer vermogen in de praktijk zuiniger is:
- Golf I (mijn 1.5 was zuiniger dan de 1.3 van mijn vader)
- Seat Ibiza Mk.I (zowel mijn 1.5 injectie als mijn 1.5 carburateur was zuiniger dan de 1.2 van mijn vader)
- Seat Cordoba SX (6K1 versie) was ondanks het gewicht van de kofferbak, en de bredere banden was ie met het 100 pk blok zuiniger dan de Ibiza (6K1) met 75 pk van mijn vader, maar ook zuiniger dan andere Cordoba's met 75 pk blok. Brandstofverbruik lag maar een paar procent hoger dan dat van de kleinere Prius van mijn collega.

Bovenaan Onderaan