Onze Mazda 3 2.0 Sky-active

JeSko

Forumguru
Vergeten vermelden, maar vorige week is de auto op onderhoud geweest, kwam dit keer wel wat hoger uit door extra kosten van uitlijnen, klaarmaken keuring en een ietwat groter onderhoud, @ zo'n 600 euro, Maar het viel me al bij al nog mee voor alle werken.

Verder is de wrap ontwerper bezig met iets op maat te maken wat mijn vrouw mooi vind, dat komt goed maar vergt wat tijd natuurlijk. Het gaat om veel geld, dan wil je het ook direct echt goed en word er getekend tot het juist is. Tegen dat dit alles rond is zal het meetingseizoen wel alweer grotendeels voorbij zijn :( spijtig, tweede jaar op rij dat de beste periode in het water valt door omstandigheden. Ach, het zij zo.

Vandaag ben ik na 2 weken nog eens op pad geweest met de Mazda, en dat was weer echt een leuk gevoel en een toffe afwisseling. Om één of andere reden zit ik wat lekkerder in de Mazda, meer verbonden met de wagen door de zitpositie ofzoiets, en de bediening van alles vind ik wat aangenamer, het is ook een soepelere en eerlijk gezegd leukere auto qua sturen, lichtvoetiger eigenlijk. De Skoda heeft dan weer heel andere troeven, retesnel, brutaal, praktisch, eigenlijk mogen we in onze beide handen knijpen met zulke auto's, het kan slechter denk ik dan :D

En omdat tekst ook maar dat is, de auto is gespot op zo'n facebook groepje, gebeurt nogal eens dat andere liefhebbers één van onze auto's spotten en delen. Altijd tof!

IMG-20240612-WA0001.jpg
 

leon-cupra

Forumguru
Heb anders ook een heel mooi ontwerp voor op de Mazda. Wil het nog gerust betalen ook, alleen moet het dan wel minimaal 2j op de wagen blijven plakken :D:D
 
Laatst bewerkt:

JeSko

Forumguru
Ben toch weer aan het twijfelen om de Mazda te laten chiptunen, bij BR-Performance bieden ze een stage 1 aan, vraag me alleen af of het de moeite is. Mazda begrensd deze motor jammer genoeg vanaf 4000 tpm, dan vlakt het koppelcurve af. De 165 pk versie die in België niet verkrijgbaar was is dezelfde motor, zelfde hardware, maar zonder begrenzing van Mazda uit. Daar haalt deze N/A motor zijn "winst" ten opzichte van de 120 pk versie.

Wat ze denk ik dus doen bij BR is simpelweg de begrenzingen eraf halen en dan geeft de testbank 170-175 pk aan, wat kan kloppen aangezien de fabrieksopgave altijd 10-15 pk lager ligt dan werkelijk bij Mazda. Bv de 120 maakt eigenlijk al 140, en de 160 ongvr 175 pk. De grote kosten zijn het niet, maar vraag me toch af of je er werkelijk veel van gaat voelen... En het dus wel de moeite is er 500+ euro aan uit te geven.

Screenshot_20240710_185934_Samsung Internet.jpg Screenshot_20240710_185920_Samsung Internet.jpg
 

Arjan1985

Forumguru
Heb je al dingen aangepast aan de auto? Zoals air intake, andere uitlaat etc? (Sorry heb dit topic niet helemaal doorgelezen:giggle:)
Is het dan wellicht niet meteen geld technisch gunstiger naar een tuner te gaan waar die op roller bank voor en na gaat en ze dus eigenlijk stage 2 doen?
 

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Enkel een custom einddemper delete, maar verder niets. Luchtfilter vervangen gaat niets doen, soms maakt het de auto zelfs minder krachtig vanwege het feit dat het een atmosferisch blok is. Stage 2 bestaat niet voor deze auto's, stage 1, wat in deze eigenlijk gewoon een fancy benaming is voor het weghalen van een begrenzer, is het enige wat mogelijk is. Eigenlijk zijn dit niet de beste platformen om vermogenswinst te boeken, een supercharger en Turbo kit zijn beschikbaar, maar dat kost 4-5000 euro zonder installatie. Dan ben je beter af met iets anders te kopen.
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Hoe vaak ga jij of je vrouw in dat toerengebied rijden?
Boven 4000 tpm, dan rij je waarschijnlijk al (veel) te hard.....
En in de lagere versnellingen heeft het (afgezien van extra lawaai) geen echte effecten.
 

Arjan1985

Forumguru
Ah atmosferisch wist ik niet. Nou dan zou ik asap die begrenzer er afhalen :D
Er zitten dan wel heel veel pk’s in die laatste 2000 rpm. Ken je mensen uit het Mazda circuit die hem er al afgehaald hebben?

@Peter-036 ik haal als het blok warm is vaak even die 5000 rpm.
 

JeSko

Forumguru
@Arjan1985

Ja ik lees wel redelijke ervaringen op het MazdaForum in Amerika, sommigen spreken zowiezo van een nog vlotter rijdende auto das altijd mooi meegenomen.
 

EdK

Forumguru
Rijd die nu slecht ??
Kom je nu vermogen te kort ?

Of gaat het alleen om de cijfertjes ?
Tsja indien laatste, zou ik het niet doen en lekker het geld in andere dingen steken
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
@Arjan1985 Ja, en maakt het dan zoveel uit dat er dan 30-40 pk meer onder je rechtervoet zit?
Met 4000 tpm rij je waarschijnlijk al 140+km/h, en ook de niet 'gekietelde' Mazda haalt ongetwijfeld de 180+, want die motor gaat echt wel door de 4000 tpm, alleen wat minder 'vlot'. Een atmosferische motor zal in de lagere toerentallen geen winst halen door die tuning.
Dan geef je die 500? euro uit om het te kunnen gebruiken, niet om het dagelijks te benutten.
@JeSko Moet doen wat hij (en zijn madam) willen, ik denk alleen dat de 'winst' voor dagelijks gebruik nihil is.
Zal die 'vlotter rijdende auto' niet aan 'cognitieve dissonantie (met dank aan Menno voor de term) te wijten zijn?
 

Arjan1985

Forumguru
Dat is wel grappig. Want ik zat dus inderdaad (vandaag) op 140 en dacht serieus (zonder gekheid):
Ik mis die stage 1 of 2 want ik wil ipv 140 op 160 zitten (gewoon zo snel als kan). Heb geen meer asfalt (korte polderwegen) om dat nu te halen.
Dat zal idd voor atmosferische auto veel minder doen. Maar 120 VS die 182 pk in die advertentie is wel significant vind ik.
 

JeSko

Forumguru
Amai wat een reacties, wij doen meer met onze auto's dan mee slenteren met het verkeer, daarom hebben wij vlotte lage auto's, dat is niet enkel voor de show maar ook voor de kick van eens door te trekken op buitenbaantjes en bochten aan te snijden, je weet wel... Echt auto rijden. Ik begrijp dat voor sommigen een zo hoog mogelijk rendement halen kicken is, maar dat geld niet voor ons, soms willen wij eens doortrekken en ja dan haal je met warm blok al eens 5-6000 toeren in 2de of 3de, en ja dan ga je hard, das de bedoeling.

En nu genoeg daarover, de vraag was niet of je het wel nodig hebt om als een verzuurde bompa auto te rijden, de vraag was, aan kenners, of het bij een N/A auto de moeite zou zijn.

Ik denk het wel te gaan laten doen, de straat stenen eruit trekken zoals de VRS zal ie nooit doen, maar wat meer is beter en past bij het karakter van de auto
 
Bovenaan Onderaan