Onze beauty: O3 1.4TSI Edition

Mr. Horizon

Senior Member
Twee weken in ons bezit, en de eerste kleine mods zijn een feit. De eerste zeer praktisch: bescherming van de achterbumper ivm onze hond. De tweede geheel zinloos, maar wel leuk: gasveren onder de motorkap.
Meer omdat ik dat gewend was met onze Saab en ik dat stokje maar armetierig vond staan.

Maar aangezien mijn wensen lijstje inmiddels substantieel begint te worden, wordt het tijd die ook maar eens te gaan delen hier.
Bezoekje aan TCS (staat in de planning)
Bezoekje @Antera ivm VCDS aanpassingen (grappig trouwens dat een aantal aanpassingen standaard op mijn Saabje zaten, maar die kwam uit 2000!) en waarschijnlijk setje hulpveren
Mijn Skoda app module inbouwen
Dashcam installatie
LED verlichting mistlampen

Met die hulpveren zit ik nog in dubio. Dan komt hij wel erg hoog op de achterpoten te staan. Veel gelezen hier op het forum over verlaging etc.
Momenteel staat de auto achter een halve centimeter lager dan voor (ongeladen). Maar met de vouwwagen er achter en wat gewicht in de achterbak, zakt hij een dikke drie centimeter door (en komt de voorkant een centimeter omhoog).
Ik vind de aanpassingen van @Pendragon super mooi, maar vraag mij af hoe praktisch dat in mijn geval is.
Zonder dit veelbesproken topic hier opnieuw te starten, ben ik toch wel benieuwd naar ervaringen van mensen met een eibach verlaging met 75kg op de trekhaak en een volle achterbak.

Bijlagen

• bumperbescherming.JPG
    bumperbescherming.JPG
    745,7 KB · Weergaven: 86

andrehj

Forumguru
Je vindt hier nogal wat fans van verlagingssets. Dat zal idd best "strakker" rijden, maar als je kijkt naar praktisch gebruiksgemak en kosten, dan gaat er niets boven hulpveren. Die geven bovendien geen verlies van bodemvrijheid aan de voorzijde, zodat je geen problemen krijgt bij verkeersdrempels, inritten, parkeergarages, veerponten etc.
Mocht je die twee centimeter die de kont onbeladen omhoog komt een probleem vinden, dan kun je ook nog kiezen voor luchtbalgen van MAD. Die heb ik in mijn achterveren zitten, en pomp ik op bij zware belastingen. Deze zijn wel flink duurder dan hulpveren, en makkelijk 3x zoveel werk met installeren (als je het netjes wilt doen). Verder zijn ze veel meer aan slijtage onderhevig, maar ik weet nog niet hoe erg. De mijne zitten en nu 5 jaar (70.000km) in, en functioneren nog prima.

CDK

Forumguru
Als ik voor hulpveren zou gaan dan zeker de versie van @andrehj :jaja:
Vooral de manier van aansluiten / oppompen en afblazen is top.

s-line

Forumguru
Ik zou de gasveren het minst belangrijk vinden onder de motorkap. Ik zou juist hopen dat die zo min mogelijk open moet/mag...:D

Mr. Horizon

Senior Member
Tijd voor een korte update:
Inmiddels Skoda app werkend. Ik vind het erg praktisch ivm ritregistratie en het in de app geïntegreerde parkmobile.
Vooral geen gezeur meer met wegrijden en dan later realiseren dat je de parkeeractie niet hebt gestopt. Heel fijn!
Vandaag heeft @Antera weer een aantal puntjes op de i gezet. Belangrijkste: TSC aangezet en bochtverlichting via de mistlampen. Mark, bedankt voor de snelle service!
En dan volgende week op naar TCS Vroem vroemmmmm
En zo wordt onze toch al complete OIII weer een stukje completer :jaja:

Laatst bewerkt:

Mr. Horizon

Senior Member
Hahahaha, heerlijk die automatische correcties. Was al blij dat ik de correctie naar 'rotregistratie' op tijd had gezien.
Die had ik eigenlijk moeten laten staan :maakmegek:

• Leuk
Waarderingen: CDK
Bovenaan Onderaan