Onvindbare storingsoorzaak??? Ovtavia combi 2017

Hi allemaal,

Onderstaand een wat lang verhaal voor een complex probleem. We delen het met jullie, hopelijk is er iemand die de gouden tip heeft voor ons.

Wij hebben sinds 4 jaar een octavia combi 3 uit 2017 met inmiddels 161xxx km op de teller. Het is jarenlang een hele fijne auto geweest, maar inmiddels zijn we hopeloos. 1.5 jaar geleden is ingebroken en is het infotainmentsysteem en computerbesturing gestolen. Dat is vervangen door een erkend bedrijf. Toen we hem terug kregen was er een storing waarbij alle toeters en bellen tijdens het rijden af gingen. Toen is ook de dashboard unit vervangen incl tellers etc. Daar kwam blijkbaar de storing vandaan.

1.5 jaar lang niets mis geweest, behalve eens in de zoveel tijd een P storing die een seconde oppopt en weer weg gaat.

Dit voorjaar helaas opeens bij het starten een storing waardoor die niet meer start. Hij geeft een portiercontactslot storing en P storing. Verder zwart scherm en geen contact. Spiegels, deursloten en dergelijken doen het dan ook niet. Auto weggesleept, bij garage gaf hij alle storingen tegelijk aan bij uitlezen en na resetten deed ie het opeens weer. Twee weken later weer hetzelfde. Naar andere garage weggesleept, daar accu losgekoppeld en toen ze na paar dagen wilden kijken wat er was deed ie het opeens weer en konden ze niets vinden.

Aangezien het weer weken goed ging en de garages niets konden vinden zijn we met de auto naar Italië gereden (achteraf stom). De hele route geen probleem. Eenmaal daar aangekomen gaf die weer dezelfde storing. Accu losgekoppeld, maar met wisselend succes. Gedurende twee dagen startte die een enkele keer, maar een uur later weer niet. Toch naar Italiaanse garage, daar hebben ze contactslot en chip in portierslot vervangen. De auto deed het weer , wij opgehaald en ja hoor, paar uur later weer dezelfde storing.

De auto is vervolgens naar NL getransporteerd. Hier bij Skoda dealer gezet. Die heeft twee uur diagnose uitgevoerd waarbij ze niets afwijkends konden vinden. Slot, deur en dashboard allemaal oke bevonden. Na reset van computer , ja hoor, hij doet het weer, en zonder problemen. De dealer zegt nu dat ze werkelijk elke kabel uit het canbus systeem moeten gaan doormeten om erachter te komen en dat dat makkelijk vele uren kan kosten en dus vele honderden of duizenden euro's. Zonder garantie dat ze het vinden.

De auto doet het weer, dus we mogen hem weer ophalen...

We zijn op dit moment echt een beetje hopeloos aan het worden en hebben al duizend euro uitgegeven aan onzinnige dingen die niet hebben geholpen.

Weten jullie wat het kan zijn? Zelf kan ik nog denken aan een software probleem wat mogelijk met update verholpen kan zijn, of een Accu probleem, maar dan zou een van de vier garages inclusief de dealer daar toch wel mee gekomen zijn, zou je denken.

Alle relevante feedback wordt gewaardeerd!

Het lijkt erop dat ik geen filmpje kan bijvoegen, dus even twee screenshots gemaakt van welke storingen zichtbaar zijn wanneer de auto dus niet start.

Bijlagen

• Screenshot_20250802_230256_Gallery.jpg
    Screenshot_20250802_230256_Gallery.jpg
    452,4 KB · Weergaven: 10
  • Screenshot_20250802_230241_Gallery.jpg
    Screenshot_20250802_230241_Gallery.jpg
    459,2 KB · Weergaven: 10
Ik gebruik zelf de blauwe ELM327 met bluetooth. Bij de play store heb ik de Car scanner ELM OBD2 gedownload.
Toen voor 5,- de upgrade gedaan voor meer mogelijkheden.
Heb m altijd bij me in de auto en kan zelf uitlezen en resetten.
NIet afhankelijk van garages of accu loshalen o.i.d.

Bovenaan Onderaan