Onvindbare storingsoorzaak??? Octavia combi 2017

Hi allemaal,

Onderstaand een wat lang verhaal voor een complex probleem. We delen het met jullie, hopelijk is er iemand die de gouden tip heeft voor ons.

Wij hebben sinds 4 jaar een octavia combi 3 uit 2017 met inmiddels 161xxx km op de teller. Het is jarenlang een hele fijne auto geweest, maar inmiddels zijn we hopeloos. 1.5 jaar geleden is ingebroken en is het infotainmentsysteem en computerbesturing gestolen. Dat is vervangen door een erkend bedrijf. Toen we hem terug kregen was er een storing waarbij alle toeters en bellen tijdens het rijden af gingen. Toen is ook de dashboard unit vervangen incl tellers etc. Daar kwam blijkbaar de storing vandaan.

1.5 jaar lang niets mis geweest, behalve eens in de zoveel tijd een P storing die een seconde oppopt en weer weg gaat.

Dit voorjaar helaas opeens bij het starten een storing waardoor die niet meer start. Hij geeft een portiercontactslot storing en P storing. Verder zwart scherm en geen contact. Spiegels, deursloten en dergelijken doen het dan ook niet. Auto weggesleept, bij garage gaf hij alle storingen tegelijk aan bij uitlezen en na resetten deed ie het opeens weer. Twee weken later weer hetzelfde. Naar andere garage weggesleept, daar accu losgekoppeld en toen ze na paar dagen wilden kijken wat er was deed ie het opeens weer en konden ze niets vinden.

Aangezien het weer weken goed ging en de garages niets konden vinden zijn we met de auto naar Italië gereden (achteraf stom). De hele route geen probleem. Eenmaal daar aangekomen gaf die weer dezelfde storing. Accu losgekoppeld, maar met wisselend succes. Gedurende twee dagen startte die een enkele keer, maar een uur later weer niet. Toch naar Italiaanse garage, daar hebben ze contactslot en chip in portierslot vervangen. De auto deed het weer , wij opgehaald en ja hoor, paar uur later weer dezelfde storing.

De auto is vervolgens naar NL getransporteerd. Hier bij Skoda dealer gezet. Die heeft twee uur diagnose uitgevoerd waarbij ze niets afwijkends konden vinden. Slot, deur en dashboard allemaal oke bevonden. Na reset van computer , ja hoor, hij doet het weer, en zonder problemen. De dealer zegt nu dat ze werkelijk elke kabel uit het canbus systeem moeten gaan doormeten om erachter te komen en dat dat makkelijk vele uren kan kosten en dus vele honderden of duizenden euro's. Zonder garantie dat ze het vinden.

De auto doet het weer, dus we mogen hem weer ophalen...

We zijn op dit moment echt een beetje hopeloos aan het worden en hebben al duizend euro uitgegeven aan onzinnige dingen die niet hebben geholpen.

Weten jullie wat het kan zijn? Zelf kan ik nog denken aan een software probleem wat mogelijk met update verholpen kan zijn, of een Accu probleem, maar dan zou een van de vier garages inclusief de dealer daar toch wel mee gekomen zijn, zou je denken.

Alle relevante feedback wordt gewaardeerd!

Het lijkt erop dat ik geen filmpje kan bijvoegen, dus even twee screenshots gemaakt van welke storingen zichtbaar zijn wanneer de auto dus niet start.
 

Bijlagen

  • Screenshot_20250802_230256_Gallery.jpg
    Screenshot_20250802_230256_Gallery.jpg
    452,4 KB · Weergaven: 24
  • Screenshot_20250802_230241_Gallery.jpg
    Screenshot_20250802_230241_Gallery.jpg
    459,2 KB · Weergaven: 24
Ik gebruik zelf de blauwe ELM327 met bluetooth. Bij de play store heb ik de Car scanner ELM OBD2 gedownload.
Toen voor 5,- de upgrade gedaan voor meer mogelijkheden.
Heb m altijd bij me in de auto en kan zelf uitlezen en resetten.
NIet afhankelijk van garages of accu loshalen o.i.d.
 

Okki

Forumguru
2e storing, wagen in P zetten, is een vaker voorkomend probleem. Vaak is het met een sensor vernieuwen (enkele tientjes) opgelost. Moet je maar even zoeken op het forum.
 

Rallye

Forumguru
De mix van storingen lijkt wel te duiden op een slechte verbinding ergens. Toch nog naweeën van de inbraak (waar men wellicht niet heel, zorgvuldig met de bedrading is omgegaan)?
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Het zou vooral wel helpen als we de foutcodes weten die uit het uitlezen zijn gekomen. Die zijn véél specifieker dan de meldingen in het dashboard, en kunnen dus beter in de goede richting sturen. Heb je niet een keer een rapport gekregen van het uitlezen?

Verder eens met @Rallye, goede kans dat er ergens een stekker of kabel niet helemaal ongeschonden uit de strijd is gekomen en daarom af en toe deze fouten opwerpt.
 

Arjan1985

Forumguru
Hele nare berichten. Inbraak gaan de haren recht van overeind staan.

Voor de volledigheid heb je nemen we aan een DSG automaat? 1.0 motor?

Hoe was de auto aangetroffen na de inbraak? Doorgeknipte kabels of alles netjes losgehaald
 

ertromp

Forumguru
De modules uitlezen zou ik niet met zo'n universeel OBD scanner gaan doen. Gezien storingen deursloten, dashboard etc. kun je specifieke VAG obd codes gaan verwachten. Gebruik daarvoor een OBDEleven of een VCDS/Rosstech scanner
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

BJF

Forumguru
Er zijn hier op het forum een aantal code tovenaars, bijv. @Antera en @Rainesh. Zij hebben veel ervaring, ook met vervanging van modules.

Mocht je in het noorden wonen, dan kan ik Bouma AutoComfort in Groningen aanbevelen. Heb daar goede ervaringen mee.
 
Ik gebruik alleen de functie Diagnostic trouble codes.
Voor mij is dat tot nu toe altijd voldoende geweest.
Elm stekker plaatsen en verwijderen doe ik altijd met contact uit.
Screenshot_20250803_113910.jpg
 

Rainesh

Forumguru
Bij welk garage is de auto geweest? Zoals ik op Facebook eerder aangaf, ga naar Vagcarservice in Bergschenhoek. Daar kan ik ook meekijken en uitzoeken wat er aan de hand is.
 
Hieronder reactie op alle input, waarvoor iedereen bedankt alvast!

@witte tdi Dank voor de tip. Mogelijk zal ik ook een uitlees apparaatje aan gaan schaffen. Met name omdat het lijkt alsof hij na het resetten bij de garages het meestal weer lijkt te doen. Kan dus mik misschien ook helpen om onderweg weer verder te kunnen. Zal ik achter moeten komen.

@Okki P hendel heb ik inmiddels wat over gelezen ja. Lees daar wel berschillende bedragen qua oplossing van een paar tientjes tot 270 euro. Ik zal dat ook even dat aankaarten bij Vagcarservice bergschenhoek.

@Rallye ik heb zelf ook wel vermoeden dat het nog van de inbraak komt, het vervelende is dat het 1.5 jaar geleden is. Ik heb bij ABS autoherstel in Bleiswijk de reparatie laten doen. Zij hebben weer deels uitbesteed aan een andere partij doe gespecialiseerd is in elektraherstel. Daarvan weet ik even de naam niet. Moet ik opvragen. Er is al wel door ABS contact met ze gelegd. Zij beweren dat het niet van de inbraak/reparatie kan zijn. Beetje lastig verhaal zo.

@Arjan1985 ja je wordt er misselijk van dat soort criminaliteit. 1.0 dsg idd. Alles was losgerukt/geknipt. Niet voorzichtig. Was een grote bende na de inbraak.

@Tees ik heb geen rapportages ontvangen nog. Daar ga ik wel maandag om vragen bij zowel ABS autoherstel als de Skoda Dealer. Mogelijk dan meer info.

@ertromp dank voor de tip. Ik ben helemaal nog niet bekend met uitleesmodules etc. Merk dat ik enigzins terughoudend ben in keuzes maken op dat gebied. Ik zie dat de door jou voorgestelde apparatuur ook wel wat duurder is, is dat heel gemakkelijk te gebruiken door een leek?

@BJF Dank
Ik zie dat @Rainesh Al heeft gereageerd. Ik zal morgen ochtend contact opnemen met de skoda dealer om te vragen om het diagnose rapport. En ik zal contact opnemen met VAGservice Bergschenhoek over dit probleem. Ik ben inmiddels wel ook wat terughoudend met maken van nieuwe kosten door nieuwe garages. Telkens paar honderd euro zonder oplossing word je chagrijnig van. Maar ik zal even contact opnemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

EdK

Forumguru
ben inmiddels wel ook wat terughoudend met maken van nieuwe kosten door nieuwe garages.
Wel als Rainesh dan meekijkt zoals gezegd dan kost het je wel geld maar dan word er wel goed meegekeken door iemand met echte kennis van zaken.
En bij vele dealers heb ik daar toch vaak echt me twijfels over........
 

1983jeroen

Forumguru
  • Leuk
Waarderingen: EdK
Bovenaan Onderaan