Onverklaarbare trilling van de auto

MacManiac78

Forumguru
Hoeveel kilometers? Nabij de 150k? Trillingen door het multimassa vliegwiel komt heel vaak voor.
Sta je anders veel stil met ingetrapte koppeling? Dan moet je en stukje rijden met een slippende koppeling om de oneffenheden te doen verwijderen. 200 meter slippend (+/- 3000 rpm) is veelal al meer dan genoeg.
Dit kan een lichte trilling al doen verdwijnen.
Ps. als het het vliegwiel is, neem dan geen zwaardere versie, eerder een lichtere.
 

Fabia86

Actief lid
Er staat pas 65000 km op de teller. En als ik voor een stoplicht sta probeer ik hem wel vaak in z'n vrij te zetten.
 

skoda tril

Nieuw lid
hallo na lange tijd afwezig te zijn ben ik er terug,
De trilling die ik hed werd veroorzaakt door mijn banden.
Ben met een expert aangesteld door mijn verzekering bezig maar heb tot nu toe alle kosten op mij genomen om uit te zoeken vanwaar het probleem kwam.
Nu heeft mijn garaga toe dat er lange afstands banden op mijn wagen liggen en dat,dat eigenlijk niet goed is voor mijn wagen(doe enkel korte afstanden)
Nieuwe discussie is wie wat terugbetaald en wat met de banden.Antwoord van de garage één band voor hun en de drie andere zelf te betalen. on zo zijn we alweer geen stap verder
 

Ron_2

Senior Member
Antwoord van de garage één band voor hun en de drie andere zelf te betalen. on zo zijn we alweer geen stap verder
Da's een mooi aanbod, maar niet heus.
Je krijgt dus 25% korting, zij vangen van jou zo'n beetje de inkoopprijs voor 4 banden, het kost ze zelf dus niets (behalve monteren/balanceren).
Daarbij houden ze 4 zo goed als nieuwe banden over die ze gewoon weer monteren onder een occasion waarvan de banden vervangen moeten worden, sparen ze nog een keer een set banden uit.
 
De trilling die ik hed werd veroorzaakt door mijn banden.
Nu heeft mijn garaga toe dat er lange afstands banden op mijn wagen liggen en dat,dat eigenlijk niet goed is voor mijn wagen(doe enkel korte afstanden)

Welke banden liggen er concreet op en welke ga je er op zetten?
Dan kan je even nachecken hoe het zit met die banden.

Overigens lijkt me dit dan ook een probkleem voor andere korte-afstandrijders.
Meld je even of het probleem ook echt over is met de nieuwe banden?
 

Ron_2

Senior Member
Er bestaat geen korte en lange afstandsbanden, dat is echt onzin.

Niet helemaal, als je even googled zie je dat het voor trucks een normale term is.
Voor personenbanden kwam ik op een site van een autobedrijf de volgende tekst tegen:
[h=2]Autobanden[/h] “De juiste band: meer veiligheid, minder verbruik”
Voor dat u gaat beslissen welke band u gaat nemen is het van belang rekening te houden met de volgende factoren:

  • Type auto
  • Uw rijstijl
  • Lange of korte afstanden
  • Haal en breng service
  • Voorkeur voor type band (zomer, winter of all season banden)

Ik geef toe, ik had er ook nooit van gehoord, en of het nu zo veel uitmaakt dat je er trillingen door krijgt, dat heb ik met redelijk wat auto-ervaring nog nooit meegemaakt.
 
Ik geef toe, ik had er ook nooit van gehoord, en of het nu zo veel uitmaakt dat je er trillingen door krijgt, dat heb ik met redelijk wat auto-ervaring nog nooit meegemaakt.

Ik ben heel benieuwd of de trillingen straks ook echt weg zijn. Anders is skodat tril straks alleen de kosten van 3 banden kwijt en nog niks wijzer.
 

skoda tril

Nieuw lid
Bij een ander skoda garage hebben ze nieuwe banden en velgen opgelegd en ook van een ander merk en het probleem was weg.
Welk merk weet ik niet meer maar nu liggen er DUNLOP SPORT op nog altijd de slechte banden.
Mocht de nieuwe niet houden omdat ik daar de wagen niet aangekocht, heb wel opnieuw mogen betalen om ze af te halen en op te leggen en dan terug de nieuwe er af en de oude er terug op Wat een service van skoda:crazy:
 
Bij een ander skoda garage hebben ze nieuwe banden en velgen opgelegd en ook van een ander merk en het probleem was weg.
Welk merk weet ik niet meer maar nu liggen er DUNLOP SPORT op nog altijd de slechte banden.
Ik heb zelf Dunlop Sp Sport 01 banden en een Fabia 1.2 TSI van 2012. Maar geen enkel probleem met trillingen door de banden bij welke snelheid dan ook [wel bij 0 km/uur(!), maar dat is nu opgelost]:

IMG_6581 (600 x 450).jpg

Ik heb mijn banden wel ingereden op de grote weg (banden hebben 500 km nodig om ingereden te worden). Misschien heeft dat er mee te maken.
Waarom er andere velgen onder zouden moeten is me helemaal een raadsel. Of hoeft dat niet?
 

skoda tril

Nieuw lid
Over andere velgen spreken ze niet maar ze hebben gewoon nieuwe velgen en voorgemonteerde nieuwe banden opgelegd.
Als de wagen in de garage op de brug stont en ze draaide aan de achterwiel dan zag ja dat de band niet meer mooi rond was en wanneer het redelijk warm weer was dan voelde ik de trilling daardoor nog meer( uitleg van de garage was,bij warm weer zet de band meer uit omdat rubber wat zachter wordt en de bandendruk wat verhoogd en daardoor krijgen de banden nog een grotere misvorming )
 
Als de wagen in de garage op de brug stont en ze draaide aan de achterwiel dan zag ja dat de band niet meer mooi rond was
Dus al na 700 km was de band misvormd? En dat omdat je alleen korte afstanden reed. Ik kan het me amper voorstellen, maar als die nieuwe banden het wel goed doen na duizenden km korte afstanden, zal het wel zo wezen.
Blijft het punt dat volgens het instructieboekje nieuwe banden 500 km nodig hebben om ingereden te worden.
Hier nog wat info van Dunlop zelf: Dunlop-banden Je zou ze eens kunnen aanschrijven.
 

Ron_2

Senior Member
Banden met een "hoogteslag" zijn nooit echt goed te krijgen, het lijkt me stug dat het in 700 kilometer ontstaat, als hij correct op de velg ligt en toch niet goed rond is, is het een fabrieksfout. Banden kunnen wel een platte kant krijgen als ze lang stilstaan (zoals een caravan in de stalling)
Je hebt dus eigenlijk gewoon een waardeloze service gehad, en iets wat gewoon garantie zou moeten zijn wordt nu op jou afgewenteld door je de inkoopprijs van de hele set banden te laten betalen.

Vroeger heb ik wel eens een soortgelijk geval bij de hand gehad, de simpelste oplossing om er achter te komen of het in de velgen/banden of in de aandrijflijn zit is om even 4 wielen onder een andere auto vandaan te halen en die even te wisselen, trilling weg? oorzaak velgen of banden.
Een beetje monteur ziet trouwens die hoogteslag al bij het balanceren, helemaal als dit naar aanleiding van een klacht gebeurt. Mogelijk werd het gemist omdat er bij de moderne balanceerapparaten een kap over het wiel gaat, het heel snel accelereert en maar een paar seconden draait.
Vroeger hing het wiel open en bloot en de machine kwam langzamer op gang waardoor het gelijk opviel.

Men had dan de boosdoener(s) kunnen opsporen en onder garantie vervangen, misschien was men er met 1 of 2 banden vanaf gekomen die gewoon via de importeur bij Dunlop geclaimd worden. De banden die wel goed zijn gewoon het magazijn in. Het had hooguit een beetje tijd en moeite gekost en de klant was tevreden geweest.

Nu kiest men voor ontkennen, afschuiven en de volledige kosten gewoon bij de klant neerleggen. Misselijk.
Bij deze dealer zou ik nooit meer terugkomen, helaas moeten ze het nog wel even oplossen.

Als ze voet bij stuk houden dat je er 3 moet betalen kun je ook overwegen de banden te laten controleren door een bandenbedrijf, misschien is het maar 1 band die de boel verknalt, dat is goedkoper dan 3 stuks betalen bij de dealer.
 

Chatslet

Forumguru
Laat anders de uitlijning eens controleren. Misschien staat de sporing van de achterwielen niet goed. Koop je nu een nieuwe set banden en heb je het over een paar maanden weer.
 
Bovenaan Onderaan