Onverklaarbare trilling van de auto

skoda tril

Nieuw lid
Hallo,

Ik heb in mei 2011 een skoda fabia combi 1.2CRDTI nieuw aangekocht,na 700km begon ik bij een aanhoudende snelheid tussen de 70 en 80km per uur trilling te voelen in de wagen.
De trilling is voelbaar in de benen.

Ik ben al heel wat in de garage geweest waar ze ook de trilling bevestigen maar daar vinden ze het probleem niet, alsook in brussel is de wagen al geweest. Ik heb nu al vanalles moeten aanhoren Vb. het was voor de garage eerst niet normaal die trilling. Ze hebben een nazicht gedaan, hebben de banden uitgebalanseert zonder resultaat.
Dan banden verwisselt zonder resultaat enz... .

Uiteindelijk krijg ik nu als antwoord ,het is normaal bij een drie cilinder motor, of het is te zien op welk wegdek je rijd en alle Skoda fabia combi's hebben een trilling.:confused:
Resultaat, ze zien mij nu liever gaan dan komen omdat ik niet opgeef en nu moet ik een expert onder de arm nemen.
icon8.png


Is er soms iemand met een gelijkaardig brobleem waarvan ze wel de oorzaak hebben gevonden?
Bedankt alvast.
 

Ronnie

Forumguru
Is de trilling afhankelijk van het toerental van de motor, of van de gereden snelheid?

Welkom op het forum trouwens, even voorstellen is ook niks mis mee.......
 

Ronnie

Forumguru
Ik vroeg dus:"Is de trilling afhankelijk van het toerental van de motor, of van de gereden snelheid?"
Wanneer je sneller gaat dan die 70-80 km/u is het dan weg?
 

Cordoba

Forumguru
Ik ga er even vanuit dat je de trilling alleen voelt bij een snelheid van 70-80 km/u en zowel in de 4e als de 5e versnelling. (mocht dit niet kloppen, moet je met meer info komen)

Gezien het feit dat het al na 700 km is begonnen, ga ik er vanuit, dat je geen last hebt van gecupte banden. Meest logische lijkt een soort hoogteslag in één van de velgen, eigenlijk net als je een koffiebekertje van een automaat aan de bovenrand iets inknijpt: de bodem blijft rond en de bovenrand wordt ietsje ovaal. Met je velg kan iets soortgelijks gebeurd zijn, de enige manier om dat op te lossen is door de velg te laten richten door een velgen-reparatie-bedrijf.
 

Ron_2

Senior Member
De banden zijn al gebalanceerd (dan zien ze een hoogteslag) en verwisseld schreef hij.
Het beste is natuurlijk om een complete set velgen van een andere auto er onder te zetten.

Als dit niet werkt is het misschien een aandrijfas?

Dat het aan de drie-cylinder ligt geloof ik niet, dan zou de trilling toerental afhankelijk zijn en niet snelheidsafhankelijk. Sommige motoren hebben een resonantie bij een bepaald toerental, onze vorige auto was bij 3200 toeren het luidruchtigst (ongeacht de versnelling).
Dat was ook de reden dat we die weg hebben gedaan, op de een of andere manier kom je in veel omstandigheden (100 op snelweg, of lange stukken met caravan) altijd nét op dat toerental uit.

Als het probleem zich voordoet op een bepaalde snelheid, ongeacht de versnelling waarin gereden wordt, dan denk ik aan de aandrijflijn. (mits banden/velgen door een wissel uitgesloten zijn)
 

skoda tril

Nieuw lid
Het is bijna altijd bij die zelfde snelheid.
soms gebeurt het ook bij een lagere en ook bij een hogere snelheid maar dat is niet altijd.
Ben dinsdag met een expert van de verzekering geweest maar zoals ik al zij bij een koudere temperatuur is er geen trilling of bijna niet dus was het niet goed voelbaar toch bevestigde de garage aan de expert dat er trilling was en is. alsook vertoonde hij een mail van brussel die hij alleen mocht lezen maar niet in ontvangst mocht hebben. (bevestiging van trilling en voor hun een aanvaardbare trilling).
De vraag over de banden en velgen die zijn volgens de garage verwisselt zonder beter resultaat.
 

Ron_2

Senior Member
Dat lijkt nog steeds op een onbalans in de aandrijving, wielen en banden zijn uitgesloten, de motor ook want het is niet toerental afhankelijk.

Tja, wat is aanvaardbaar, de mening daarover van eigenaar en importeur zullen niet hetzelfde zijn. :(
 

Cordoba

Forumguru
Als wisselen van velgen niet uitmaakt, en het vooral snelheidsafhankelijk lijkt te zijn, dan denk ik aan bijvoorbeeld een aandrijfas die een pietsje krom is.

De trilling moet je dan kwijt zijn als je het betreffende (voor-)wiel zogenaamd 'dynamisch' laat balanceren. Normaal balanceren heet in deze terminologie statisch balanceren en dan wordt de band/velg combinatie op het balanceer apparaat gebalanceerd. Bij dynamisch balanceren wordt de band/velg op de auto zelf gebalanceerd, zodat onbalans in bijvoorbeeld de aandrijfas gecompenseerd.

Andere mogelijke oorzaak: heeft men bekeken of er iets met je remschijven aan de hand is? (onbalans kan ook uit de remschijven komen)
 

skoda tril

Nieuw lid
Nee dat hebben ze niet gedaan.

Ikzelf heb al enkele vb. voorgesteld wat het zou kunnen zij vb. de trillingsblokken enz... maar voor de garage is dat al onmogelijk.

Dit alles omdat ze op mail hebben van brussel dat het normaal is:smiley29:.

Ben wel al naar een andere garage geweest maar daar vinden ze het helemaal niet normaal,jammergenoeg kunnen ze niet echt iets doen omdat brussel de werkuren niet terug vergoed voor het zoeken van mijn probleem.
Ze vinden dat de garage waar ik de wagen heb aangekocht hun plicht is om het probleem op te sporen en inorde te brengen. zij rapen de winst op van het verkochte voertuig:(.
De expert komt volgende maand terug en ging tussentijd zij oor te luisterren leggen bij andere garages.
 

skoda tril

Nieuw lid
Ja dat is waar maar als ik de vraag stelde waar de expert bij was aan de garage en dit is,
de garage vond al vanaf het begin dat de trilling niet normaal was en nu vinden ze het een aanvaarbare trilling ,hoe kan men nu iets aanvaarbaar vinden als ze het eerst niet normaal vonden.
 

Cordoba

Forumguru
Dynamisch balanceren kost je een aantal tientjes (in elk geval minder dan 100 €), misschien is het verstandig om dat op eigen rekening te laten doen, en vervolgens als het de oplossing blijkt te zijn, de rekening bij de verantwoordelijke neer te leggen. (wel vooraf even op papier/per e-mail laten verklaren dat ze er niets aan doen, dan sta je sterker)
 

skoda tril

Nieuw lid
toch bedankt allemaal voor de info ik zal wachten tot volgende maand als de expert komt en zal dan jullie info voorleggen wie weet komt het toch nog tot een goed eind hou jullie op de hoogte.
 

Fabia86

Actief lid
Is hier nog iets uitgekomen skoda_tril ?

Hopelijk een geschikt verlengde in dit topic:

Sinds ik langere stukken voor het werk moet rijden, neem ik een continue lichte trilling waar in mijn auto. Je voelt een lichtte trilling in de benen en de armsteun. Ook zie je de hoofdsteun van de bijrijders stoel trillen.

Aanvankelijk dacht ik dat er een onbalans in de wielen zat. Maar de gloednieuwe gebalanceerde velgen/zomerbanden ervaren hetzelfde.
Het stuurt trilt verder ook niet. Het lijkt echt in de 'bodem' te zitten.

Heb al gegoogled en de steekwoorden die ik tegenkom: wiellagers, aandrijfaf speling, ophangrubbers, fuseekogels speling...
Ik ben helaas niet technisch genoeg en zal dan binnenkort ook langs mijn garage gaan maar wie weet heeft iemand tips of ervaring met hetzelfde probleem.
 

Cordoba

Forumguru
@Fabia86: je hebt op 2 verschillende sets velgen hetzelfde probleem? Dan zit het dus beslist niet in banden/velgen.
Hoe is de slijtage van je banden: normaal en gelijkmatig over het loopvlak, of vertonen er banden een scheve slijtage? Als dat zo is, beginnen met uitlijnen van de auto.

Voel je de trilling ook in het stuur (dus komt ie bij de vooras vandaan, of de achteras)? Probeer eens of schakelen (ander toerental, zelfde snelheid) verschil maakt voor de trilling.
 

Fabia86

Actief lid
@Cordoba
Beide wielensets zijn nieuw, dus leek mij ook uitgesloten.
Het stuur trilt verder niet opvallend. Heb weleens een onbalans in wielen gehad, en dit was duidelijk merkbaar.
De versnelling of snelheid maakt geen verschil uit in de lichte trilling.
Het lijkt alsof het contact met het wegdek niet wordt 'opgevangen' en door trilt in de bodem.

@MacManiac78
Waarom denk je aan het multimassa vliegwiel?

De auto is overigens van 2008.
 
Bovenaan Onderaan