ontwasemen

jojo02

Nieuw lid
Hallo,

Dit is mijn eerste winter met een Octavia combi demarrage. Volgens mij doe ik iets verkeerd met het ontwasemen. Ik heb elke keer de boel beslagen en de ramen (vooral vanaf de achterdeuren tot en met de achterruit) behoorlijk vochtig. Dit wordt er ook niet uitgehaald met het ontwasemen. Doe ik iets verkeerd in de stand van de kachel en wie kan me de gouden tip geven om dit zoveel mogelijk te voorkomen? Moet ik bv wel of niet de kachel op 'auto' of 'econ' zetten of beginnen met de kachel op 'low' zodat er niet direct teveel warme lucht in wordt geblazen? Straks sta ik nog de binnenkant te krabben en dat is nu juist waarom ik mijn vorige auto (een Frans merk) na twee chagrijnige winters heb ingeruild :(. Dat was een complete lekbak.

jojo02

Gieliovd

Forumguru
Hmmm... erg moeilijk oordelen hoor!

De Fabia staat bekend om dit probleem, met lekkende achterportieren.

Maar de Octo..

Wat ik vaak merkte is dat als je altijd met de A/C aanrijdt, de auto altijd vochtig is als je start. Heeft te maken met een vochtige verdamper misschien? Weet het niet precies.

Wat je eens kunt proberen als je denkt dat je wagen gewoon vochtig is, zijn misschien vochtvreters?

Je wagen moet je gewoon lekker ventileren. Ik gebruik mijn climate control nu niet met de airco aan natuurlijk. Hij doet automatisch de fan laag als je start en een paar minuten later gooit hij hem op hoog.

Zelf ontwasem ik geforceerd wel eens de voorruit.

Dit moet gewoon kunnen anders heb je erg veel vocht in je wagen.....

icecube

Actief lid
Ik heb ooit een O2 gereden en nu een F2 beide met climate control. Ik de airco altijd aan (auto aan econ uit) en nooit problemen. Soms als ik met vochtige kleding instap moet ik hem een minuut of 2 op ontwasem stand zetten. Juist door de airco (droge lucht) is de boel snel droog.

jojo02

Nieuw lid
Hallo,

Bedankt voor je reactie. Ik was vanmorgen even bij de dealer en die had het ook over de mogelijkheid dat de portieren dus iets lekken. Met dit natte weer is dat niet vast te stellen. Alles bij de kachel werkte prima en ook achterin was geen waterlekkage te ontdekken. Volgens de monteur had het geen nut om met deze terperatuur met de 'auto' stand aan te rijden omdat deze dan niet werkt (schijnt ook in de handleiding te staan). Hun advies; de kachel op stand 2 of 3 laten staan zodat er wel constant wordt geblazen. Verder niet de recirculatieknop gebruiken (deed ik ook al niet).
We gaan het eens proberen. En als het beer weer is eens zien of de portieren niet lekken.

nemo

Senior Member
Wat misschien helpt is een vochtvreter achterin zetten. En je kachel op stand 2 zou ook moeten helpen! Wanneer ik in mn auto stap zet ik altijd meteen de kachel op 3 en dan op 22 graden. Na een paar minuten zijn de ruiten schoon en gaat de kachel naar stand 2 en bij een lange rit terug naar 1.

jojo02

Nieuw lid
Dank voor je reactie. Is het bij jou dan zo dat als je de auto wegzet deze daarna nog gaat beslaan en van binnen bevriest? Dat deed de mijne namelijk gisteren wel. Maar een paar minuten gereden met de kachel op 3 en 20 graden. Thuis schoon neergezet en een paar uur later alle ruiten grijs van de condens en ook van binnen een dun laagje ijs.

:mad:

@jojo02

Zomaar een gedachte.
Als jij een rit gemaakt hebt, neem ik gemakshalve aan dat je daar minstens een halfuurtje in de auto zit. Je zit stil en zet de kachlel lekker aan. Airco uit is niet nodig (denk je midsschien), want al je ruiten zijn schoon.

Op het moment dat je parkeert en de auto afsluit, wat is dan de conditie van de warme lucht binnen?
Juist.... hij is warm en kan (en zal) relatief veel vocht bevatten. Als je auto een nachtje buiten heeft gestaan met dit weer, koelt die warme lucht af en kan de lucht door de afkoeling zijn vocht niet meer vasthouden. Daarom condenseert het vocht tegen de binnenruiten.

Je zou twee dingen kunnen proberen.
Altijd rijden met de airco aan met dit weer. Dan heb je droge lucht op het moment in je auto als je uitstapt en de auto een nacht in de kou laat staan.

De andere methode is niet confortabel, maar kan wel bij vorst (luchttemp = onder 0 Gr. Celsius).
3 minuten voor je thuiskomt zet je de kachel uit en alle vier de ramen open. Als je dan parkeert, heb je echt wel goed geventileerd en moet de lucht in de auto droog zijn.

Samenvattend:
De binnenzijde van de auto wordt erg koud en lucht met een temperatuur van 0 graden Celsius kan nu eenmaal GEEN vocht bevatten.
Daarom, als je absoluut geen aanslag binnen wilt hebben (een beetje is nauwelijks te voorkomen), dan moet je dus bij het afsluiten DROGE lucht in je auto hebben.

Het is een heel verhaal geworden.... O.M.G... Sorry
En ook gelijk excuses naar de moderators, want ik weet eigenlijk niet of dit wel mag; zo'n lange post.
[MODERATORBREAK]Beste sgl49 , ik weet dat je je geviseerd voelt , maar daarom in een post vragen of het wel mag om een groot stuk tekst te plaatsen vind ik mijn inziens echt wel overbodig hoor . Natuurlijk mag een groot stuk tekst , niet alles is in een paar woorden uitgelegd toch ? [/MODERATORBREAK]

jojo02

Nieuw lid
Hallo,

Twee dingen in reactie. In mijn vorige bericht stond dat ik maar een paar minuten in de auto heb gezeten. Ik werk relatief dichtbij huis (en zou dus milieubewust kunnen fietsen) maar had een paar zakken strooizout van 25 kg mee. In die paar minuten blaast een kachel op stand 2 dus zoveel lucht naar binnen dat daar de hele auto van condenseert en bevriest? Interessante gedachte. Verder; de airco aan heeft onder de 4 graden schijnbaar geen nut (volgens de dealer waar ik gisteren was werkt deze niet onder de 4 graden dus het effect daarvan bij -1 is volgens mij nihil). Verder boeit me dan nog de vraag hoe het dan kan dat de ene auto het wel doet en de andere niet. Als elke auto warme lucht erin blaast, wordt weggezet en in dezelfde weersomstandigheden staat zou het effect toch ook hetzelfde moeten zijn? Of is dat te simpel gedacht?

[MODERATORBREAK]Beste jojoO2 ,
Het is onnodig de vorige post voledig te quoten. Dit geeft geen enkel nut . Gelieve daar in het vervolg rekening mee te houden . Je kan wel een deel quoten of je zet @username , leest voor iedereen veel makkelijker [/MODERATORBREAK]

Gieliovd

Forumguru
De airco schakelt als het goed is niet aan beneden de xxx graden. Sowieso niet onder 0.

Verder rij ik altijd met kachel aan. Climate control op 21 graden en lekker stoken.

Nu totaal geen last met vocht binnen.

Met de Fabia had ik wel eens last. En de wagen ervoor ook, soms gewoon het ijs binnen op de ramen.

Dus ja....

En dan rij ik tussen de 15 minuten en 1,5 uur gemiddeld in de week.

Rick Blaine

Actief lid
Ik rij elke dag 30 km naar mijn werk en ook weer 30 km terug natuurlijk. Mijn auto staat altijd buiten. Ik heb de climate control de laatste weken altijd op AUTO staan en de temperatuur op 22 graden. Als ik de auto start zet ik hem op ontwasemen en de achterruitverwarming erbij aan.
Dan krabben en wegrijden. Het duurt bij mij een kleine 10 minuten voor dat de motor op temperatuur is en de kachel dus echt gaat werken, maar dat komt vooral omdat ik even tijd nodig heb om het dorp uit te komen. Op de buitenweg met 80 km/h gaat het snel. Op dat moment zet ik de achterruitverwarming uit en doe ik de voetverwarming even erbij aan (ik ben een koukleum...), nog steeds met de ontwasemstand aan, dus de blower staat hoog.
Na een paar minuten op deze manier rijden (bij 80 km/h) wordt het behaagelijk in de auto en zet ik de boel weer op AUTO. Daarna blijf ik er verder vanaf en is er niets aan de hand, geen (overdreven) beslagen ramen en lekker warm. Omdat de compressor toch niet draait bij deze temperaturen kost het ook niet veel extra brandstof. In de afgelopen weken heb ik 1 keer gehad dat toen de hele auto van binnen besloeg en ik verplicht moest wissen met een raamwisser tijdens de eerste paar honderd meter (door woonwijken). Maar dat was een uitzondering.
Ik hoop dat je hier nog wat aan hebt. Succes!

Tachi

Actief lid
Heleboel logische dingen zijn al genoemd. Airco werkt niet onder zoveel graden. Lucht is met deze koude (relatief) droog.

Maar wat een hoop tijd scheelt met ontwasemen zijn vetvrije ruiten.

Ik persoonlijk merk bij korte ritten vrij weinig van beslagen ruiten. Meestal beslaat bij mij eerst de voorruit aan de buitenkant. Gelukkig bestaan hiertegen ruitenwissers.
De ruiten achter beslaan pas na een tijd (5 à 10 minuten). Dat is na een half uur als de hele auto warm is ook redelijk afgelopen.

Als ik eerlijk ben ontwasemt mijn Octavia niet super. De warme lucht bestrijkt de voorruit, vooral de hoeken onder, niet helemaal goed. En de zijruiten voor worden ook niet top ontwasemd.

jojo02

Nieuw lid
Hallo Tachi,

Herkenbaar. Bij mij zit in de ene hoek de parkeervergunning en in de andere hoek zo'n leuke duitse stedensticker. Dat kun je met ontwasemen ook merken. Inderdaad zijn die hoeken niet altijd schoon.

Rick Blaine

Actief lid
De opening die de voorruit moet ontwasemen is dan ook bijzonder smal, dat vind ik opvallend bij zo'n verder vrij doordachte auto.

Koop een kleine hygrometer die je in je auto 'plakt'.
Wellicht kun je dan beter traceren wat er 'wanneer' aan de hand is.
Aan het vergelijken met andere post heb je m.i. niet zoveel.

Een belangrijke variabele, nl. de conditie waaronder de auto geparkeerd staat, is onbekend.
En het maakt natuurlijk veel uit, of de auto op een 'onbeschermde' parkeerplaats staat in de kou en wind of op een oprit langs het huis; onder een carport; of in de garage!

Des te warmer de auto blijft, des te minder condens heb je 's ochtends binnen.

Rick Blaine

Actief lid
Mijn auto staat in elk geval niet in een garage of carport, maar ook niet in "het vrije veld". Hij staat gewoon in een straat in een woonwijk geparkeerd in de lengterichting van de straat (dus niet tussen andere auto's).

Van Dam

Nieuw lid
@ Jojo:

Heb ik ook gehad, alle ramen zeiknat binnenin m'n octo, is wel maar een jaar oud. Nu bleek er een lekje te zijn in de rubber van de rechter- achterportier, wat ze gerepareerd hadden, maar dit kon de oorzaak niet zijn.
Nu zag ik toen ik de trekhaak uit de koffer wilde halen, dat er water onder mijn reservewiel stond, en dit verdampte dus steeds tegen de ramen aan!
Er zaten nl afvoergootjes achter de achterbumper verstropt, zodat het water niet wegkon, en de koffer inliep!

Ik zou zeggen, kijk even onder je plank in de koffer...??

Groetjes

Nog een idee.
Ik had ooit een airco in mijn auto, maar die is brokkel.
Ik neem echter aan, dat de techniek niet veranderd is.

Waarom probeer je de climatronic niet op recycling te zetten!
De compressor van de airco moet dan aanslaan (even aannemende dat het warmer dan 4 gr. Celsius is in de auto) en de lucht gaan ontvochtigen.

Gieliovd

Forumguru
Als het buiten koud is gaat je compressor niet aan. Vorstbeveiliging.

Ik heb ook aanvriezende mist aan de buitenkant en ik heb voornamelijk nog zomermeuk in de ruitenwissers haha. Spuit ik dat, vriest meteen aan. Zo reed ik weg van mijn werk en reed bijna een collega aan. Die zag ik niet ;)

Bovenaan Onderaan