Bij licht bergop gaat de CC gas geven, als het dan weer heuvel af gaat, gaat hij meteen op de rem.
Dat klopt, dan doet-ie het dus goed.
De grap van een cruisecontrol is nou juist dat hij er alles aan doet om de auto op de ingestelde snelheid te houden. Dus zodra het aantal pulsjes per seconde van de snelheidssensor daalt, zal hij gas bijgeven om een eenparige snelheid (proberen te) behouden; omgekeerd zal hij onmiddellijk gas minderen als de ingestelde snelheid door welke oorzaak dan ook wordt overschreden.
Ik ervaar het juist als rustgevend dat de snelheid zo goed als gelijk blijft - er wordt (zolang het binnen de grenzen van de motorcapaciteit valt) wel gas gegeven c.q. geminderd, maar feitelijk niet opgetrokken of afgeremd.
volgens de boordcomputer ook een hoger verbruik dan zonder CC.
Hier vergis je je in. Op het moment dat er wat gas wordt bijgegeven, zie je op de boordcomputer inderdaad het verbruik toenemen. Dat is logisch, want hij moet harder werken. Maar als je aan de andere kant van het viaduct weer helling-af gaat, zie je ook dat terug op de boordcomputer, want zolang hij een beetje inhoudt geeft die ook een veel lager verbruik aan.
Op een lange rit met veel CC-gebruik zal je gemiddelde verbruik over de hele rit altijd lager zijn dan wanneer je zonder CC op je eigen gevoel gaat rijden. Dat komt o.a. doordat de snelheidsvariatie dan veel groter wordt doordat je met de voet het gas als regel niet zo secuur kunt doseren als de CC het doet. Je gaat daardoor extra optrekken en onbewust ook te laat weer van het gas af, en dat kost extra brandstof.
Om diezelfde reden is het juist NIET goed als de CC pas reageert als de snelheid wat meer afwijkt, zoals jij stelt. Dan moet de motor namelijk veel meer moeite doen om weer bij de ingestelde snelheid te komen, hetgeen extra brandstof kost, en bovendien rijdt dat helemaal niet vloeiender/rustiger omdat je steeds die snelheidsverschillen hebt. Dat is op den duur behoorlijk vermoeiend, geloof me.
Ik ben al zo'n 25 jaar een enthousiast CC-gebruiker en heb nooit iets anders kunnen vaststellen dan dat:
a) het met cruisecontrol door de bank genomen zo'n 5 à 8 procent zuiniger rijdt dan zonder;
b) met CC tevens tijd wordt bespaard ten opzichte van "voetmatig gasgeven": dezelfde rit van ca. 150 km onder vergelijkbare weers- en verkeersomstandigheden duurde ca. 10 minuten korter (want je rijdt niet meer onbewust langzamer dan bedoeld)
c) er bespaard kan worden op bekeuringen omdat je ook niet meer onbewust te hard rijdt (
bewust te hard rijden blijft overigens ook met CC gewoon mogelijk);
d) zeker de langere ritten voor mij veel minder vermoeiend zijn.
Je moet er alleen even aan wennen, da's al...
Om terug te komen op het probleem van TS:
Helling-op of -af zijn eigenlijk zowat de enige redenen die de CC tot enige actie zouden moeten dwingen. Als hij variaties geeft op een vlakke weg, dan is er iets mis en moet hij beter worden ingeregeld. Klusje voor de leverancier!
Ik had destijds zoiets met mijn eerste CC, een VDO Tempostat die achteraf is ingebouwd (1986 of zo). Iemand van Bosch Electronics is toen een tijd met het regelkastje in de weer geweest om het goed af te stellen. Vervolgens heeft deze CC een jaar of 15 probleemloos dienst gedaan in opvolgende auto's: steeds overgebouwd tot ik in mijn eerste Fabia een affabriek-cc kreeg.