Onrustige cruisecontrol

turboturner

Nieuw lid
Sinds een half jaar valt het me op dat de auto bij ingeschakelde cruisecontrol (licht) haperend rijdt. Je ziet dat ook terug aan continu wisselende verbruikcijfers met een ruime marge. Probleem nog binnen de garantieperiode aan de dealer voorgelegd. Die beaamt het onrustige karakter (gevoel van telkens optrekken en afremmen) maar zegt hier niets aan te kunnen doen. Een van jullie een idee van de oorzaak of beter nog hoe dit op te lossen?

Sk_Hans

Forumguru
Bij mijn Octavia merk ik ook iets soortgelijks. Maar vooral als er een heuveltje of viaduct in de weg is. Bij licht bergop gaat de CC gas geven, als het dan weer heuvel af gaat, gaat hij meteen op de rem. Dat geeft een onrustig karakter en volgens de boordcomputer ook een hoger verbruik dan zonder CC. Ik heb het gevoel dat de afstelling (software) van de CC wellicht wat te scherp staat. Hij zou pas moeten reageren als de snelheid wat meer afwijkt. Dan rijdt het veel vloeiender en een stuk zuiniger.

Canon-Eye

Forumguru
Bij licht bergop gaat de CC gas geven, als het dan weer heuvel af gaat, gaat hij meteen op de rem.
Dat klopt, dan doet-ie het dus goed.
De grap van een cruisecontrol is nou juist dat hij er alles aan doet om de auto op de ingestelde snelheid te houden. Dus zodra het aantal pulsjes per seconde van de snelheidssensor daalt, zal hij gas bijgeven om een eenparige snelheid (proberen te) behouden; omgekeerd zal hij onmiddellijk gas minderen als de ingestelde snelheid door welke oorzaak dan ook wordt overschreden.

Ik ervaar het juist als rustgevend dat de snelheid zo goed als gelijk blijft - er wordt (zolang het binnen de grenzen van de motorcapaciteit valt) wel gas gegeven c.q. geminderd, maar feitelijk niet opgetrokken of afgeremd.

volgens de boordcomputer ook een hoger verbruik dan zonder CC.
Hier vergis je je in. Op het moment dat er wat gas wordt bijgegeven, zie je op de boordcomputer inderdaad het verbruik toenemen. Dat is logisch, want hij moet harder werken. Maar als je aan de andere kant van het viaduct weer helling-af gaat, zie je ook dat terug op de boordcomputer, want zolang hij een beetje inhoudt geeft die ook een veel lager verbruik aan.

Op een lange rit met veel CC-gebruik zal je gemiddelde verbruik over de hele rit altijd lager zijn dan wanneer je zonder CC op je eigen gevoel gaat rijden. Dat komt o.a. doordat de snelheidsvariatie dan veel groter wordt doordat je met de voet het gas als regel niet zo secuur kunt doseren als de CC het doet. Je gaat daardoor extra optrekken en onbewust ook te laat weer van het gas af, en dat kost extra brandstof.
Om diezelfde reden is het juist NIET goed als de CC pas reageert als de snelheid wat meer afwijkt, zoals jij stelt. Dan moet de motor namelijk veel meer moeite doen om weer bij de ingestelde snelheid te komen, hetgeen extra brandstof kost, en bovendien rijdt dat helemaal niet vloeiender/rustiger omdat je steeds die snelheidsverschillen hebt. Dat is op den duur behoorlijk vermoeiend, geloof me.

Ik ben al zo'n 25 jaar een enthousiast CC-gebruiker en heb nooit iets anders kunnen vaststellen dan dat:
a) het met cruisecontrol door de bank genomen zo'n 5 à 8 procent zuiniger rijdt dan zonder;
b) met CC tevens tijd wordt bespaard ten opzichte van "voetmatig gasgeven": dezelfde rit van ca. 150 km onder vergelijkbare weers- en verkeersomstandigheden duurde ca. 10 minuten korter (want je rijdt niet meer onbewust langzamer dan bedoeld)
c) er bespaard kan worden op bekeuringen omdat je ook niet meer onbewust te hard rijdt (bewust te hard rijden blijft overigens ook met CC gewoon mogelijk);
d) zeker de langere ritten voor mij veel minder vermoeiend zijn.

Je moet er alleen even aan wennen, da's al...

Om terug te komen op het probleem van TS:
Helling-op of -af zijn eigenlijk zowat de enige redenen die de CC tot enige actie zouden moeten dwingen. Als hij variaties geeft op een vlakke weg, dan is er iets mis en moet hij beter worden ingeregeld. Klusje voor de leverancier!

Ik had destijds zoiets met mijn eerste CC, een VDO Tempostat die achteraf is ingebouwd (1986 of zo). Iemand van Bosch Electronics is toen een tijd met het regelkastje in de weer geweest om het goed af te stellen. Vervolgens heeft deze CC een jaar of 15 probleemloos dienst gedaan in opvolgende auto's: steeds overgebouwd tot ik in mijn eerste Fabia een affabriek-cc kreeg.

Sk_Hans

Forumguru
Meneer KanonOog, ik snap wat je vertelt maar ik ben het niet helemaal met je eens. De werking van de CC begrijp ik uiteraard. Maar voor het rustiger rijden zou ik het toch fijn vinden als de snelheid net iets meer mocht variëren. Wat doe ik zelf als ik een heuvel op rij? Dan hou ik het gas constant en daardoor loopt de snelheid net ietsje terug. Vind ik niet erg. Heuvel af laat ik juist het gas wat los en loopt de snelheid toch iets op. Vind ik ook niet erg. In beide gevallen rij je dan heel zuinig. De CC geeft heuvel op gas en verbruikt meer. Heuvel af gaat hij "op de rem" en verkwist daarmee energie.

Het zou voor mij veel fijner rijden als de CC de snelheid ongeveer constant zou houden, maar bijvoorbeeld pas in gaat grijpen als de snelheid meer dan bijvoorbeeld 5 km/h af gaat wijken. Voor mij hoeft de auto bij wijze van spreken niet precies tussen de 98 en 102 te blijven. Tussen de 95 en 105 zou goed genoeg zijn. Daardoor rijdt de auto dan wel wat rustiger.

Op een weg met heuveltjes en viaducten schakel ik dus meestal de CC uit omdat ik dan gelijkmatiger en zuiniger rij. Op een lange platte autoweg, zonder ander verkeer, is de CC meestal wel prettig. Maar helaas zijn er niet zoveel van die wegen. Meestal dwingt het andere verkeer me continu de snelheid aan te passen. :(

CDK

Forumguru
Meneer KanonOog, ik snap wat je vertelt maar ik ben het niet helemaal met je eens. De werking van de CC begrijp ik uiteraard. Maar voor het rustiger rijden zou ik het toch fijn vinden als de snelheid net iets meer mocht variëren. Wat doe ik zelf als ik een heuvel op rij? Dan hou ik het gas constant en daardoor loopt de snelheid net ietsje terug. Vind ik niet erg. Heuvel af laat ik juist het gas wat los en loopt de snelheid toch iets op. Vind ik ook niet erg. In beide gevallen rij je dan heel zuinig. De CC geeft heuvel op gas en verbruikt meer. Heuvel af gaat hij "op de rem" en verkwist daarmee energie.

Het zou voor mij veel fijner rijden als de CC de snelheid ongeveer constant zou houden, maar bijvoorbeeld pas in gaat grijpen als de snelheid meer dan bijvoorbeeld 5 km/h af gaat wijken. Voor mij hoeft de auto bij wijze van spreken niet precies tussen de 98 en 102 te blijven. Tussen de 95 en 105 zou goed genoeg zijn. Daardoor rijdt de auto dan wel wat rustiger.

Op een weg met heuveltjes en viaducten schakel ik dus meestal de CC uit omdat ik dan gelijkmatiger en zuiniger rij. Op een lange platte autoweg, zonder ander verkeer, is de CC meestal wel prettig. Maar helaas zijn er niet zoveel van die wegen. Meestal dwingt het andere verkeer me continu de snelheid aan te passen. :(

gaat dan echt alles tegenwoordig om zuinig rijden? :(
voor je medeweggebruikers is het wel zo prettig om een constante snelheid te hebben!
leuk voorbeeld, jij rijd op de cruisecontrol en bent aan het inhalen en vervolgens gaan ze naast je onbewust gas geven, heel fijn!
of je rijd een tunnel uit en degene voor je zit zo te "kloten" dat ze met 75 de tunnel uit komen, ook heel fijn! vooral veilig ook! vrachtwagens gaan je inhalen..... ben het dus niet met je eens, excusez moi! ;)

greetz Corné

Sk_Hans

Forumguru
gaat dan echt alles tegenwoordig om zuinig rijden? :(
voor je medeweggebruikers is het wel zo prettig om een constante snelheid te hebben!
leuk voorbeeld, jij rijd op de cruisecontrol en bent aan het inhalen en vervolgens gaan ze naast je onbewust gas geven, heel fijn!
of je rijd een tunnel uit en degene voor je zit zo te "kloten" dat ze met 75 de tunnel uit komen, ook heel fijn! vooral veilig ook! vrachtwagens gaan je inhalen..... ben het dus niet met je eens, excusez moi! ;)
greetz Corné
Even opletten! Ik zeg absoluut nergens dat ik doe wat jij suggereert. Ik rij zo dat andere weggebruikers geen last van mij hebben. En ik ga dus bijvoorbeeld ook geen TV kijken onder het rijden.....

Canon-Eye

Forumguru
Mijn - toch vrij ruime - ervaring met CC-rijden sluit niet aan bij jouw gevoel. Soit, ik ga mezelf niet herhalen.

Eén puntje: "remmen" is kinetische energie omzetten in warmte (van de remschrijven) - da's inderdaad verlies, dus onzuinig.
Gas inhouden om helling-af dezelfde snelheid te behouden is: met dezelfde snelheid doorrijden terwijl de motor daarvoor minder arbeid hoeft te leveren. Dat kost uiteraard minder energie en bespaart dus brandstof, ter compensatie van de extra brandstof die werd verstookt om ook helling-op dezelfde snelheid te houden.

Hier laat ik het maar bij.

CharlesTucker

Forumguru
of je rijd een tunnel uit en degene voor je zit zo te "kloten" dat ze met 75 de tunnel uit komen, ook heel fijn! vooral veilig ook! vrachtwagens gaan je inhalengreetz Corné
Dat is inderdaad zeer irritant, en levert ook soms gevaarlijke situaties op. Overigens laten vrachtwagenchauffers hem ook de helling af nog wel eens lopen waardoor de snelheid ruim boven de toegestane waardes uitkomt, weer naar boven loopt die snelheid er dan weer uit, ook bij vrachtwagens irritant.

Verder als ik de bijdragen zo lees heeft met name de topicstarter (en misschien ook SK_Hans) een CC die toch niet helemaal goed werkt. Dat "schokkende" gevoel heb ik totaal niet, de auto loopt op de CC keurig netjes regelmatig, zonder voelbare en zichtbare snelheidsverandering, op vlakke weg, maar ok op hellingen. Ik moet wel zeggen dat dit verhaal me een beetje doet denken aan de eerste week met de nieuwe auto. Ik heb op de weg dagelijks te maken met twee redelijk steile hellingen, en een hele flauwe. Op die hele flauwe helling had ik wel het gevoel dat de CC als het ware wat naar de juiste stand aan het zoeken was. Dit ging niet schokkend, maar vloeiend/golvend (Ik kan het niet beter verwoorden). Op de steilere hellingen (Noordtunnel) trad dit niet op, daar hield ie moeiteloos de ingestelde helling vast. Na een week of zo was dit fenomeen vanzelf verdwenen. Hij loopt nu onder alle omstandigheden rustig, zonder de snelheid meer dan een 1km te varieren.

Tenslotte, ik heb niet het idee zoals Canon-Eye dat ie op de CC aanmerkelijk zuiniger rijdt, bij mij maakt het niet veel uit. Ik heb het niet echt bijgehouden, maar als ik zo'n beetje het instantane verbruik bekijk op de boordcomputer scheelt het niets of heel weinig.

@Corné zuinig rijden is voor mij inderdaad heel belangrijk, zolang het niet ten koste van de veiligheid gaat of ik andere weggebruikers in de weg zit.

Sk_Hans

Forumguru
Sinds begin januari heb ik nu een nieuwe Octavia en daar reageert de Cc zoals ik beschreven heb. Met name bij heuveltjes gaat dat wat "schokkerig". Hier in de polder heb je veel plekken waar de weg wat verzakt is, niet echt diep. Maar zelfs daar merk je dat. Bij mijn eerdere auto's had ik dat niet. Ook niet bij de Fabia (Combi 2.0 Elegance) die ik hiervoor 7 jaar gehad en ook niet bij de Fabia die mijn vrouw nu heeft.

CDK

Forumguru
Even opletten! Ik zeg absoluut nergens dat ik doe wat jij suggereert. Ik rij zo dat andere weggebruikers geen last van mij hebben. En ik ga dus bijvoorbeeld ook geen TV kijken onder het rijden.....

Beste Sk_Hans,
je zei idd niet wat ik suggereerde en ik ben dan ook blij om te horen dat je geen overlast in het verkeer veroorzaakt, dat is overigens ook mijn insteek! en over dat TV kijken..... dat wordt een lange discussie die al gevoerd is, maar om jou gerust te stellen, hij staat wel eens aan, maar ik KIJK GEEN TV onder het rijden, ik werp soms een blik op het scherm, maar niet meer dan op het navi scherm, daar is het met het huidige verkeer te druk voor op 's lands heeren wegen ;)
mijn opmerking van gisteren was overigens niet vervelend bedoeld, maar toen ik het net nalas, dacht ik dat het ook anders dan ik bedoelde over zou kunnen komen......

fijne dag en greetz Corné

Ron_2

Senior Member
Ik ervaar de CC als heel prettig, het geeft rust.
Als ik zonder de CC rijdt merk ik toch dat ik af en toe al weer een heel stuk rijdt met een te lage of te hoge snelheid. Dat eerste is niet zo erg, het tweede kan geld kosten. Nu stel ik hem in op de werkelijke kilometers en ga nooit over de grens heen.
Het gas loslaten als je heuvel af gaat is juist prima, bij de Hollandse brug naar Almere b.v. staat wel eens controle net na de brug (hoe smerig kunnen ze het uitzoeken), als je daar door heuveltje af net even 10 kilometer te hard zou rijden heb je hem mooi te pakken. Nu ga ik er fluitend voorbij, hoef niet op te letten of ze er staan, en als ze er staan visualiseer ik een middelvinger.

Het gas bijgeven of loslaten is in het geheel niet storend. (zolang het niet op de vlakke weg gebeurd natuurlijk)

Sk_Hans

Forumguru
mijn opmerking van gisteren was overigens niet vervelend bedoeld, maar toen ik het net nalas, dacht ik dat het ook anders dan ik bedoelde over zou kunnen komen......
Thanks. No hard feelings!

Ik rij veel in de polder en doordat die wegen helemaal verzakken, blijft er een soort golvende weg over met telkens kleine heuvels en dalen. Als de CC dan telkens gas geeft en weer inhoudt, is dat onrustig en kost ook onnodig benzine. Dan is het vaak een stuk prettiger om zelf te doseren. Voor mij is de CC meer om comfortabel te rijden dan exact dezelfde snelheid te houden. Op de snelweg is over het algemeen te veel verkeer om de CC te gebruiken.

En vandaag stond de politie inderdaad weer bij die brug. Net als afgelopen dinsdag.
Woonde ik maar iets dichter bij de Duitse autobahn......

Bakkertje

Forumguru
Bij de A4 van mijn schoonouwelui merk je op de CC dat de auto constant aan het bijregelen is, da's echt heel irritant. Het is een beetje alsof je met je voet op het gaspedaal zit te schommelen. Bij mijn CC heb ik daar totaal geen last van. Wellicht dat er iets te configureren valt met VCDS?

Skoody Boo

Actief lid
@Sk-Hans: ik haal hem bij hobbels waarbij hij te controlfreakerig reageert gewoon er even vanaf, en zet hem er dan weer op. Extra remmen doet CC niet, dus in die zin verspil je niks als hij gas inhoudt. Het is gewoon de weerstand van het draaien van je motorblok die je altijd hebt. Dat kan je alleen voorkomen door de koppeling in te trappen, maar juist dan verspil je, omdat het dan juist brandstof kost om de motor aan het draaien te houden.
Bij een helling naar beneden waarbij de CC af en toe iets er bij doet om op snelheid te blijven haal ik hem er ook wel eens af, omdat dit net wat onrustiger is dan dat de snelheid heel iets zakt en je dan in een keer weer even de 3 km/u er weer bij doet na die helling.*
Er op vertrouwen dat de CC de snelheid niet laat zakken doe ik wel, maar er op vertrouwen dat CC de snelheid niet laat oplopen is riskant, omdat bij iets serieuzer hellingen de motor niet voldoende remt (zolang je niet terugschakelt). Dat zijn nog niet de hellingen waarvoor je naar het buitenland zou moeten.

*Corné, ik check altijd of er geen SB L&C (of een andere auto) achter me zit.

turboturner

Nieuw lid
Sinds een half jaar valt het me op dat de auto bij ingeschakelde cruisecontrol (licht) haperend rijdt. Je ziet dat ook terug aan continu wisselende verbruikcijfers met een ruime marge. Probleem nog binnen de garantieperiode aan de dealer voorgelegd. Die beaamt het onrustige karakter (gevoel van telkens optrekken en afremmen) maar zegt hier niets aan te kunnen doen. Een van jullie een idee van de oorzaak of beter nog hoe dit op te lossen?

Inmiddels 2 keer bij garage geweest. Ook na uitgebreid onderzoek oorzaak niet gevonden (ook niet bekend bij importeur). Probleem is wel iets minder maar nog steeds voelbaar. Zal er mee moeten leven.

motomarz

Senior Member
Sinds begin januari heb ik nu een nieuwe Octavia en daar reageert de Cc zoals ik beschreven heb. Met name bij heuveltjes gaat dat wat "schokkerig". Hier in de polder heb je veel plekken waar de weg wat verzakt is, niet echt diep. Maar zelfs daar merk je dat. Bij mijn eerdere auto's had ik dat niet. Ook niet bij de Fabia (Combi 2.0 Elegance) die ik hiervoor 7 jaar gehad en ook niet bij de Fabia die mijn vrouw nu heeft.

Dan lijkt het mij dat je CC toch niet helemaal in orde is.
Wat jij beschrijft herken ik ook niet van onze O2.
Je woont in de buurt, dus misschien eens vergelijkend warenonderzoek doen?

Cordoba

Forumguru
Ik herken het schokkerige rijden met een CC wel: één van de Caddy's van het werk heeft het ook dat ie zelfs op een vlakke 'trilt' doordat ie steeds pietsje gas bij en een fractie van een seconde later weer van het gas. Mijn eigen auto heeft dat niet, maar varieert wel wat in snelheid op de CC, als ik bijvoorbeeld de Van Brienenoord op rij, gaat ie eerst 1 a 2 km/u zachter, om vervolgens weer gas bij te geven, en als ie boven is gaat ie een km of 4 boven de ingestelde snelheid die ie dan weer langzaam loslaat.

Overigens is het bij een tunnel knap irritant: dan laat ie eerst gas los om niet te hard te gaan, en vervolgens moet ie hard werken om de snelheid naar boven (tunnel uit) vast te houden. Voor ik een auto met CC had, hield ik normaal de stand van het gaspedaal gewoon gelijk, naar beneden toe in een tunnel gewoon iets meer snelheid maken (zoals veel auto's) en bij het uitrijden van de tunnel zakt je snelheid weer terug naar de oorspronkelijke snelheid. Voor de duidelijkheid bij lange brughellingen zoals de van Brienenoord hield ik 'handmatig' gewoon mijn snelheid vast, en helling af had ik een bepaald punt dat ie gewoon mocht uitrollen: de snelheid kwam dan net iets boven 100 km/u op de teller maar laag genoeg om niet geflitst te worden door de camera die destijds veel op de portalen hingen.(en op wisselende posities)

Rallye

Forumguru
Overigens is het bij een tunnel knap irritant: dan laat ie eerst gas los om niet te hard te gaan, en vervolgens moet ie hard werken om de snelheid naar boven (tunnel uit) vast te houden. Voor ik een auto met CC had, hield ik normaal de stand van het gaspedaal gewoon gelijk, naar beneden toe in een tunnel gewoon iets meer snelheid maken (zoals veel auto's) en bij het uitrijden van de tunnel zakt je snelheid weer terug naar de oorspronkelijke snelheid.

Het aanhouden van een constante snelheid is nou toch juist de bedoeling van een CC? Dan hoort dit er dus bij wat mij betreft. Ik heb het ook nooit als vervelend opgemerkt bij mijn auto. Als je bij het inrijden van een tunnel de auto eerst harder wilt laten rijden en bij het uitrijden weer terug naar de oorspronkelijke snelheid, lijkt me een CC niets voor jou.........

Bovenaan Onderaan