Onregelmatig stationair bij koude start na TVS driveability

Ik heb onlangs bij TVS de driveability aanpassing laten doorvoeren op mijn 1.5 DSG 110.000km. Het is nu heerlijk rijden in de stad en verder is het zoeven over de weg, zonder schakel gevoel.
Vanaf dag 2 na de aanpassing is het stationair toerental onregelmatig bij koude start. Varieert haperend tussen ca 800-1400 toeren na start, bij nog geparkeerd stilstaan.

Bij wegrijden geen enkel probleem en zoeft hij heerlijk over de weg. Ook bij stilstaan eerste de beste kruispunt geen onregelmatigheden meer.
Maar heb ik slechts 5km gereden en ik start half uur later weer, dan loopt toerental traag naar de 1200 om vervolgens langzaam naar ca 900 te zakken en vanaf dan stabiel te blijven.

Heb ik een langer stuk gereden, dan is starten met warme motor geen probleem voor stationair draaien bij de start.

Zou dit te maken kunnen hebben met de TVS DSG aanpassing of zou er bij toeval nu iets van vervuiling zijn opgetreden?

Motor is nu goed koud, dus ga zo kijken hoe lang het duurt.
Het toerental springt heen en weer tussen 800-1400. Het is niet even tijdelijk toeren verhogen om weer te verlagen, je hoort en voelt het.

Tees

Donateur
Ik neem aan dat TVS hierbij alleen de DSG heeft aangepakt? Of hebben ze ook motortuning gedaan?

In t eerste geval zou ik niet direct een logisch verband zien tussen de twee dingen, te meer omdat de DSG dan nog in de P-stand staat. Tis wel toevallig natuurlijk. Aan de andere kant is t nu herfst en is t s ochtends koud en vochtig, dat zijn bij uitstek omstandigheden waarin problemen zich kunnen manifesteren.

Er is geen tuning uitgevoerd, wilde graag soepeler rijden.

Iets van twee weken terug was er nachtvorst en was er een normale rustige koude start met ongeveer 1200 toeren.

Gisteren was het overduidelijk zeker 30 seconden in de middag, heb er verder niet op gewacht en ben toen weggereden, waarna het niet meer voor kwam.

Vanmorgen ben ik er twee keer voor gaan zitten. De eerste keer zag ik een korte (paar seconden) opleving van aantal kW en werd toerental stabiel na ongeveer 15 seconden.
De tweede keer ongeveer uur later werd toerental al na 5 seconden stabiel.

Als ik naar een garage zou rijden, is de auto al warm en wordt het lastig uitmeten, zou ik denken.

Tees

Donateur
Dat is altijd lastig van dit soort dingen, maar als je een garage ernaar wilt laten kijken, dan moet je m een nachtje achterlaten. Het klinkt mij iig alsof er ergens een sensor niet helemaal lekker functioneert. De ECU stuurt tenslotte het stationair toerental op basis van tal van sensorinputs, en zodra het mogelijk is schroeft ie die dan terug naar een lager toerental. Het klinkt mij alsof de ECU denkt dat t toetental omlaag kan, en dan een sensor een signaal afgeeft dat het niet kan en ie dan weer omhoog gaat, en dat on repeat. Misschien dat uitlezen al iets oplevert?

Bedankt voor je toelichting.

Ik was vergeten te vermelden, dat TVS ook StartStop heeft uitgezet dmv voorwaarden aanpassing.

Bij TVS nu ook de vraag neergelegd en anders zeer binnenkort maar een afspraak met garage maken. Klinkt niet gelijk als heel ernstig.

Ik weet niet hoe of wat ze aan de voorwaarden hebben aangepast, of het nu aan of uit staat, de motor blijft aan.
Als normaal de motor uit zou gaan, komt nu het icoon dat niet aan de voorwaarden wordt voldaan.

Arjan1985

Forumguru
Ik heb gelezen dat de bekende tuners zoals JD dit software matig kunnen aanpassen en het een bekend probleem is die koude start bij 1.5 tsi.
Op het VW forum iemand gelezen die het heeft aangekaart bij zijn tuner en die heeft het nu voor 95% niet meer aan de hand.

En dit topic 4 pagina’s geeft aan dat er een update vanuit de dealer plaats heeft gevonden (als ik goed lees?).

• Leuk
Waarderingen: Tees
Bedankt voor de toelichting, ik ga het topic doorlezen.

TVS geeft aan dat het niet aan de DSG software ligt en ze dit ook hadden geconstateerd voor de aanpassing. Dit zou volgens hun aan de katalysatorverwarming / warmloopprocedure liggen.

Zou er wat aan gedaan kunnen worden betreffende de katalysatorverwarming, of moet ik het meer zien als een standaard "afwijking"?

Misschien een softwarematige en of sensor aaanpassing mogelijk?

Tees

Donateur
De klachten in het topic dat @Arjan1985 aanhaalt klinken mij anders dan die @Bluevim heeft. Daar gaat het naast onrustig lopen over slechte respons in de lager versnellingen bij koude motor, dat lees ik hier niet terug.

De katalysatorverwarming kan idd best een oorzaak zijn, dat leidt tot verhoogde toerental, maar dat zou niet tot zaaggedrag mogen leiden. Dat klinkt voor mij toch echt naar een probleem in de softwarematige aansturing. Vraag is alleen of VAG dat erkent als een probleem of als producteigenschap.
Katverwarming uitprogrammeren zou ik persoonlijk niet doen, maar ik ben dan ook nogal milieu-minded.

Mooie omschrijving "probleem of producteigenschap"

Ik heb het zaaggedrag alleen bij koude en of "lauwe" (na erg korte rit) start, zodra ik wegrijdt, is het over en gewoon lekker zoeven over de weg.

Bedankt voor jullie reacties.
Ik kijk het nog even aan en mocht het mij teveel storen, dan maak ik een afspraak bij de dealer voor een extra check na nachtje daar laten staan.

ertromp

Forumguru
Bij katverwarming modus kan het toerental zeker schommelen hoor. Zal zo rond de 1200 tpm zijn en schommelt dan daarboven en eronder. Was destijds al TPI over voor de O2 FL waarbij mensen ook ongerust waren over zo'n gedrag na starten

ertromp

Forumguru
En helaas merk je het maar of het storend is?!

Hier nog uit de TPI:
Motor draait niet mooi rond gedurende ca. 45 seconden na de koude start met knisperende
geluiden.
• Het stationair toerental schommelt.
• In sommige gevallen bestaat ook de indruk van een rasselend uitlaatsysteem.
• Bij het wegrijden schokt de wagen licht.

Technische achtergrond
Om de katalysator snel op bedrijfstemperatuur te brengen, wordt na de koude start als aan alle randvoorwaarden wordt voldaan het ontstekingstijdstip verlaat en wordt brandstof na-ingespoten. Hierdoor wordt een hogere uitlaatgastemperatuur bereikt.
Verder wordt het stationair toerental verhoogd. Dit duurt max. 45 seconden.
Helaas heeft dit negatieve gevolgen voor de kwaliteit van het stationair draaien. - Reductie van schadelijke stoffen heeft in dit geval prioriteit boven een mooi en rustig stationair toerental.

hemi24

Forumguru
Ik zou gewoon even teruggaan naar TVS, want dit klinkt als iets meer dan alleen maar schommelen van toerental ivm kat-verwarming.
Zou me niet verbazen als er een sensor niet helemaal fris is.

Bovenaan Onderaan