Onregelmatig lopen bij koude start

Sinds een week in het bezit van een octavia combi ambition BL. Bij het starten slaat de motor direct aan en verhoogt even zijn toeren. Vervolgens zakt het toerental onder de 1000 rpm en begint de motor onregelmatig te lopen en slaat af! Om dit te voorkomen moet ik zelf gas bij geven. Zodra de motor warm is komt dit niet meer voor. Morgen maar eens contact op nemen met de dealer. Ben benieud wat er aan de hand is.

Gieliovd

Forumguru
Die moet even terug aan de computer om die "choke" beter af te stellen/resetten denk ik.

Hij moet wat langer verhoogde toeren draaien.

Atria

Actief lid
Ik heb een Leon met dezelfde motor (1.4 tsi) en ook mij is opgevallen dat de koude motor een beetje onregelmatig loopt (hij slaat niet af). Als de motor warm is, loopt hij wel mooi rustig stationair. Ben benieuwd wat de dealert er van zegt.

Ik zou zaterdag teruggebeld worden door de dealer, echter dat is niet gebeurd!
Het is ook overal hetzelfde liedje; geld in de zak en bekijk het maar!
Morgen zelf maar weer bellen. Ik ben er tenslotte ook niet bij gebaat dat de motor onregelmatig loopt en afslaat. Jullie horen nog van me.

Sinds 6 januari in het bezit van een 1.4TSI met een Octavia er omheen. Geen problemen met onregelmatig lopen geconstateerd in de maand dat ik de auto heb. Wordt zo ongeveer elke dag gebruikt.

Michel

Forumguru
Het lijkt me iets exemplarisch en een garantiegeval. Mijn Octavia wordt sinds februari 2009 vrijwel dagelijks gebruikt (heb inmiddels bijna 34.000 km op de teller staan), maar de motor heeft nog nooit onregelmatig gelopen en is ook nog nooit spontaan afgeslagen.

Vandaag bij de dealer geweest. Vanmorgen koude start gemaakt. Probleem deed zich plotseling niet voor! Het is net als kiespijn, weg als je bij de tandarts zit! systeem is uitgelezen, geen foutmelding opgeslagen. Systeem is gereset en nu maar afwachten of morgenvroeg het probleem verholpen is. Tevens uitlaatsierstuk (dubbel) laten monteren. Smoelt lekker!

Ronnie

Forumguru
Het zou misschien wel eens met de DSG te maken kunnen hebben; Liep de auto vanmorgen in de N(of P)? Door de superzuinige afstellingen zou de motor bij een ingelegde "D" stand weleens te mager kunnen gaan lopen omdat er een beetje vermogen gevraagd wordt in de stationairloop.
Ik weet niet of @Michel ook een DSG heeft?

Gieliovd

Forumguru
Kan goed een sporadisch probleempje zijn. Ik had het nadat ik de accu losgehaald had in een Toyota RAV4 deze week. Het ding liep hierna 400 toeren stationair, in de D werd het nog erger. Trillen als de neten en ik was bang dat hij uitvallen zou.

De volgende startbeurt was het voorbij. Computers.......

Bij starten stond de auto in de P stand. De motor verhoogde direct het aantal toeren tot 2000, daarna liep het aantal toeren terug ver onder de 1000 (600 rpm) en daar begon vervolgens het onregelmatig pruttelen. Na 1 keer gas geven liep de motor weer keurig stil net onder de 1000 toeren.
Na reset nu al een aantal dagen probleemloos starten.
Probleem opgelost lijkt!

Probleem zat in de software. Bij Pon was dit probleem al meerder keren gemeld en inmiddels was er een software update om dit te verhelpen. Nu een aantal dagen probleemloos gestart.

Bovenaan Onderaan