Onhebbigheden software

wiedeb

Nieuw lid
Ik kom wel wat onhebbigheden in de software van mijn nieuwe (tweedehands) Skoda Octavia tegen.

Zo ontgrendelt de auto zich af en toe zelf als ik kom aanlopen, ondanks dat deze instelling uit staat. Als ik de instelling aan en weer uit zet is het een tijdje weg.
Lijkt iets te maken te hebben met meerdere sleutels maar niet zeker.

En na het luisteren via Apple Carplay en de auto verlaten speelt de audio (in dit geval Storytel) onder geluid totdat ik de media unit uit en weer aan zet. Dan nog moet ik soms het volume omhoog zetten (alsof het op nul stond). Dit is niet altijd zo.

Suggesties?

Voor zover ik weet draai ik op de laatste software. Hoe kan ik de laatste versie vinden en eventueel een nieuwe versie triggeren?
 

Bakkertje

Forumguru
Het klinkt inderdaad als verschillende instellingen per sleutel.
Gebruik je iedere keer dezelfde sleutel? Anders 1 sleutel wegleggen en dan kijken hoe de auto zich gedraagt?

Verder zit er (bij mij) een optie in het personalisatie menu om de boel te resetten naar fabrieksinstellingen. (ben je ook al je radio zenders e.d. kwijt..) Dat kun je ook nog proberen.
 

wiedeb

Nieuw lid
Dank jullie!
Ik ga het eerst proberen met de sleutels uit elkaars buurt. En ze eventueel allebei een eigen profiel geven.
Als laatste fabrieksinstellingen, zijn nogal veel opties …
 

jongetje

Forumguru
Hoe weet je dat je de laatste versie hebt, welke heb je dan (en welke versie van de skoda heb je)
 

wiedeb

Nieuw lid
Ja, niet dus. Heb 1803 op H56 als ik me goed herinner. Geen idee of dat het nieuwste is (zie andere vraag hier). Heb een Octavia uit 2021.
 

Bakkertje

Forumguru
Dank jullie!
Ik ga het eerst proberen met de sleutels uit elkaars buurt. En ze eventueel allebei een eigen profiel geven.
Als laatste fabrieksinstellingen, zijn nogal veel opties …
Ik zou ze sowieso de sleutels koppelen aan een profiel, of als je de enige bestuurder bent de tweede sleutel veilig opbergen en alles instellen op 1 sleutel (en ook die koppelen aan een profiel).

In mijn geval gebruikt mijn vrouw de ene sleutel en ik de andere, stoelinstellingen (moet je wel elektrisch verstelbare stoelen met geheugen voor hebben), hulpsystemen en zelfs dingen als de radio staan dan voor ieder goed.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik vraag me wel af wat er dan gebeurt als bij aanvang van de rit beide sleutels in de auto aanwezig zijn?

Dit komt bij ons zeer vaak voor, zodat we bv. bij het boodschappen doen onafhankelijk van elkaar spullen in de auto kunnen leggen. Ook los daarvan nemen we - ongeacht wie er rijdt - bij voorkeur allebei onze sleutel mee zodat de een niet onthand zit mocht de ander onverhoopt iets overkomen.
Nu heeft onze huidige auto geen elektrische stoelen noch überhaupt de mogelijkheid van profielkoppeling, maar wat niet is kan nog komen...
 

wiedeb

Nieuw lid
Ik vraag me wel af wat er dan gebeurt als bij aanvang van de rit beide sleutels in de auto aanwezig zijn?
......
Dit is bij ons 100% hetzelfde. Ik zie voor mij het nut niet van profielkoppeling (zou dan twee identieke profielen willen).
 
Laatst bewerkt door een moderator:

Canon-Eye

Forumguru
de sleutel waarmee de auto ontgrendeld is, is bij mij "de baas".
Daar was ik al bang voor. Het komt nog wel eens voor dat de één klaar is en alvast in de auto gaat zitten en de ander iets later komt. En als de tweede degene is die gaat rijden, dan werkt die personalisatie dus tegen (c.q. vergt extra handelingen).
Goed om te weten ingeval van een volgende auto: indien personalisatie mogelijk, deze niet instellen...
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye is niet zo spannend hoor.
Als ik instap na mijn vrouw en de auto op contact zet kan ik een andere bestuurder kiezen (melding komt een tijdje in het scherm).
Als ik dan mezelf kies gaat alsnog alles in de juiste stand. Alleen de stoelverstelling is een klein dingetje, ik ben wat langer dan mijn vrouw..
Maar goed even knop 1 op de stoel ingedrukt houden, stoel gaat naar mijn stand, instappen, auto op contact en dan de juiste bestuurder kiezen.

Of … even op de openen knop drukken op de sleutel voordat ik instap..
 

Canon-Eye

Forumguru
@Bakkertje het zal in de praktijk ook zo'n vaart niet lopen. Het enige wat ze nu doet om weg te rijden is de stoel een eindje naar voren zetten. Haar benen zijn een stuk korter dan de mijne, maar onze bovenlijven zijn even lang en ze hoeft daardoor ook niks aan de spiegels te doen. Dus wijhebbendiepersonalisatie niet echt nodig
Het heeft (in een ver verleden) alleen een poosje geduurd voor ik haar zover had dat ze de stoel na haar rit ook weer achteruit zet, omdat ik anders erg moeilijk achter het stuur kom...
 

jongetje

Forumguru
@Canon-Eye Ik heb ook geen personalisatie ingesteld maar de stoel heeft 3 geheugenstanden en dan druk je bij het instappen op de juiste stand waarbij ook de spiegels zijn gekoppeld.
Bij een handmatige stoel heeft het al een stuk minder waarde omdat het dan meer over de kleur van de ledstrip gaat volgens mij.
 

Bakkertje

Forumguru
@Canon-Eye qua binnenspiegel is het bij ons ook hetzelfde, de rest gaat automatisch. Daarbij is de stoelinstelling bij mij echt anders dan bij mijn vrouw, net als de buitenspiegels. Verder vind mijn vrouw dingen als lane assist niet fijn en ik wel, dus die staat bij mij aan, bij haar niet, enz..
Moet eerlijk zeggen dat ik het wel fijn vind dat als ik de auto open maak alles op mijn instellingen gaat. Hiervoor had ik een Passat zonder geheugen voor de stoelverstelling, toen ook niet echt gemist als ik eerlijk ben, zolang de korte bestuurder de stoel maar naar achteren doet na het rijden. Iets wat mijn huidige Passat overigens automatisch, als ik het contact uitzet gaat de stoel nog een stukje naar achteren om makkelijker uit te kunnen stappen.
 
Bovenaan Onderaan