Ongewild automatisch versnellen/ vertragen

Rinus de Haas

Nieuw lid
Ik ben heel blij met ACC van mijn Skoda Octavia maar wat heel vervelend is dat de auto vanzelf gaat versnellen of vertragen als hij een bord herkent met maximum snelheid. Het kan zijn dat dat bord op een parallelweg staat. Ook op de snelweg , waar tot 19.00 uur een beperking is van 100km/ uur maar na 19.00 uur 130/uur km gereden mag worden, gaat de auto soms ineens snel optrekken naar 130. Hoe kun je dit uitzetten? Moet je dan de verkeersbordenherkenning uitzetten ?

hemi24

Forumguru
Je moet de “p” uitzetten van de pACC…

edit: hierbij de tekst uit de handleiding:

1681756202344.png

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Peterklim

Nieuw lid
Klopt, die optie met verkeersborden lezen is levensgevaarlijk, vooral als je met een caravan op weg bent naar het zonnige zuiden. Moet je eens proberen van uit het niets naar 130 km te gaan met je sleurhutje. Je schrikt je rot!!!! En de mogelijkheid om dit te begrenzen in het systeem werkt van geen kanten. Niet best van Skoda. Uit zetten dus die handel.

Rallye

Forumguru
Bij de meeste auto’s kost dat toch best tijd om 130 te bereiken inclusief aanhanger? Dan kun je toch rustig ingrijpen?

Canon-Eye

Forumguru
Rustig ingrijpen?
Als je daarop verdacht bent wel, ja.
Maar als er eens iemand anders (zonder aanhanger) rijdt die de auto niet zo goed kent, dan bestaat de kans dat die zich te pletter schrikt, zeker de eerste keer. En schrikreacties vormen een gevaar opzich.
Bij automatisch afremmen naar de lokale maximumsnelheid kan ik me nog wel iets voorstellen, mits onder een aantal strikte voorwaarden zoals bv.:
1 - correcte en Europa-breed volledige navigatiedatabase v.w.b. de terplaatse geldende Vmax;
2 - navigatiesysteem kent de verschillende snelheidsregels overdag/'s nachts;
3 - camera ziet en begrijpt de (soms dubbele) snelheidsborden inclusief onderborden (ook "90 bij nat wegdek");
4 - camera ziet het verschil tussen borden langs de hoofdrijbaan en die langs een ventweg, en verwerkt dit correct;
5 - een gemaximeerde (lees: geleidelijke) remvertraging, zodat de auto niet ineens sterk in de ankers gaat.

Zolang bovenstaande niet voor elkaar is (dus naar verwachting minstens de komende 20 jaar, wat VAG betreft :D ), blijft automatisch versnellen wat mij betreft zeer ongewenst vanwege de mogelijke schrikreacties.
De bestuurder even bewust "Resume" laten indrukken om de (A)CC naar de lokale Vmax te laten streven is een veel veiliger optie.

Rallye

Forumguru
Ik ben ook geen fan overigens. Bij mij staat dit uit. Het ging mij meer over de opmerking dat het versnellen juist bij een caravan extra vervelend zou zijn, terwijl daar nu juist de versnelling minder vlot is.....

Peterklim

Nieuw lid
Met een Skoda OctaviaIV 1.5 turbo motor en een lichte caravan is die versnelling best pittig vlot en gevaarlijk. De optie met het automatisch versnellen naar 130 km met een caravan door de verkeersborden is bloedlink! Uit zetten die optie.

Bakkertje

Forumguru
Klopt, die optie met verkeersborden lezen is levensgevaarlijk, vooral als je met een caravan op weg bent naar het zonnige zuiden. Moet je eens proberen van uit het niets naar 130 km te gaan met je sleurhutje. Je schrikt je rot!!!! En de mogelijkheid om dit te begrenzen in het systeem werkt van geen kanten. Niet best van Skoda. Uit zetten dus die handel.
Ik weet niet of dat bij jou auto ook zo is, maar bij die van mij kan ik aangeven dat je met een aanhanger onderweg bent (iets met borden voor aanhangers ofzo). Dan houdt ie rekening met een maximum snelheid van volgens mij 80 km/uur. Overigens heeft die van mij de optie om de snelheid aan te passen op basis van de borden niet, dus daar heb ik geen ervaring mee.

hemi24

Forumguru
@Peterklim : als ik de reactie zo lees, is het voor iedereen misschien veiliger als je niet meer met de caravan op pad gaat..!
Klinkt een beetje alsof er de bestuurder geen controle heeft over de combinatie...
:arghh:

Canon-Eye

Forumguru
Ik lees er eerder in dat diverse bestuurders (waaronder ik) nou juist zélf de controle over de combinatie willen houden in plaats van die uit te leveren aan een vooralsnog gebrekkig werkend*) apparaat.

*) zie post #5

Sneeuwwitje

Senior Member
Heb het ook vrij snel uitgezet. Rij meesal met travel assistant, dan remt de auto ook wel voor rotondes en bochten, maar zomaar remmen of versnellen omdat er een verkeer(s/d)bord is gelezen ervaar ik als onvoorspelbaar en gevaarlijk.

Bovenaan Onderaan