Rustig ingrijpen?
Als je daarop verdacht bent wel, ja.
Maar als er eens iemand anders (zonder aanhanger) rijdt die de auto niet zo goed kent, dan bestaat de kans dat die zich te pletter schrikt, zeker de eerste keer. En schrikreacties vormen een gevaar opzich.
Bij automatisch afremmen naar de lokale maximumsnelheid kan ik me nog wel iets voorstellen,
mits onder een aantal strikte voorwaarden zoals bv.:
1 - correcte en Europa-breed volledige navigatiedatabase v.w.b. de terplaatse geldende Vmax;
2 - navigatiesysteem kent de verschillende snelheidsregels overdag/'s nachts;
3 - camera ziet en begrijpt de (soms dubbele) snelheidsborden inclusief onderborden (ook "90 bij nat wegdek");
4 - camera ziet het verschil tussen borden langs de hoofdrijbaan en die langs een ventweg, en verwerkt dit correct;
5 - een gemaximeerde (lees: geleidelijke) remvertraging, zodat de auto niet ineens sterk in de ankers gaat.
Zolang bovenstaande niet voor elkaar is (dus naar verwachting minstens de komende 20 jaar, wat VAG betreft

), blijft automatisch versnellen wat mij betreft zeer ongewenst vanwege de mogelijke schrikreacties.
De bestuurder even bewust "Resume" laten indrukken om de (A)CC naar de lokale Vmax te laten streven is een veel veiliger optie.