Ongelijkmatig slijten schijfremmen

Xanderv

Nieuw lid
Ik heb eergisteren de modderkuipen geplaatst in mijn Citigo uit 2012. Heeft even geduurd maar toch gedaan. Gelijk ook even de trommelremmen opnieuw zwart gespoten en de remvloeistof vervangen omdat ik last heb van een ongelijkmatige remgevoel. Toen ik bij de remschijven voor aankwam zag ik dat beide remmen aan de binnenkant niet gelijkmatig slijten. Er zit een rand van ongeveer 5 mm die niet slijt. Ik ben een hobbymonteur maar weet dat dit niet hoort maar heb niet de ervaring om vast te stellen wat er aan de hand is.

Ik heb de glijpinnen bekeken en die zijn nog prima. Ik heb er gelijk even nieuw kopervet op gedaan. Nu zie ik steeds vaker dat kopervet eigenlijk niet meer gebruikt wordt maar keramisch vet? Iemand hier een goede mening over. De oppervlakken waar de remblokken over glijden zagen er ook nog redelijk goed uit. Ik denk dat ik toe ben aan nieuwe schijven met blokken. Ik had deze al vervangen iets van 5 jaar geleden door febi bilstein. Denk dat ik nu maar voor originele Bosch gecoate schijven en blokken ga.

Alvast bedankt voor jullie input.
IMG_7407.jpeg
IMG_7404.jpeg
 

Tees

Donateur
Ik begrijp nog niet helemaal waar je je zorgen over maakt: er zit zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van een remschijf een gebied dat niet beslagen wordt door de remblokken en daardoor niet afslijt.
Hoe groot dat gebied is, is afhankelijk van wat de producent (VAG in dit geval) aan ontwerp gebruikt heeft. Er is natuurlijk een gebruikelijke verhouding tussen schijf- en blokgrootte, maar het verschilt toch nog wel per type en uitvoering hoe groot t gebruikte deel is.

Als het remoppervlak zelf (dus daar waar de blokken de schijf raken) gelijkmatig slijt en niet onder de minimumwaarde zit, zie ik geen groot probleem.