Ongelijkmatig slijten schijfremmen

Xanderv

Nieuw lid
Ik heb eergisteren de modderkuipen geplaatst in mijn Citigo uit 2012. Heeft even geduurd maar toch gedaan. Gelijk ook even de trommelremmen opnieuw zwart gespoten en de remvloeistof vervangen omdat ik last heb van een ongelijkmatige remgevoel. Toen ik bij de remschijven voor aankwam zag ik dat beide remmen aan de binnenkant niet gelijkmatig slijten. Er zit een rand van ongeveer 5 mm die niet slijt. Ik ben een hobbymonteur maar weet dat dit niet hoort maar heb niet de ervaring om vast te stellen wat er aan de hand is.

Ik heb de glijpinnen bekeken en die zijn nog prima. Ik heb er gelijk even nieuw kopervet op gedaan. Nu zie ik steeds vaker dat kopervet eigenlijk niet meer gebruikt wordt maar keramisch vet? Iemand hier een goede mening over. De oppervlakken waar de remblokken over glijden zagen er ook nog redelijk goed uit. Ik denk dat ik toe ben aan nieuwe schijven met blokken. Ik had deze al vervangen iets van 5 jaar geleden door febi bilstein. Denk dat ik nu maar voor originele Bosch gecoate schijven en blokken ga.

Alvast bedankt voor jullie input.
IMG_7407.jpeg
IMG_7404.jpeg
 

Tees

Donateur
Ik begrijp nog niet helemaal waar je je zorgen over maakt: er zit zowel aan de binnenkant als aan de buitenkant van een remschijf een gebied dat niet beslagen wordt door de remblokken en daardoor niet afslijt.
Hoe groot dat gebied is, is afhankelijk van wat de producent (VAG in dit geval) aan ontwerp gebruikt heeft. Er is natuurlijk een gebruikelijke verhouding tussen schijf- en blokgrootte, maar het verschilt toch nog wel per type en uitvoering hoe groot t gebruikte deel is.

Als het remoppervlak zelf (dus daar waar de blokken de schijf raken) gelijkmatig slijt en niet onder de minimumwaarde zit, zie ik geen groot probleem.

Het enige dat ik op de fotos zie wat een reden tot zorg kan zijn, is dat er een soort 'tussenzone' zit op de schijven. Dat heeft soms te maken met de vorm van de blokken, deze hebben soms een soort afgekant hoekje aan de buitenkant en dat kan dit na verdere slijtage van de blokken veroorzaken.
 

Xanderv

Nieuw lid
De remblokken slijten niet gelijkmatig. De bovenste 5 mm waar de remblokken de schijf raken die slijten niet. Dus er zit ook een soort van holling op de remblokken aan de binnenkant. Overal waar ik zoek vind ik dat dit niet hoort en dat de blokken en schijven vervangen moeten worden. Ik wil alleen ook weten wat de oorzaak kan zijn om dit te voorkomen.
 

Tees

Donateur
Zitten de remblokken op dat stuk, of zitten ze er wel en raken ze de schijf niet? En hoe heb je dat gecheckt.
Hol (denk dat bol een correctere beschrijving is trouwens) getrokken/gesleten blokken heb ik nog nooit van gehoord, en kan mijns inziens alleen als de schijven krom zijn. En kromme schijven merk je normaliter wel, dan trilt de boel onder (hard) remmen merkbaar.
 

Xanderv

Nieuw lid
Op de foto zie je (volgens mij) duidelijk dat het stuk wat niet slijt een stuk groter is dan normaal. Hoe ik dat weet?
- De buitenste schijf slijt wel normaal en die blokken zijn hetzelfde als de binnenzijde.
- De remblokken (wat contact moet maken) zitten over het stuk heen wat niet slijt. De bovenste rand van de remblok, wat over het roestige stuk heen gaat, is ingesleten. Dus daar zit een ribbel in door het roestige stuk.

Dat een remschijf nooit helemaal afslijt dat weet ik. En dat ik hobbymonteur ben betekent niet dat ik er helemaal niks vanaf weet. Ik zie dat er iets niet klopt alleen heb ik niet de ervaring om te zien waar dit vandaan komt.

De kromme schijven daar was ik wel bang voor want het trillen voelde ik wel maar het rare was dat dit niet altijd was. Voor mijn gevoel werd dit erger als de boel warm was. Kromme schijven zou je altijd moeten voelen. Dit was de reden ook voor het vervangen van de remvloeistof.
 

Kanerr

Forumguru
een paar keer heel hard (maar echt stampen op het rempedaal) remmen.

Meestal duidt een dikkere roestrand op remblokken en remschijven die op raken, dus inderdaad tijd voor nieuwe remmerij. Maar ik zou wel een aantal keer hard remmen proberen, :) Een beetje het Italian tune up idee
 
Bovenaan Onderaan