Onderzoek onder 18.000 Britse automobilisten naar de betrouwbaarheid van hun auto's.

Cordoba

Forumguru
Via-via kwam ik een interessant onderzoek tegen, waarbij zo'n 18.000 autobezitters een vragenlijst hebben ingevuld.

Let op onder aan de pagina's, kun je steeds doorklikken naar de volgende groep/klasse. In de groepen waarin Skoda is vertegenwoordigd, scoren ze vaak als beste VAG-model, en in de kleine klasse is de eerstvolgende VAG-auto een Skoda met VW-logo (ook bekend als Up).

Hier een linkje naar het onderzoek.
 

Mettes

Forumguru
Ik mag volgende week mijn Peugeot 308SW leasewagen gaan afhalen.
Ik ga nog dikke vrienden worden met de dealer als ik deze lijst bekijk.:laugh::laugh:
Hopelijk heeft hij goede koffie om deze tijdens mijn bezoekjes te consumeren.
 

ertromp

Forumguru
Echt bull shit lijstjes
Ten eerste wat waren de vragen :pieker:
Ten tweede hoe is het percentage van een bepaalde groep inzenders verrekend over de grote som
Bijvoorbeeld stel 100 Hundaai I30 inzenders tov 1000 Peusjow 308 inzenders?
Leuk zo’n overzicht maar het zegt zo niets over “betrouwbaarheid”
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Cordoba

Forumguru
@ertromp Wat de vragen betreft heb je een punt (en ook hoe is gevraagd is, kan van invloed zijn), maar de percentages die ze geven zijn ten opzichte van het betreffende model. Dus als 15% een probleem heeft met de electronica van de Peuschroot 308, dan is dit 15% van de 308-rijders, enz. Verder geeft men aan dat alleen merken/modellen in het lijstje zijn opgenomen met voldoende deelnemers voor dat merk/model voor een representatieve beoordeling. Blijft de vraag hoeveel deelnemers men nu als minimum voor een merk/model hanteert.

Wat wat mij betreft ook nog een punt is: het gaat hier om een Engels onderzoek, dus (vrijwel) allemaal RHD auto's, waar we hier LHD-auto's hebben. Nu is de vraag in hoeverre LHD en RHD verschillende problemen hebben, en volgens mij zijn er nog modellen waar RHD-auto's soms via aanpassingen aan LHD-onderdelen gemaakt worden, dus grotere kans op problemen met bijvoorbeeld kabelbomen.
 

Canon-Eye

Forumguru
Je kunt natuurlijk roepen dat er wetenschappelijk gezien niet veel van deugt.

Aan de andere kant kun je stellen dat, als er 'fouten' zijn gemaakt bij het opstellen van de vragenlijst (of bij de opzet van het onderzoek als geheel), die fouten in elk geval wel structureel zijn toegepast waardoor de invloed op de 18.000 respondenten ook wel structureel zal zijn, oftewel in alle gevallen hetzelfde. En dat maakt m.i. dan weer dat de uitkomsten per merk/type vermoedelijk ook weer ongeveer dezelfde afwijking zullen hebben zodat ze onderling alsnog aardig vergelijkbaar zijn.

Zonder al te veel waarde te hechten aan de exacte ranglijstpositie (want vaak gebaseerd op een paar tienden-% verschil) zijn er dus wel degelijk conclusies te trekken uit een relatief hoge, middenmoot- of lage klassering.
 
Bovenaan Onderaan