Onderstuur zonder sportonderstel?

Tallguy

Forumguru
Ik zit te dubben of ik wel of geen sportonderstel zal nemen om mijn toekomstige leasebak (O2 Elegance zit ik aan te denken).

Nu lees ik her en der dat mensen zonder het sportonderstel merken dat de O2 erg last heeft van onderstuur. Merken de mensen die wél het sportonderstel hebben dat het onderstuur weg is of minstens is verminderd?

Bijkomend probleempje (financieel dan) is dat de Elegance erg mooi uitgerust is met toeters en bellen, maar diep in mijn hart zou ik liever de 2.0TDI willen met iets minder toeters en bellen dan de 1.9TDI.

Belangrijk voor mij zijn veiligheid, dus hoe dan ook ABS+MSR+BAS+ASR en natuurlijk ook ESP.
Tevens Xenon en dat kost ook aardig wat € omdat dat in 2006 niet meer achteraf mag /forum/images/graemlins/mad.gif

Als ik vergelijk met de Ambiente is de Climatronic vervangen door een CLimatic (niet zo'n probleem voor mij).
Ik mis dan wel weer
De autom. dimmende binnenspiegel.
Geen instapverlichting (is dit eigenlijk handig of overbodig??).
Geen elektr. ruiten achter, maar ja...gebruik ik toch niet. Geen Parking Distance systeem (heb ik niet nodig, maar vriendin wel /forum/images/graemlins/laugh.gif )
Minder speakers (2 ipv 4) en da's wel jammer.

Zou dan, gezien bovenstaande, een Ambiente dan toch beter bij mij passen (ook qua kosten)?

Graag jullie mening
 

Erikje

Actief lid
lastig, je mag verwachten dat met het sportonderstel het onderstuur zal afnemen, maar ik denk dat je dat toch een beetje blijft houden. Via DBM engineering (www.dbmengineering.nl) begrijp ik wel dat ze goede ervaringen hebben met het verlagen van de o2 (andere veren en dempers), waardoor onderstuur nog verder afneemt. Maar de 02 2.0TDI is natuurlijk zwaar op de voorwielen dus glijden wil ie wel... Mijn budget liet het toe dus ik ben voor de Elegance gegaan.

PS mijn huidige A4 2.0 heeft ook veel last van onderstuur, de ESP-lamp knippert heel vaak. Andere banden ipv de standaard banden maakte het wel wat beter (er zitten nu Continental PremiumContact onder)
 

Tallguy

Forumguru
Dus ik begrijp dat het ESP gebeuren het onderstuur ook corrigeert indien nodig? Wist ik niet (heb nu geen ESP).
Als dat zo is is dat prettig te weten.

De Ambiente heb ik net mee zitten te rekenen, maar valt toch al af, ondermeer omdat de eigen bijdrage hoger ligt als ik 'm in de 2.0TDI wil nemen dan de 1.9TDI Elegance.

Elegance is ook veel completer, en dat is toch ook wel makkelijk.
Waarschijnlijk wordt het toch de 1.9TDI Elegance met de genoemde opties.

Alleen...hoe zien die Peagasus velgen eruit? Ik dacht dat je tevens de Edition-100 velgen kon kopen...is dat zo? En kan dat in combinatie met het sportonderstel?

Oh...voor ik het vergeet...heeft iemand een foto van de O2 in de kleur Island Green Metallic? Ik wilde in 1e instantie de Sahara beige, maar die valt me vies tegen in daglicht.
 

Erikje

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Dus ik begrijp dat het ESP gebeuren het onderstuur ook corrigeert indien nodig? Wist ik niet (heb nu geen ESP).
Als dat zo is is dat prettig te weten.

Alleen...hoe zien die Peagasus velgen eruit? Ik dacht dat je tevens de Edition-100 velgen kon kopen...is dat zo? En kan dat in combinatie met het sportonderstel?


[/ QUOTE ]

ESP doet van alles, maar zorgt er vooral voor dat op het moment dat wielen gaan doorslippen er wordt bijgeremd. Dat werkt prima, het betekent in de praktijk dat je onbeschoft hard de bocht door kunt zonder al te veel glijden.

Op de Edition 100 zitten de 17" sputnik velgen, ik weet niet wat ze kosten, op de accessoire folder staat het niet vermeld. De pegasusvelgen vind je op skoda.nl. En ja, de sputnik velgen kunnen samen met het onderstel, maar dan heb je wel een setje pegasus velgen over... Je kunt ook a 399 alleen een sportonderstel laten monteren overigens,
 

Dutch4x4

Senior Member
Ik heb ervaring in leen-Octavia's met en zonder sportonderstel. Allebei met vrij suffe 1.9 TDI's, maar in een bocht merk je dat toch niet. /forum/images/graemlins/grin.gif

Ik moet zeggen dat het sportonderstel - samen met plakkerige banden, dat moet je niet vergeten - wel héél erg goed is in het wegnemen van het onderstuur. Dat blijft echt uitermate lang weg en je krijgt er bij gas-los ook nog eens leuk en goed beheersbaar lift-off oversteer bij cadeau!

Dus wil je af en toe bochtenridder spelen, dan maakt het sportonderstel echt een verschil van dag en nacht.
 

Tallguy

Forumguru
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik heb ervaring in leen-Octavia's met en zonder sportonderstel. Allebei met vrij suffe 1.9 TDI's, maar in een bocht merk je dat toch niet. /forum/images/graemlins/grin.gif

Ik moet zeggen dat het sportonderstel - samen met plakkerige banden, dat moet je niet vergeten - wel héél erg goed is in het wegnemen van het onderstuur. Dat blijft echt uitermate lang weg en je krijgt er bij gas-los ook nog eens leuk en goed beheersbaar lift-off oversteer bij cadeau!

Dus wil je af en toe bochtenridder spelen, dan maakt het sportonderstel echt een verschil van dag en nacht.

[/ QUOTE ]

Bochtenridder spelen is idd wel leuk jah /forum/images/graemlins/worshippy.gif Daarom dat ik ook 't liefst een goed onderstel hebben. Brede banden zijn leuk voor goed gummen, maar op nat wegdek niet altijd (welk merk rubber wordt er trouwens op de Pegasus gezet?). En ESP helpt dan ook nog, dus een beetje boenderen zal dan wel gaan lukken /forum/images/graemlins/cool.gif
 
Ik heb de 2.0TDI met de elegance velgen, maar ik vind de wegligging erg goed te doen hoor. Je hebt er een fantastisch soepele tourmachine mee, waar je meer dan vlot door het verkeer komt en een veilig weggedrag waar je echt wel als het moet zonder geschuif snel door een bocht komt. Veel beter dan de vorige octavia. Pas als je de limieten opzoekt dan wil hij wel wat neigen naar onderstuur, maar dan ben je al echt aan het boenderen. Bij normaal weggedrag vind ik hem een stevige wegligging hebben, en het is absoluut niet zo dat ie slap is en de 2.0TDI niet waard is. Het is heel persoonlijk en afhankelijk wat voor soort en hoeveel km's je maakt.
 

VEEJAY

Forumguru
+1.9TDI met chip en je rijdt de 2.0TDI misschien zelfs voorbij
(+/-650 euro voor een goede).

Is iets goedkoper in de lease zo'n chip dan het verschil in prijs tissen de 1.9 en 2.0. Tevens hoef je hem niet op te voeren in de catalogusprijs en dat scheelt je bijtelling. Als je een adres wil van een goede dealer (met garantie etc.) moet je pb'tje sturen.

Pegasus banden zijn Bridgestone potenza's

Suc6

Ondertuur=hij wil rechtdoor
Overstuur=de kofferbak wil je inhalen

Ja toch? ik haal ze altijd door elkaar..
 

Erikje

Actief lid
klopt, onderstuur is doorglijden over de voorbanden, een typisch (veilig) weggedrag van een voorwielaandrijver. Overstuur heb je meestal met achterwielaandrijvers, is link hoor: de kont van de bmw 120 d waarin ik laatst een proefrit maakte was ik bijna kwijt....

Bridgestone potenza: gelukkig dus geen Continental !
 

VEEJAY

Forumguru
JD engineering vanwege de lovende verhalen op Seat-online. Zelf heb ik goede ervaringen met EMS tuning.

JD heeft heeft een A3 2.0tdi als demo. Zelf heb ik eens Altea 2.0TDI DSG gereden maar vanwege de koppelbeperking van 350NM vond ik het niet heel bijzonder en de auto bepaald zelf wanneer die schakelt das een heel ander gevoel.

Over de 400NM bij 6 bak hoor ik alleen maar goede dingen. Ga eens op onderzoek uit en maak proefritjes er gaat een wereld voor je open /forum/images/graemlins/24.gif

Let bij vooral op garantie zwart op wit. Via Pon tunen schiet niet op vanwege de hoge kosten en relatief behoudende tuning. De leasemaatschappijen gaan vaak wel met Pon akkoord.
 

Erikje

Actief lid
De leasemaatschappij hoeft hiet niets van te weten /forum/images/graemlins/wink.gif

qua koppelbeperking: wil je hiermee zeggen dat de O2 2.0tdi DSG sowieso maximaal 350 nm kan hebben?
 

VEEJAY

Forumguru
Erikje, zoek daarom een dealer die niet meteen de fout zoekt bij tuning en mocht daar toch aan liggen zaken kosteloos hersteld.

Een dealer die ontdekt dat hij gechipt is zal snel tuning de schuld geven, zodat ze niet opdraaien voor de kosten.

Alhoewel een dealer niet zo gauw ziet dat er sprake is van tuning kan de schadeexpert van de leasemij dat keurig uitzoeken en alles daaraan verwijten.

De leasemaatschappij komt het geld dan bij jou (baas) halen.
 

Erikje

Actief lid
ja, is wel een punt waar ik eens over moet nadenken... Eerst maar 's kijken hoe de 140 pk en de 300nm me bevallen.
 
@Kensei

Wat je naast alle technische aspecten niet uit het oog moet verliezen is dat de leaseprijs van een elegance zo goed als hetzelfde is als de ambiente. Dit heef voornamelijk te maken met de hogere restwaarde, wat weer logisch is.
 
Bovenaan Onderaan