Onderhoudsvragen

Hallo Forumsleden,

Nu alweer enkele weken onderweg met de 1.4 TSI DSG combi van begin 2014. En eerste verrassing al, melding oliewissel! Tja geen olie beurt uitgehandeld bij aankoop, doch wel nieuwe apk. Nu blijkt dat de Octavia een variabele interval heeft. Zelf daar nog nooit van gehoord

Via via nu te weten gekomen wat deze beurt bij 183000km inhoud en besloten om dit maar zelf te doen.
Spullen bestel ik waarschijnlijk via Winparts of een andere waar ik een account heb.

Volgens Skoda hoort bij deze beurt:
* Oliewissel Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-20 508509
* Bougies vervangen "longlife" VO4E905601B
* interieurfilter V5Q0819669

Doch nu mijn vraag, ik zie bij schell de Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-20 in 2 verschillende verpakkingen! Grijze en Gouden is daarin verschil? zo ja welke?

En wat denken jullie, vergeet ik iets of hebben jullie op of aanmerkingen.

P.s. de DSG bak is wel wennen na een CVT, vooral het wegrijden bij een kruising het dan net niet willen!

Met vriendelijke groet,

Henk
 

ertromp

Forumguru
Je kunt je O3 zelf op vast (jaarlijks of max 15K) of variabel (2 jaarlijks of max 30K) zetten betreffende oliewissel.
Die variabel noemt VAG longlife service.
Voor variabel moet er volgens voorschriften olie met specificatie VW 504 00 in.
Bij vast VW 502 00.

Persoonlijk zou ik gaan voor een Castrol Edge 0W30 die voldoet aan VW 504 00.

Bougies is om de 4 jaar volgens voorschrift. Die zouden dus in 2022 vervangen moeten zijn en bij twijfel nu inderdaad vervangen.

Luchtfilter zou ik een Mann filter voor aanschaffen.

Allemaal werkzaamheden die je prima zelf kunt doen.

Als je de serviceinterval op LL wilt zetten heb je een tool zoals OBDELEVEN of VCDS nodig.

Hoe zit het met je remvloeistof?
En je airco onderhoud?
Heb je een panorama dak dan moet je daar ook nog onderhoud aan doen.
En check de toestand van je distributieriem
 

Tees

Donateur
Wat mij betreft is Shell Ultra of Castrol Edge Titanium om t even. In mn vorige auto gooide ik Shell, in deze Castrol, net welke van de 2 goedkoper te vinden was online. Belangrijker is dat t aan de goede VW specificatie voldoet, zoals @ertromp al aangaf.
 
Tja, distributie riem hoe check je die. Bij vervanging denk ik toch maar eens naar Neunen te gaan zoals in verleden ooit met mijn A4 1.9 tdi. Was daar zeer tevreden over.
 

EdK

Forumguru
Remblokken checken en indien vervangen dan meteen je remvloeistof ook vernieuwen....
Enne ruitenwisser vloeistof tank bijvullen met de vloeistof voor de winter...... :pieker:
 


Verdorie over de winter gesproken, vanavond opeens start problemen uit het niets voor mij. Te lage accu spanning om motor rond te krijgen, gelukkig kleine gazonmaaier in de schuur waarvan de startaccu net dat kleine zetje gaf wat nodig was . Mijn vrouw had al opmerking over text in scherm over 12V accu spanning. Dus accu zal ook wel aan einde leven zijn en dus vervangen moeten worden, tja men koopt altijd wel de problemen van iemand anders! Dus wie weet iets over waarop te letten bij accu problemen, met multimeter laadspanning meten en accu eruit en bij Heuts een andere halen zal het wel worden doch misschien heeft iemand nog een goede tip . Heeft dus start stop systeem wat de accu naar mijn mening zwaarder belast. Eigenlijk gek dat men geen Volt meter meer in auto's monteert.
Octavia 1.4 TSI DSG Elegance Businessline 103KW A

Groet, Henk
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdK

Forumguru
Accu kopen bij je dealer (Skoda) is de hoofdprijs betalen.
Ga bij een lokale banden / accu leverancier langs, kunnen bv Varta leveren en ben je zeker goedkoper uit.
En zij kunnen ook de accu inleren indien dat nodig is !!
 

kevinbel

Actief lid
Weet niet het aantal Ah wat er in de O3 ligt, maar ik moest laatst voor mijn Rapid ook een nieuwe accu hebben, 60Ah 640a EFB, en heb daar 110 voor betaald bij de lokale accuboer. Ter vergelijking ;)

En niks mis met Shell olie, zelf ook gebruikt bij de oliebeurt. :thumbsup:

Doch nu mijn vraag, ik zie bij schell de Shell Helix Ultra Professional AV-L 0W-20 in 2 verschillende verpakkingen! Grijze en Gouden is daarin verschil? zo ja welke?

Zolang er maar op de verpakking staat AV-L 0w-20 of VW504.00 is het goed. Kan zijn dat de kleur veranderd is, dat zag ik ook volgens mij toen ik olie zocht.
 

Bakkertje

Forumguru
De dealer gooit er bij mijn GTE (ook met een 1.4 TSI) iedere 15000 km nieuwe castrol magnatec in, volgens mij de 5w40 variant.
frustratiemomentje: de dealer rekent 80 euro voor de olie die je zelf voor 40 euro koopt..
 
Zo beste forumsleden,

Besluit genomen en de Oktavia staat al bij de Bovag Vakgarage een 2 km verder. Accu is besteld en wordt na door hun doorgeladen te zijn gemonteerd en ingelezen. Auto heeft waarschijnlijk een digitaal paspoort voor service en dat zullen hun eens doornemen om eens te kijken welk ondehoud of kosten aanstaande is. Tevens voor olie wissel ook maar daarheen. Tja die €1500,- voor allerlei onvoorziene gebeurtenissen moet men echt wel incalculeren bij aankoop van een occasion alhoewel ik wel effe navraag doe bij de verkoper, dit 150km van ons vandaan, na deze accu wisseling.

Met vriendelijke groet,

Henk
 

serum

Senior Member
Je mag wel een beetje leunen op de coulance van de verkopende partij. (indien het een garage is). Die nieuwe accu had ik niet zelf afgetikt. Je mag wel ergens vanuit gaan wanneer je een auto koopt. Tenzij je hem ver onder de marktwaarde hebt aangeschaft, en op de laatste euro de volle tank erbij uitonderhandeld hebt. maar daar was je zelf bij. Ik heb onze auto gekocht met 12mnd bovag. Voor nieuwe ruitenwissers rijd ik niet terug, die betaal ik zelf wel. Een accu zou ik te gortig vinden. Zeker in de eerste maand.
 

Pindasaus

Forumguru
Het zou goed kunnen dat de accu niet meer goed is, maar dat valt niet te concluderen op basis van de gegeven informatie. Hiermee kan je de verkopende partij dus niet goed aansprakelijk stellen. Wie weet zijn er de laatste tijd korte ritjes met de auto gemaakt of heeft hij een tijdje op contact gestaan met afgezette motor, waardoor de accu slechts ontladen is geraakt. Een accutest (met volgeladen accu!) kan daar uitsluitsel over geven.
 

serum

Senior Member
Ja, het kan ook zijn dat mijn gevleugelde pijl gepassioneerd accuvervanger is. Als het je hobby is om accu's te vervangen mag je die hobby zelf bekostigen. Ik zou even vragen om een testrapportje van die accu. (meeste serieuze garages hebben een tester staan waarmee ze de accu belast kunnen testen en de functie van de dynamo vaststellen). Zeker wanneer de onderhoudshistorie onbekend is zou ik dat laten testen voordat je iets vervangt. Wel is bekend dat accu's niet het eeuwig leven hebben.
 
Nee deze accu gaat er uit. Geen vertrouwen in dat ding en vrouw moet rijden. Een vrouw die met een auto strand vanwege een probleem wat voorkomenhad kunnen zijn is niet prettig. Ik heb service auto.

Testrapport zal ik zeker maken naderhand en verkopende partij grote autohandelaar aan de Veluwe rand effe op de hoogte stellen.

Groet, Henk
 
Het zou goed kunnen dat de accu niet meer goed is, maar dat valt niet te concluderen op basis van de gegeven informatie. Hiermee kan je de verkopende partij dus niet goed aansprakelijk stellen. Wie weet zijn er de laatste tijd korte ritjes met de auto gemaakt of heeft hij een tijdje op contact gestaan met afgezette motor, waardoor de accu slechts ontladen is geraakt. Een accutest (met volgeladen accu!) kan daar uitsluitsel over geven.
De accu en laadvermogen is getest vanochtend met goede apparatuur .
 
Bovenaan Onderaan