Onderhoudsschema

Pim Smit

Senior Member
Klopt. De bakolie wordt ‘levenslang’ bestempeld. Maar alles wijst er op dat wisselen iedere 100/150kgewoon de levensduur verlengd. Èn je kan het zelf doen. (Ze zeggen ‘Als de bak koud is’) Ik doe het als’tie bloedheet is… En dan meurt de oude olie als gebakken teer.
Vergeet de mechatronic olie niet…
En NGK’s als kaarsjes en die gaan minstens een ton mee. 14/15kg aantrekken of 24nm.
Ik heb bij 140 en 150 alles gedaan en doe nu alleen maar motorolie iedere 20.
En blokjes als ze zich melden.

Pim Smit

Senior Member
Update.
Gisteren de eerste apk die vorig jaar is overgeslagen. Waarom weet ik ook niet.
180k: Niks te vinden. Niks. Ook de steekproever die anders toch niks meer te doen hebben niks gevonden.
Volgend jaar weer wel keuren. Snap er niks van. Toch maar eens navragen bij RDW.
Dus. Lekker door de wasstraat voor deze prestatie.

Tees

Donateur
Grappig dat je het wél belangrijk vind om de bakolie te verversen ondanks dat de voorschriften dat niet aangeven (waar ik t overigens niet mee oneens ben hoor), maar de bougies niet tijdig vervangt. Ongemerkt wordt de verbranding toch een beetje minder met oudere bougies, en dat betekent meer interne (en externe) vervuiling. Zoals altijd geldt: onderhoud is behoud!

Pim Smit

Senior Member
Nee, want ik heb nu iridium bougies van NGK en die gaan een ton mee. En de OEM bougies zaten er 140k in…..
In onderhoud gedurende de eerste 120k bij Hoogenboom Skoda (lease weliswaar dus de kosten waren voor de zaak.) en daar werden ook slechts noodzakelijke handelingen verricht..
De auto is in zeer goede staat en heeft in Italië gedurende vijf jaren vakanties flink op z’n donder gekregen, maar geen krimp gegeven. Behalve de accu omdat ik op de ferry naar Sardinië de koelbox aan had laten staan. Die doet het nog steeds….
Alleen één mankementje. Het deurhendeltje van m’n deur is een beetje versleten.

Laatst bewerkt:

Kees62

Senior Member
Die iridium bougies zijn idd een “long life” variant, ik wissel ze om de 60K. Verder volgens het boekje iedere 15000 nieuwe olie en filter, om de 30 komt daar een interieurfilter bij. Remmen gaan erg lang mee, ik heb bij 157000 km nog de originele schijven en blokken, hoewel die wel gelijk slijten. Ik verwacht bij de 175/180K de remmen te gaan vervangen, ik zag bij winparts al een set voor onder de 100euro
Ik heb ‘m gekocht bij 18000, en met 140000 zelf gereden km’s een kleine 1000 euro aan onderhoud uitgegeven, ik rijd lekker door voorlopig. Deze zomer ermee op vakantie.

Kees62

Senior Member
Ik zie nu pas dat ik per ongeluk in het Karoq forum terecht ben gekomen terwijl ik die niet heb :( , beschouw mijn berichten dus maar niet op een Karoq toepasbaar.

Bovenaan Onderaan