Onderhoudsschema

EdZ

Donateur
Zo, remblokjes achter en remolie vervangen. Dat was inderdaad nog niet gedaan. Ik ben beter van m'n garage gewend. En de rekening: €379. Ik vind dat een heel fors bedrag. Geloof dat het tijd wordt een andere garage te zoeken.

Tees

Donateur
Aardig aan de prijs idd. Ik zou denken dat het voor rond de €200 wel zou moeten kunnen. Maar garages zijn wel serieus duur tegenwoordig.

Kees62

Actief lid
8 jaar?!?!?!? Sla de volgende keer maar een oliebeurtje over en doe die remvloeistof dan maar een paar keer extra...
Ik vind het vooral een hoop bangmakerij, OeiOei, remmen, gevaarlijk. Heb de mijn vorig jaar bij de keuring mee laten nemen na 6 jaar, meer omdat ik het zelf op de oprit een k*tklus vond wat voor de garage niets voorstelt.
Vroeger zat auto’s gehad en gezien waar jarenlang dezelfde remvloeistof in zat. Plus dat je het wel voelt als het remmen wat sponzig wordt, dan is het tijd. Zelf nooit meegemaakt.

EdK

Forumguru
dat je het wel voelt als het remmen wat sponzig wordt
Tsja alleen voel je dat niet omdat het zo geleidelijk gaat dat je het niet merkt
Je merkt het pas als na 2 jaar ( voorbeeld ) hij is ververst en je de eerste keer remt en met je kop bijna de voorraam raakt....

Kees62

Actief lid
Ja dat geloof ik wel dat dat langzaam gaat, maar je voelt toch zelf wel wanneer het weer eens tijd wordt naar je remmen te kijken. Maar ik spreek vooral voor mezelf ;)

hemi24

Donateur
Ik heb toch meer vertrouwen in de heren ingenieurs die het onderhoudsschema hebben opgesteld, dan een willekeurige doe-het-zelfer die aan z’n Citigo sleutelt…

• Leuk
Waarderingen: EdK

EdZ

Donateur
Ik moet eerlijk zeggen dat ik niks merk na het verversen. En ja, dat is echt uitgevoerd. Daarvóór remde hij net zo goed als nu. Of dat in bergachtig gebied ook zo zou zijn weet ik uiteraard niet. Het punt is natuurlijk dat als je er op enig moment achterkomt dat het remmen niet zo lekker gaat, je mogelijk dus te laat bent...

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Niet alleen voor de Karoq, en dus hier enigszins Off topic, maar helaas is er geen "Techniek-Algemeen" topic.

Remvloeistof trekt water(-damp) aan uit de lucht.
Dat water in die remvloeistof kan voor twee problemen zorgen:
1 (water-)dampbellen in de leidingen en/of remcylinders,
2 corrosie in de remcylinders.
Voor punt 1: die dampbellen kunnen inderdaad optreden, maar pas bij zeer hoge temperaturen, dus bij lange afdalingen of circuitrijden.
Voor punt 2: voor het optreden van corrosie in die onderdelen is geruime tijd nodig, en wanneer dat daadwerkelijk een probleem wordt, zul je dat al merken omdat de remdruk bij het vasthouden van de rem zal 'wegzakken'.
Ook kijk je dan waarschijnlijk tegen een kostbare reparatie aan, maar dat is eenieders eigen keuze/risico.

Kortom: het is geen slecht idee om de remvloeistof periodiek te (laten) vervangen, maar dat niet doen leidt zeker niet direct tot volledig falen van de remmen.

Bovenaan Onderaan