Onderhoudsboekje?

Net ingeschreven en meteen een kwestietje voorleggen…..


Heb sedert kort een Yeti Joy 1.4 TSI benzine handgeschakeld , bj 2016 met 60.000 km op de teller. De eerdere eigenaar, een absolute non-techneut, beweert altijd keurig netjes onderhoud te hebben laten uitvoeren door een Skoda/VAG garage die hem keurig netjes daartoe uitnodigde of, wat cynischer, aanspoorde.
Klinkt mooi, maaaaarrrrrr, geen spoor van enig bewijs.
Navraag in deze bij de Skoda/VAG dealer: wij geven daarover geen informatie vanwege de bescherming van de privacy van onze klanten, maar in ‘de computer’ van de Skoda organisatie is dat wel terug te vinden, maar daar kunt u niet bij, in of aan.
OK, ik heb geen zin in moeizame, taaie discussies met onwillige gesprekspartners.


Nou kom ik (nog) uit een tijd dat je bij autos een onderhoudsboek(je) kreeg waarin de onderhoudsbeurten en werkzaamheden werden bijgehouden middels dealer stempeltjes en kruisjes/vinkjes lijsten.
Zoiets zit er niet bij mijn Yeti. Dus, of de garagist heeft gelijk, of de vorige eigenaar heeft tegen me gejokt en heeft dat boekje nooit in laten vullen of heeft dat kwijt gespeeld.

Iemand van dit forum die mij kan uitleggen hoe dat met zo’n Yeti van 2016 zit?
Of anders, wat direkter geformuleerd: is er een manier om alsnog achter de service history van mijn Yeti te komen?

Alvast mijn dank.

Feike-Zuid
 

Erik_NL

Forumguru
als het onderhoud van onze Yeti en Citigo, beide gebruikt gekocht, door onze Skoda-dealer is uitgevoerd krijgen we de complete onderhoudsgeschiedenis, inclusief die bij eerdere Skoda-dealers, uitgeprint mee. Ongevraagd. Positief dus.
 

Tees

Donateur
De dealers verschuilen zich vaak achter dat privacy argument. Dat is totale onzin, de auto is geen persoon en heeft dus geen privacy. Ze kunnen het prima uitprinten zonder de persoonsgegevens van de vorige eigenaar te vermelden.
En het klopt dat op een gegeven moment de onderhoudsboekjes gestopt zijn. Dacht dat dat iets later was dan 2016, maar t kan zijn dat t toen al was.
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij de Citigo van de mrs. hebben we ook geen onderhoudsboekje. En die is nieuw gekocht, geleverd op 2 februari 2016. Ik heb geen idee of ze met die boekjes gestopt zijn voor voor alle types tegelijk, maar bij een Citigo dus begin 2016 of eerder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

leon-cupra

Forumguru
Onderhoudsboekje is nu digitaal. Dus dat van die privacy is redelijke zever. Wat ik wel al heb gehad is dat geen info wilden geven via telefoon omdat ze niet zeker zijn dat je eigenaar bent.
Denk als je gewoon met de papieren van de wagen die aantonen dat jij eigenaar bent en dat ter plaatse, dat ze weinig bezwaren kunnen maken om die info niet te geven.
 
Ah, kijk aan, meteen nut van dit forum….

Dank voor de reacties tot zover.

Allé, ik was dus wat voorbarig ten aanzien van de dealer. Die kende mij niet en de eerdere bezitter van de Yeti was er niet bij, dus ik kon inderdaad zo maar iedereen wezen.

Ik moet op zoek naar een Skoda dealer in ZO Brabant. Er zat er ooit één in Eindhoven, maar die zit niet meer waar ik hem wist vinden, dus die is of ermee gestopt of is verhuisd en/of overgenomen. Dan schijnt er in Nuenen een VAG-specialist te zitten met de naam VAG TECHNIEK.

Hopelijk kan ik daar terecht voor onderhoud en een service history uitdraai.

Nogmaals dank voor de rappe reacties.

Feike-Zuid
 

Tees

Donateur
Als je in die omgeving woont zou ik 100% naar VAG Techniek gaan. Ongeveer even duur als de dealer, maar 5x de kennis en oplossingvermogen.
Ik weet niet of zij in de Skoda database kunnen, zou zomaar alleen aan dealers voorbehouden kunnen zijn.
 

EdK

Forumguru
ALs je geen papierwerk erbij hebt gekregen behalve de rekening dan heb je hier misschien ook wat aan ?

 
Mnou, inzake de onderhoudsgeschiedenis…..
Als je de onderhoudsgeschiedenis van een VAG auto wilt weten, bereid je voor op enkele verrassingen.
Ik ban daar inmiddels in gedoken, maar nog lang niet uit.

Die geschiedenis bevindt zich ‘in de computer’ van de importeur van de desbetreffende VAG-tak, dus VW, Porsche, Audi, SEAT, Skoda enzovoort.
in hoeverre achter de importeur ook nog eens de fabriek of het HQ te ‘Wolfsburg’ schuilgaat, geen idee.
In ons geval, dus Skoda NL, en die hindert je nogal om je kennis te laten te nemen van de onderhoudsgeschiedenis van jouw eigen Skoda.
In hoeverre dat voor de Belgische forumdeelnemers ook zo ineeen stekt waar het Skoda B betreft, geen idee.

Skoda NL en de daaronder hangende dealers verschuilen zich achter de ‘Wet Bescherming Persoonsgegevens’ om je slechts heel beperkt inzage te geven in die geschiedenis. Inmiddels heb ik vier Skoda dealers en VAG Techniek Nuenen benaderd en heb evenzovele variaties in wat wel en wat niet kan, aan mogen horen.

Als het aan Skoda NL respectievelijk PON ligt, kan er bijna niks, je ‘mag’ tegen betaling van een door de dealer te bepalen bedrag ‘meekijken’ op het computerscherm bij de dealer daarbij hooguit teruggaande tot de dag waarop de VAG auto op jouw naam werd gezet.

Een print of export naar pdf of xls… don’t even think of it.


Zoals reeds eerder terecht werd opgemerkt door leon-cupra, dat privacy argument is zever.
Ik heb het eens nagevraagd aan een jurist in mijn bekendenkring hoe dat zit met die ‘Wet Bescherming Persoonsgegevens’.
Kort samengevat: die wet wordt gebruikt door, zowel partikuliere als publieke instanties om van alles proberen onder de pet te houden. Als er ook maar één naam wordt vermeld, is dat voldoende legitimatie om er meteen dat privacy-slot op te gooien. Al was het maar om ‘gedoe’ via advocaten te voorkomen. En dat blijkt te werken, de meeste mensen trappen daarin, ze stoppen met graven.
In geval van de onderhoudsgeschiedenis is dat privacy argument niet geldig, het gaat niet om persoonsgegevens maar om gegevens over een ding waarbij een link met een persoon of personen, niet per sé nodig is.

Dat er in de automobiel en andere takken van sport wel van alles aan personen wordt verbonden, is uit administratief comfort wellicht heel handig, maar daarmee lang niet in alle gevallen noodzakelijk om correct te kunnen administreren.
Zo ook in geval van autos, koppelen aan het VIN-nummer, dat is een goede en correcte, want dat nummer is uniek. Koppelen aan een persoonsnaam?

Een een beetje software bouwer kan gemakkelijk een administratief stelsel in elkaar steken waarbij de terugvoerbaarheid van de gegevens naar personen tijdelijk onzichtbaar kan worden gemaakt, indien nodig.

Goed, ik ben er dus nog mee bezig, ik houd u op de hoogte.

Met groet,
Feike-Zuid
 

Captain Hook

Forumguru
@Feike-Zuid Top dat je zo volhardend bent! :thumbsup:
Wat dit is natuurlijk je reinste kolder dat je niet eens (detail)gegevens van je eigen auto mag hebben als hardcopy.

Maar Pon kennende, is wel te bedenken waarom men zo moeilijk doet...:pieker::shutup:

Ben ik blij dat onze Roomster al dertien jaar een compleet papieren track record heeft.
 

Tees

Donateur
Precies @Captain Hook, ik houd ook gewoon een papieren versie bij. Elke aankoopbon en onderhoudsfactuur gaat in een mapje, samen met mijn beschrijvingen van wat ik zelf gedaan heb aan onderhoud of reparatie. Daarnaast heb ik nog een Excelsheet voor t overzicht van wat wanneer is geweest en dus wanneer weer moet. Niets geen afhankelijkheid van welke garage dan ook.

Succes @Feike-Zuid, er komt vast een moment dat je er doorheen breekt!
 

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Op basis van die ‘Wet Bescherming Persoonsgegevens’ zou ik denken dat onmiddelijk na het wisselen van eigenaar van de auto (in dit geval) de naam van de vorige eigenaar(s) uit dan bestand verwijderd zou moeten worden: immers, zij mogen die gegevens verzamelen/bewaren zolang daarvoor een aantoonbare en goede reden is.
Een oud-eigenaar hoeft niet op de hoogte gebracht te worden van terugroepacties en dergelijke, dus daar verdwijnt die 'goede reden'.
Misschien een argument voor een klacht bij de autoriteit persoonsgegevens?
 

Tees

Donateur
Ze mogen persoonsgegevens van iemand die klant is geweest best lang bewaren, zeker 2 jaar, mogelijk langer. E.e.a. staat vast keurig omschreven in het privacyreglement van Pon. Uiteraard kan je op elk moment verzoeken om jouw gegeven te laten verwijderen, maar daar heeft @Feike-Zuid in dit geval niet zoveel aan.
 

gehaktbal

Forumguru
Raar. Ik bij een Seat Leon die ik kort heb gereden (bj 2018) gewoon een print gehad. Hier op géén persoonsgegevens, maar netjes in tabelvorm een uitdraai met datum/kmstand per werkzaamheden. En daarbij een omschrijving wáár die werkzaamheden hebben plaatsgevonden en wat er gedaan is.

Enige wat ik mij zou kunnen voorstellen, is dat er een update is geweest van hun systeem waardoor het niet meer mogelijk is om een anonieme uitdraai te kunnen maken.
 

gehaktbal

Forumguru
Heb hier een voorbeeld van Google. Zo'n uitdraai heb ik toen ook gehad.
Waarom zou dit niet AVG proof zijn? Welke persoonsgegevens staan hier op?
Misschien moet je bij de medewerker het document bij naam noemen.. "Bewijs van uitgevoerde servicebeurten"

1693300460781.png

Audi kent ze ook:

1693300617930.png
 
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Precies, die uitdraaien krijg ik ook na elke service van de dealer!
Vouw ik altijd dubbel en stop ik weg in het mapje met de wagendocumentatie…
Meestal zit er ook nog een afvinklijst bij met daarop de punten waarop de wagen is gecontroleerd.
 
Dank tot zover voor de reacties.

Inzake toegang tot de onderhoudsgeschiedenis of service history van je eigen auto uit de VAG stal……

WAARSCHUWING: vrij lang verhaal.

Heb inmiddels weer enkele Skoda dealers gebeld….
Zomaar een wat straffe reactie: ….maar, eh, waarom zouiemand de onderhoudsgeschiedenis eigenlijk willen weten? Heb nog niet meegemaakt dat daar iemand naar vroeg, u bent de eerste……
Nou, wat dacht U als U een gebruikte auto (in)koopt? Ik wil in zo’n geval toch wel graag weten of de eerdere eigena(a)r(en) het onderhoud serieus hebben genomen.
Tja, ik zei al, u bent de eerste die daar naar vraagt.

Bij Skoda in de VAG groep is de toegang tot die geschiedenis voor de eigenaar van een Skoda, beslist moeizaam en beperkt gemaakt.
Wat in elk geval NIET gaat, is dat je zelf via bijvoorbeeld na goedkeuring via een aan te maken accountje met wachtwoord en zo bij Skoda zomaar kunt inloggen om e.e.a. in beeld of te zien te krijgen.
Wat wel kan, en dan schets ik nu het grimmigste scenario en dàt is wat ze je laten weten als je dit voorlegt bij info@skoda.nl, is afspraak maken bij een Skoda dealer, er naar toe op de afgesproken tijd, je legitimeren en aantonen dat het echt om jouw Skoda gaat via kentekenbewijs en/of VIN-nummer, om INZAGE ter plekke te krijgen. Merk op: INZAGE, dus niks export als pdf of doc of xls, af laten drukken of naar je mail laten versturen.
En, niet verder terug dan uiterlijk de datum waarop het kenteken van die Skoda op jouw naam is gezet.
Best wel grimmig, toch?

Iets minder grimmig: dealers die oogluikend toestaan dat je met je telefoontje fotos maakt van het beeldscherm, of nog mooier bereid zijn de boel door de printer te jagen. Exporteren of mailen? Daar beginnen ze niet aan en daar heb ik wel begrip voor. Enne, verder geen ruchtbaarheid aan geven, of, zie aan het einde van deze bijdrage.

Kijk, IK vind deze gang van zaken volkomen absurd en uitermate klant onvriendelijk. Bij verder navragen (of moet ik zeggen ‘door boren’) bij Skoda NL reageert Skoda steeds taaier en komt met volstrekt niet ter zake doende argumenten zoals de ‘Wet Bescherming Persoonsgegevens’ om de inzage te beperken tot de periode dat die Skoda van jouw is. Je vraagt naar de geschiedenis van een auto, niet diens (eerdere) eigena(a)r(en) en de identiteit(en) van eerdere eigena(a)r(en) zijn bij een correct ingericht administratief systeem voor dit soort toepassingen, helemaal niet nodig. OK, toegegeven, (te) veel van dergelijke systemen zitten wat dat aangaat gewoon slecht in elkaar, maar om dat dan af te dekken met een beroep op de Wet Bescherming Persoonsgegevens, getuigt van minachting voor de wet en zorgvuldige bedrijfsvoering. Moet je als gewoon burger eens proberen, kom je niet mee weg.

Maar, ik ben op een spoortje gestoten wat, volgens mij toch, hoop biedt.
Kijk, ik ben natuurlijk niet de enige die hier tegenop loopt en zich aan stoort.
Er zijn, heb ik inmiddels gevonden, wereldwijd nogal wat forums, clubs en dergelijke die zich met autos bezig houden, net zoals dit forum.
Zo op reddit iemand die daar de vraag voorlegt: “How to view digital service history”, want via z’n mySkoda.app lukt het ‘m niet.
Komt een waarlijk hoopgevende reactie op:
Turns out if you register yourself as a garage, you can see the records in Erwin
https://erwin.skoda-auto.cz/erwin/showHome.do
https://erwin.skoda-auto.cz/
Het bestaan daarvan hebben sommigen op dit forum ook al ontdekt….

Ga je naar daar dan kom je op een keurig in het Nederlands gestelde site. Dat Erwin is een acronym voor: Elektronische Rreparatie en Werkplaats Informatie van Škoda Auto.

LET OP, nu komt het aardige:
het is voor vrij garages, wagenparken en alle andere bedrijven, die op professionele wijze Škoda voertuigen repareren en onderhouden. erWin staat echter ook alle privépersonen ter beschikking, die hun Škoda zelf willen repareren.
Dus ook voor ‘vrij garages’, d.w.z. niet merkgebonden garages, en privépersonen.

Enige, tot nu toe voor mij nog onbeantwoorde vraag: wat gaat dat kosten?
Ik krijg de indruk dat je kunt kiezen voor 1uur aan 8 euro en 24h aan 25 euro, daarvoor krijg je toegang tot ‘alles’ en dat de navigatie op de erwin site wat ongebruikelijk in mekaar steekt, d.w.z. enige gewenning vergt.

Nog een handvol nuttige links in deze onderhoudsboek kwestie:
- briskoda: https://www.briskoda.net/forums/topic/476545-servicing-erwin-online-system/

- voorbeeld van ‘maintenance Superb iii 2015 >

- voorbeeld van wat je te wachten staat bij registratie:
http://asnoy.fi/wp-content/uploads/Electronic-service-books.pdf

Ik krijg de indruk dat sommige dealers je een uitdraai van erwin bezorgen en daar de erwin kosten voor in rekening brengen.
Kan ik in komen en mee leven.

Tot zover dit keer.

Met groet,

Feike-Zuid
 

hemi24

Forumguru
Ik zou tegen de dealer zeggen: geen inzage in de complete historie betekend géén deal…
Zal die arrogante verkoper waarschijnlijk een worst wezen, maar ik wil gewoon weten wat ik koop!
En er zijn occasions genoeg te vinden…
 

gehaktbal

Forumguru
geen inzage in de complete historie betekend géén deal…
Ik zal hem nog wat sterker maken. Mijn Seat destijds kwam niet eens van de dealer af. Ik heb gewoon gevraagd om een uitdraai van de service history, omdat er geen boekje bij de auto zit. En die heb ik gewoon gekregen. Misschien is er e.e.a. aangescherpt ofzo. Ik heb dit 1,5 jaar geleden voor elkaar gekregen zonder problemen.

Ik geloof je wel hoor, @Feike-Zuid. Maar desalniettemin vind ik het maar een raar verhaal.
 
Hmm, kennelijk heb ik onbedoeld nogal wat beroering veroorzaakt.

Voor zover ik het nu kan overzien wisselt het nogal van dealer tot dealer en de regeltjes van Skoda NL respectievelijki PON, over de toegang tot de onderhoudsgeschiedenis van je eigen auto.

Ik krijg de indruk dat de complete administratie van alle VAG-groep autos bij of in dat erwin is ondergebracht.

Op grond van Europese regelgeving inzake mededinging en level playing field moeten de automobiel fabrikanten en importeurs aan dergelijk stelsel toegang verlenen aan elke universele respectievelijk merk-onafhankelijke garagist (wet Monti). Over de kosten voor een dergelijke toegang doen de Europese regels geen uitspraak.

Van een Peugeot dealer bij mij in de buurt die ik wel eens tegenkom bij een avondwandeling en dan een praatje mee maak, weet ik dat het bij Peugeot zo geregeld was dat de Peugeot dealers tegen een vast bedrag per jaar onbeperkt toegang hadden bij dat Peugeot systeem en de ongebonden garagisten alleen per uur tegen een vast tarief toegang kregen èn met een geringere bandbreedte in de verbinding genoegen moesten nemen. Zelfde gold voor de cursussen en dergelijke, de ongebondenen waren duurder uit en stonden achteraan in de rij bij de beschikbare plaatsen. Ook bij Peugeot werd er in de mondelinge toelichtingen op gehamerd dat het nadrukkelijk niet de bedoeling was om klanten via die weg wijzer te maken, dus niet mee laten kijken hoe je bepaalde dingen moet doen en zo.

Er is voor mij geen enkele reden om aan te nemen dat er bij Skoda NL respectievelijk PON, heel anders tegenaan gekeken wordt.

Zoals ik nu begrijp, en dat zal vast niet volledig of volledig correct zijn, zit het bij Skoda in dat erwin systeem en dat is formeel voor iedereen toegankelijk, tegen betaling. Skoda NL respectievelijk PON ontmoedigd gebruik van dat stelsel door derde partijen, door bij de info-lijnen allerlei beperkingen te noemen die er formeel, mogelijk, helemaal niet zijn. Je moet die derde partijen niet wijzer maken dan ze zijn. De dealers gaan daarin min of meer mee, al was het maar omdat die e.e.a. wel eens kunnen beschouwen als te ver van hun kerncompetenties behorend. Komt bij, het aantal auto eigenaren wat iets uit een dergelijk systeem zou willen weten, is gering.

Zelf ben ik van plan bij minstens één Skoda dealer en een ongebonden garagist te gaan proberen in hoeverre die voor mij inzage in de onderhoudsgeschiedenis van mijn Yeti kunnen en willen regelen of geven. Wellicht kom ik als bijvangst ook nog te weten of zij dat via erwin of via een andere weg doen.

Ik houd u allen op de hoogte!

Met groet,

Feike-Zuid
 
Bovenaan Onderaan