Onderhoudsboekje opvragen

rembem69

Nieuw lid
Hallo, ik sta op het punt om een leuke Kamiq te kopen maar er is geen onderhoudsboekje aanwezig. Ik weet nu dus niet of er tijdens de 85000 km ooit iets gedaan is. De verkoper zegt dat de dealer dat kan uitlezen en hij niet. Is er een manier dat ik er zelf achter kan komen. Wil dit toch graag weten voordat ik de auto koop.
 

higgy

Forumguru
Als je weet van welke dealer de auto komt dan moet die in z’n bestand echt wel wat hebben over die auto ja.
 

rembem69

Nieuw lid
Dat is het probleem, dat weet ik niet en de verkoper is daar ook niet echt duidelijk over. Maar het is dus wel normaal dat het op zo'n manier gaat. Alleen bij de dealer beschikbaar? Dacht mss is er bij Skoda een centrale database met al deze gegevens.
Ik heb ook nog op CARFAX gekeken en daar staat ook niks.
 

Tees

Donateur
Dat is normaal voor moderne VAG-autos idd. Als de verkoper z'n vak verstaat, dan vraagt ie dat voor jou op bij een dealer. Overigens hebben de meeste goede garages ook gewoon toegang tot dat systeem.
Met VIN nummer zou je dit normaliter bij elke dealer moeten kunnen navragen. Alleen geven sommige die informatie niet zomaar mee, met allerlei kulredenen erbij
 

rembem69

Nieuw lid
Dus dat kan dan bij elke Skoda dealer. En wat is (sorry dat ik het vraag) een VIN nummer? En heeft de verkoper dat nummer?
 

rembem69

Nieuw lid
Ik heb wel een chassisnummer, en met dat nummer kwam er bij CARFAX niks uit, zonde van de 19 eurie!

UPDATE: net contact gehad met Skoda en die hebben met het chassisnummer kunnen kijken en er is geen onderhoud gedaan tenminste, niet bij een dealer, mss bij een beunhaas. Toch wel raar voor een auto van 3 jaar. Heb de verkoper gezegd dat dit het enige is om de auto niet te kopen … hij komt er morgen op terug.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Helemaal géén onderhoud bij de dealer bij een auto van 3 jaar oud is wel zeldzaam...is de auto wel origineel Nederlands? Ik zou zo'n auto iig niet kopen, tenzij de prijs héél goed is.
 

hemi24

Forumguru
1: een verkoper die zegt dat hij geen onderhoushistorie kan overleggen;
2: een dealerorganisatie die aangeeft dat de auto totaal onbekend is als het op onderhoud aankomt;

Mag ik raden? Is het toevallig ook nog de goedkoopste van alle “leuke“ Kamiq’s die je hebt gevonden?

Als ik dan zo brutaal mag zijn: Wat zijn de positieve zaken aan deze wagen, waardoor jij het idee hebt dat dit een wagen is die je zou willen kopen?
 

rembem69

Nieuw lid
Over de onderhoudshistorie, daar komen ze morgen op terug ... dus ik wacht het even af. De auto komt uit Denemarken, is na 1 jaar ingevoerd in Nederland en volgens CARFAX geen schade. Ik laat hem ook nog bij mijn eigen garage nakijken op schade voordat ik hem eventueel ga kopen.

Ik kwam deze tegen op internet en ziet er gaaf uit. Het is een 1.5 TSI ACT Business Edition 2021, 86000 km en de prijs 22.000 euries ... en hij staat in de buurt. En hij rijdt super! ... en ik ben zo, is ie mooi dan wil ik hem ... en natuurlijk kijk ik verder op internet, maar die zijn het dan net niet en tweedehands kan je natuurlijk niet zoveel eisen stellen. Oh ja, en moet op korte termijn een nieuwe auto hebben want mijn huidige BMW heeft er niet zoveel zin meer in!
 

Tees

Donateur
Ah, dat t een importwagen is verklaart al t eea. Maar dan mist er nog steeds zeker 2 jaar onderhoud. Voor een auto van deze leeftijd hoeft dat niet een enorme ramp te zijn, maar ik zou dan wel bedingen dat ál het onderhoud dat in de afgelopen 2 jaar gedaan had moeten zijn, nu gedaan wordt.

Waar ik zoal aan denk: olie, remvloeistof, bougies, misschien remblokken en -schijven afhankelijk van de staat. Afwezigheid van (volledige) historie voor een auto van deze leeftijd is makkelijk duizend euro waard, zo niet meer.
 

rembem69

Nieuw lid
...
Dat klinkt als een goed plan ... ik zal het morgen eens voorstellen!
 
Laatst bewerkt door een moderator:

hemi24

Forumguru
En uiteindelijk hebben we het maar over 2 beurten over de 85d kilometer in 3 jaar.
Remvloeistof moet de eerste keer na 3 jaar; bougies zijn als het goed is bij 60d km vervangen.

Als je weet wáár in Denemarken de auto vandaan komt, zou je daar ook de lokale Skoda dealer kunnen benaderen, met de vraag of ze de auto in het systeem kunnen opzoeken.
Volgens mij is het systeem binnen de Volkswagen Group binnen Europa hetzelfde en toegankelijk (dit ivm garantie).
Zou me niet verbazen dat Nederland met Pon als importeur daar als enige weer een uitzondering op is…
 

rembem69

Nieuw lid
Ik ga vandaag een andere Skoda Kamiq bekijken, helaas geen zwarte en geen 1.5 maar eens kijken wat die verkoper zegt over de onderhoudshistorie.
 

1983jeroen

Forumguru
Waarom nu toch naar een andere kijken?
Is het een 1.0?
Die is ook best vlot. Kun je ook goed laten tunen tot ca. 140pk.
De 1.5 loopt wel mooier, maar lust ook wel duidelijk meer benzine.
Succes met de keuze!
 

rembem69

Nieuw lid
Ik ben gewoon aan het rondkijken naar een andere. Ja is een 1.0, niks mis mee … rijdt lekker.

En die bij ACR uit Son is het niet geworden want ze hebben geen onderhoudsboekjes, helemaal niks.
 
Laatst bewerkt door een moderator:

EdZ

Donateur
Ik heb mijn auto bij een dealer in Numansdorp gekocht, was import uit Frankrijk en volgens mij kon hij gewoon de historie zien. Al heb ik alleen de beurten en km stand, geen details van die beurten. En geen onderhoudsboekje maar in het verleden heb ik al de nodige lege onderhoudsboekjes gezien bij diverse auto's.
 

i2Paq

Senior Member
Ik heb een 1.5 Sport Business.
As je rond de 104Km/pu rijd vindt ik hem heerlijk zuinig.
Ga je 130, ja, dan zuipt hij.
 
Bovenaan Onderaan