Onderhoud Superb III 2018 1.8tsi

Stevensm

Nieuw lid
Dag Skoda collega's,
Ik zou graag het onderhoud aan mijn Superb 1.8tsi uit 2018 zelf doen. Maar vind nergens een volledig onderhoudsschema met intervallen. Wat ik terugvind:
Olie + filter : 2 jaar of 30000km
luchtfilter : 6 jaar of 90000km
interieurfilter : 2 jaar of 60000km
bougie's : 6 jaar of 90000km
remvloeistof : 1e keer na 3 jaar, nadien om de 2 jaar.
multiriem : ???
waterpomp : ???
koelvloeistof / servo-olie / transmissie-olie / ... : niet teruggevonden maar 10 jaar of 200000km lijkt me standaard.
Wat is het interval voor multiriem en waterpomp?
Preventief vervanging van de waterpomp is afhankelijk van kostprijs en hoe gemakkelijk dit gaat en of waterpomp gekende kwalen geeft. Iemand een idee van de prijs of OEM nummer en hoeveel werk dit is.
Heeft de Superb een extra brandstoffilter en airco filter? Zo ja, is daar een interval van gekend?
Soms misschien overkill, maar wil een goed onderhouden wagen voor de komende jaren en ga niet enkele euro's besparen op een wagen van 40000€.

Vorige keren is hij steeds bij de dealer in onderhoud gegaan, maar snap daar ook de intervallen niet. Volgens de gegevens die ik terugvind heeft de wagen een QI6 flexibel onderhoud, dus olie verversing na 30000km of 2 jaar. Maar wagen gaf steeds na 1.5jaar aan voor olieverversing en doe minder dan 10000km / jaar.

Met welke apparatuur reset je best de intervallen? Welke OBD apparatuur gebruik je best voor resetten inspectie, olie-inspectie, uitlezen fouten, openzetten elektronische handrem voor vervanging remblokken, ...
Alvast bedankt en excuses voor de vele vragen.
Steven
 

gehaktbal

Forumguru
Enige waar ik even op in kan springen:
Als je spreekt over flexibel onderhoud (aka variabel serviceinterval, aka longlife service), kan je in principe niet over een vast gegeven van 2 jaar of 30.000 km spreken.

Flexibel onderhoud betekent dat de auto maximaal 30.000 km of 2 jaar met dezelfde olie kan doen. Onder andere de rijstijl is van invloed wat de daadwerkelijke vervangingsinterval wordt. De auto geeft dit zelf aan.

Zelf vervang ik gewoon elk jaar of 15.000 km.

De rest klopt volgens mij wel.
Aircofilter is een interieurfilter, deze zit achter je dashboard kastje. Zijn de kosten niet en het is de lucht die je in ademt. Deze vervang ik zelf gewoon bij elke beurt.
 
Laatst bewerkt:

Pindasaus

Forumguru
Met welke apparatuur reset je best de intervallen? Welke OBD apparatuur gebruik je best voor resetten inspectie, olie-inspectie, uitlezen fouten, openzetten elektronische handrem voor vervanging remblokken, ...
Met een VAG-COM / VCDS kan je een hoop. Is helaas niet goedkoop. Zie dit forum voor discussies hierover en een lijst van mensen die er eentje in bezit hebben.

Met OBDeleven schijnt er ook een hoop te kunnen. Wederom niet goedkoop want er hoort een abonnement bij.
 

Tees

Donateur
Als je alleen wil doen wat TS beschrijft, dan is OBDeleven goed te doen qua prijs, want daar heb je geen abonnement voor nodig! En als je er eentje tweedehands op de kop tikt al helemaal (ik heb dat ooit gedaan, en toen Pro erbij gekocht toen t nog lifetime was).
 

andrehj

Forumguru
Voor de olie is die 2 jaar of 30k veel te lang. Hou voor het behoud van je motor max 1 jaar of max 15k aan. Hier gaat ie er elk jaar (ca 10.000 km) uit. Kost ook maar ca € 50 als je het zelf doet.
Bougies doe ik om de 60.000 km. (Samen met het luchtfilter)
Remvloeistof elke twee jaar.
Multiriem heeft geen standaard interval. Heb ik twee jaar geleden bij de motorrevisie laten vervangen. Je zou dus 10 jaar of 100.000 km aan kunnen houden.
Waterpomp wordt vervangen bij lekkage. Schijnt niet zo'n leuk klusje te zijn, omdat ie verborgen zit onder het inlaatspruitstuk.
Qua aircofilter (je bedoelt vast het pollenfilter). Die vervang ik elke twee jaar, en dan is ie nog lang niet echt vervuild. Kan nog wel wat langer zitten.
Brandstoffilter is hier nog nooit vervangen. Zou ergens onder de auto moeten zitten.

Onderhoudsinterval kun je (bij een S2 althans) gewoon via de MFA resetten.

Voor uitlezen gebruik ik VCDS (heb ik in 2011 samen met de auto aangeschaft, die paar honderd euro kon er ook nog wel bij), maar geen idee hoe dat bij een S3 handig gaat.
 

Tees

Donateur
Brandstoffilter zit meestal rechtsachter onderaan de auto. Ik heb die bij m'n afgelopen 2 autos bij 130k km vervangen. Zijn de kosten ook niet, en mits je een brug hebt makkelijk te doen.
Interieurfilter vervang ik jaarlijks, voor die €20 heb ik graag schone lucht. Voor de rest ben ik t grotendeels met @andrehj eens. Voor bougies vind ik 60k wat lang, ik neig eerder naar ergens tussen 30 en 45k. De mijne heb ik vorig jaar eerder vervangen, omdat er één een gecorrodeerde aansluiting had.
 

Stevensm

Nieuw lid
Allen bedankt.
Ik dacht al dat er maar 1 interieurfilter was, maar onlangs had iemand mij wijsgemaakt dat er een extra filter was voor de airco. Begreep al niet wel nut een dubbele filter zou hebben en waar die zou steken.
Het variabel service interval leek bij mij nu standaard op 1.5jaar te staan, omdat ik dan exact steeds een melding kreeg. Leek zo ingesteld te zijn, zal toeval zijn geweest.

Voor de OBD diagnose zal ik eens verder kijken. De ODBeleven lijkt me betaalbaar. Onlangs al 50€ betaald om een foutje uit te lezen, wat uiteindelijk een draadbreuk was. Die investering voor ODB diagnose is terugverdient op termijn. De andere zijn iets duurder, maar eens kijken of die meerwaarde hebben voor en alle reviews eens goed nalezen.
Bedankt en fijn weekend.
 

andrehj

Forumguru
Brandstoffilter zit meestal rechtsachter onderaan de auto. Ik heb die bij m'n afgelopen 2 autos bij 130k km vervangen. Zijn de kosten ook niet, en mits je een brug hebt makkelijk te doen.
Interieurfilter vervang ik jaarlijks, voor die €20 heb ik graag schone lucht. Voor de rest ben ik t grotendeels met @andrehj eens. Voor bougies vind ik 60k wat lang, ik neig eerder naar ergens tussen 30 en 45k. De mijne heb ik vorig jaar eerder vervangen, omdat er één een gecorrodeerde aansluiting had.
Het fabrieksvoorschrift voor de longlife bougies is 90.000 km. Met 60.000 zit je dus al aan de veilige kant, en de bougies die ik hier bij 60 en 120.000 vervangen heb zagen er toen nog prima uit. Hadden de 90.000 ook wel gehaald. Nog eerder dan na 60.000 km vervangen lijkt me dus nergens voor nodig.
 

Tees

Donateur
Bij mij zou 90k km zo'n 10 jaar zijn, dat vind ik ook een beetje gortig :-). En 4 platina-iridium bougies kosten €50, dus daar hoef ik t niet voor te laten.
 
De benzinefilter kan je niet vervangen, die zit daar voor de rest van zijn leven.
Interieurfilter zou ik zeker elk jaar vervangen!
 
Bovenaan Onderaan