onderhoud schuifdak

Jo!

Lid
Nu dat we met onze auto de olieslurpen de wacht aan hebben gezegd (revisie motorblok - eerder draadje) hebben we een fijne en heelijk rijdende auto.
Die wil je natuurlijk graag goed onderhouden.
Nu hebben wij een versie Superb met, naar ik begrepen heb, de jackpot, voor mogelijke problemen bij de 1,8 TSI:
- zuigers - ✅ : revisie, en is nu helemaal in orde. klaar voor jaren rijplezier!
- automaat met 7 trapjes- ✅ : heb de instructies voor checken van de koppelingen uitgevoerd en het blijkt helemaal in orde
- schuifdak - lijkt ook helemaal in orden, maar dat wil ik dan ook zo houden graag
Dus, mijn vraag:
- waar moet ik op letten met het schuifdak? en
- hoe hou ik 'm in topconditie?

… wetende dat ik het dak waarschijnlijk niet vaak ga gebruiken.
het scherm aan de binnenkant vind ik wel fijn om open de doen.
 
Is dat niet dezelfde trekveer zoals bijvoorbeeld bij de HORNBACH te halen is? Werkt dat door die er doorheen te halen of trek je dan heel de boel kapot?

IMG_1561.png
 

CDO

Forumguru
Afvoeren schoon houden!!

2x panodak gehad (S2C en Passat) fantastisch totdat..... dus zorg dat je dat voor bent.

Bij mij bij allebei lekkage op den duur door verstopte afvoer, niet fijn.
 

ertromp

Forumguru
20240302_195207.jpg

Hier een foto van mijn tool. Kopje is 5mm rond en de draad/ veer gedeelte is 3mm.
Kun je meten of Hornbach dezelfde afmetingen heeft
 

Jo!

Lid
Ik ben ooit een keer op deze blogpost gestuit:

Hier staat zeer uitgebreid wat er allemaal bij onderhoud komt kijken. Want ja, ook hier was er lekkage….
dat is nogal omvangrijk.
er is ook een speciaal tooltje te zien. geldt dat ook voor de superb?
 

EdK

Forumguru
Is gewoon een trekdraad voor elektra…
Het is een trekveer voor flexibele buis voor de diameters 16 en 19mm oftewel 5/8" en 3/4"
De stalen trekveer is daartegen weer voor de stugge buis die in lengte's van 4mtr worden geleverd.
Ohja en voor de lengtes van 2 mtr uiteraard van de bouwmarkten om jullie af te zetten, zij bestellen 4mtr en knippen ze doormidden en uiteraard verkopen ze ze dan per 2 mtr en voor veel geld...

Enne Heni een wc die trek je door !! ( de oude ) een veer trek of duw je door een buis :koffie:

Nog wat aan toe te voegen tees ???
 

Www0

Lid
Dat tooltje heb je alleen nodig als je iets met de rails wilt doen.

Met een trekveer en krytox ben je waarschijnlijk ook al een heel eind
 

Jo!

Lid
<knipperdeknip>
Ohja en voor de lengtes van 2 mtr uiteraard van de bouwmarkten om jullie af te zetten,
<einde knipperdeknip…>
een stalen trekveer kun je niet doorknippen, dan is ie daarna namelijk kapot: in de trekveer zit namelijk een stalen kabel, daaromheen zit de veer. als Edie doorknipt inde weer waardeloos. het is het prachtige principe van de 2 universel vormen: recht en gebogen (of '1' en '2')
 

Jo!

Lid
dat schoonmaaktooltje is zelfs bij Ali een duur ding. Ik gok dat ik dat niet nodig heb
(anders kan ik vast wel wat zelf fabriceren
 

ertromp

Forumguru
Je geposte Seat handleiding is alleen voor rails en rubber onderhoud. Dat is ook voor je Superb exact hetzelfde.
Voor schoonmaken afvoerleidingen moet je vanuit de achterste wielkasten in de hoeken de uitloop openingen opzoeken daar de veer insteken en naar het dak toewerken. Voor de voorzijde moet je in de hoeken boven in het dak de veer in de afvoerleidingen werken dus die gaat van boven af. Beste is om de zwarte rubbers die aan de uitloop zitten er af te knippen het vuil kan dan veel makkelijker door en risico op verstoppen neemt af. Zie ook dit topic:


Je doet meerdere jaren met het vet.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan