Onderhoud lederen gedeelte interieur.

  • Onderwerp starter Deleted member 24009
  • Startdatum

JeSko

Forumguru
@larsy

Dat wel ja, schijnt wel iets te zijn dat bij heel veel auto's na jaren gaat lekken aan de dichtingen etc.

Sorry aan ts :ot: aan het gaan weeral.
 

tist

Actief lid
Ik meen me te herinneren dat er eens geschreven is geweest, ergens op het forum, dat het geen echt leder is, men gaf aan dat het een schrijffout zou geweest zijn, en dat kan/mag wel natuurlijk :pieker:

Heb het stukje teruggevonden :

"Skoda slaat mea culpa. Het bevestigt dat de zetel, net als bij alle modellen van de groep, met similileder bekleed is. Omdat dit beter zou zijn dan leder. “Simileder is beter bestand tegen de spanning, veroorzaakt door de zijairbag die op die plaats in de zetel geïntegreerd is”, zegt de woorvoerder. “Het is door de wrijving bij het in- en uitstappen, of het aantrekken van de gordel, gedurende meer dan 7 jaar, dat de plaatselijke slijtage van de kunstlederen bekleding is ontstaan. Met echt leder zou er al veel sneller een gat in de bekleding zijn geweest.”

“Of Skoda geen fout heeft gemaakt met de term leder? We hebben de bemerking overgemaakt aan de verantwoordelijken van de groep. Er is besloten om de omschrijvingen in de komende catalogi aan te passen."
 
Laatst bewerkt:

dirkie996

Forumguru
Bij mijn RS zijn de zetels in leder/alcantara uitgevoerd. Maar ik heb toch ook de indruk dat 't similileder is, dat Skoda gebruikt. Zelfs 't sportstuurwiel voelt niet echt zacht genoeg aan, om echt leder te zijn. Simili ok, maar verkoop dit dan niet als echt leder, zeker niet voor 'n sportstuurwiel in 'n sportieve wagen. Ik heb nog ooit met 'n BMW 3-serie gereden, en iedere keer dat je dat sportstuurtje, vastnam, kreeg je direct zin om te rijden. Met 't Skoda stuurwiel heb ik dat totaal niet. Gelukkig maakt de rest van de wagen, dit alsnog goed.:thumbsup:
 

Highway

Forumguru
S2 met leder / alcantara. Zit geen stukje echt leer bij in de stoelen. Imitatie leder en alcantara.

Wist het al voor aankoop, en heb er geen probleem mee. Ziet er netjes uit, alcantara voorkomt dat de zetel koud (winter) of warm (zomer) aan voelt en dat je schuift in de bochten.

Ik gebruik spul van Gyeon voor onderhoud.
 

tist

Actief lid
Het kan en zal mogelijks prima bevallen, daar ben ik mee akkoord, maar dat men het als "echt" leder aan de man brengt of bracht daar voel ik me op zijn minst bedrogen bij.
Dat de dealers je dan ook nog onderhoudsproducten verkopen voor onderhoud van echt leder ???
Eerlijk zijn is in mijn ogen iets anders.

Let wel men gebruikt bijvoorbeeld PVC om kunstleder te maken, zoals bijvoorbeeld zadels van motoren, dat zal men vermoedelijk ook voor nog een boel andere zaken gebruiken om een leder lijkende look en feel te verkrijgen.
Dat is voor die toepassingen misschien zelfs beter dan echt, maar mensen iets op hun mouw spelden, sorry ..... neen.
 

Arent Schaap

Actief lid
Na het lezen van dit topic heb ik ook wat onderhoud voor mijn leer besteld.
Ik heb ook gekozen voor AUTOGLYM Leather Cleaner en AUTOGLYM Leather Care balm.
Echter niet met een borstel om het in te poetsen maar met onderstaande handschoen.
Angelwax leer handschoen

Iemand daar al ervaring mee?
 

EdK

Forumguru
Met die handschoen kom je natuurlijk niet in de kleine gleufjes en kiertjes.....:pieker::pardon:
 

Arent Schaap

Actief lid
Borstel heeft ook dikte qua handvat.

Quote van de artikeltekst:
Door middel van de stugge fibervezels in deze leerhandschoen is men in staat om het leer veel grondiger en dieper te reinigen dan met welke borstel, kwast of doek dan ook.
 
Bovenaan Onderaan