Onderhoud interval

Ik heb mijn Fabia 2011 in januari gekocht en zit inmiddels op ongeveer 15000 km. Auto heeft bij aflevering ook een beurt gehad.
Wat is jullie advies qua onderhoud? Ik las op internet dat het hele fenomeen grote en kleine beurt op moderne auto's niet echt meer van toepassing is.
Ik ga van de zomer naar Zuid Frankrijk met de auto, dus wil wel graag dat alles in orde is.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik heb voor mijn GL combi uit 05/2011 altijd het schema van 15k kleine beurt en 30k grote beurt aangehouden (bij een heel goeie en betrouwbaar gebleken dealer overigens) en dat bevalt me prima, dus ik hou dat zo. Zal ik op jaarbasis misschien iets duurder uit zijn dan met de variabele onderhoudsintervallen die de auto zelf moet aangeven, maar dat boeit me niet zo. Ik plan het liever zelf in.
 

Luckei

Lid
Ha, ik heb ditzelfde probleem gehad en contact opgenomen met destijds de lokale dealer en met Skoda zelf.
De meeste Fabia 1.2 TDI's zullen volgens mij het vaste interval van 15.000 km hebben, terwijl een 30.000 interval (variabel/VOI) ook mogelijk is.
Volgens Skoda en de dealer was het enige verschil hierin of de auto was uitgerust met remslijtage sensoren, was dit niet het geval dan was het onder geen beding mogelijk het interval om te zetten naar 30k km en moet ik dus elke 15k langskomen. Het type olie dat gebruikt wordt voor 15k of 30k intervallen is overigens, na wat speurwerk, exact dezelfde olie.

Afijn, mijn onderhoud geschiedt ook bij een dealer cq Skoda service punt en ook die raden aan het interval wat bij de auto hoort te respecteren, ook ivm mobiliteitsgarantie.

Ik vind het allemaal een mooi verhaal, ik bezoek de dealer wel elke 30k km met m'n 8 jaar oude Fabia en 200k+ km stand, die remmen kan ik zelf ook nog wel controleren en anders vraag ik of ze daar bij de APK (niet tegelijk met beurt dit keer) bij kunnen adviseren of die nog 30k km mee gaan...

De eerste beurt na aanschaf heb ik overigens wel netjes na zo'n 15k-20k km gedaan en die was dan ook zeer uitgebreid (alle filters, olie vervangen, remvloeistof, hoesje vervangen ivm APK). Binnenkort volgt voor mij de 1e 30k km beurt pas, ben benieuwd.
 
Laatst bewerkt:

Wouter1

Forumguru
Mijn Fabia 1.2 tdi uit 2011 krijgt sinds aanschaf in 2015 1 keer per jaar gepland een onderhoudsbeurt samen met apk. (Bij een onafhankelijke VAG garage)
Dan is er tussen de 25 en 30k bij gereden. De 15 k tussen beurt sla ik over.
Alleen wordt sinds 2 maanden de auto wat meer gebruikt, ik schat op 40 tot 45 k per jaar uit te komen, dus ik denk dat ik tussendoor nog een oliewissel uit laat voeren.
Verder laat ik slijtage delen vervangen op het moment dat deze er aan toe zijn.
 

Roedie76

Senior Member
Ik doe bij 15000 een olie en filter wissel en bij 30000 een uitgebreidere beurt.
Ik ben nog al van het autootje afhankelijk en wil dus geen risico's nemen.

Nu moet ik eerlijkheids halve wel zeggen dat ik het onderhoud aan mijn Greenline uit 2011 zelf kan doen.
Dus ik heb alleen de kosten van de onderdelen en niet het probleem van de uren....
 

ronald_j

Actief lid
Volgens mij zouden de intervallen langer kunnen als de auto gunstig gereden wordt. Dus bijvoorbeeld veel lange ritten op de snelweg.
Tegelijk vind ik het een non issue. Als hij 1 op 20 loopt heb je dus na 20000 km minimaal 1400 euro in de tank gegooid. Daar komt dan nog belasting en verzekering bij. Kan ook zomaar ruim over 1000 euro gaan. Wat maken die paar litertjes olie dan nog uit? En als je dan toch motorschade zou hebben dan heb je in elk geval meer kans op garantie of coulance.
 

Luckei

Lid
Volgens mij zouden de intervallen langer kunnen als de auto gunstig gereden wordt. Dus bijvoorbeeld veel lange ritten op de snelweg.
Tegelijk vind ik het een non issue. Als hij 1 op 20 loopt heb je dus na 20000 km minimaal 1400 euro in de tank gegooid. Daar komt dan nog belasting en verzekering bij. Kan ook zomaar ruim over 1000 euro gaan. Wat maken die paar litertjes olie dan nog uit? En als je dan toch motorschade zou hebben dan heb je in elk geval meer kans op garantie of coulance.
Persoonlijk vind ik het toch altijd weer een geklooi om een afspraak te maken bij een degelijke garage icm full-time werk. Ik heb gewoon geen zin om daar elke keer 2 dagen mee te klooien (auto weg op dag 1, terug op dag 2).
De ca 120 eu die Skoda rekent voor oliewissel + filter valt dan mee al zou je dat 2x doen per jaar, maar daar komt in mijn geval altijd een leenauto bij a 20 eu + kosten boven de 100 km die ik sowieso heb.

Dat, en ik ben er toch vrij zeker van dat olie echt wel 30k mee kan tegenwoordig, zeker bij dus idd voldoende lange ritten.
 

ronald_j

Actief lid
Ja, dat kan ik begrijpen. Als je 30000 per jaar doet dan zou het lange interval ook eigenlijk moeten kunnen. Tenzij je de hele dag alleen maar stadsritjes maakt natuurlijk.
 
Bovenaan Onderaan