'Onderhoud gevraagd in 5100 km'

Freakin

Actief lid
Hi,

Mijn auto (O2 uit 2005) heeft mij voor het eerst in 5 jaar laten weten dat er onderhoud gewenst is (over 5100km). Ik heb voor de jaarlijkse APK controle al een afspraak staan over 2 maanden dus het is prima dat de melding nu verschijnt, maar ik heb daarover wel wat vraagjes:

1) Wat bepaalt de variabele onderhouds interval? Zijn er sensoren die dingen meten of hoe moet ik dat zien?
2) Ik laat de auto elk jaar onderhouden en rij nooit meer dan 12000km p/j. Nooit eerder kreeg ik deze melding in mijn scherm. Hoe kan het dat deze nu wel verschijnt? (nogmaals, maakt niet uit, maar ben gewoon nieuwschierig hoe het e.e.a. werkt). Ligt dat aan de km stand (160.000) ofzo?
3) Iemand trouwens enig idee of er bij de standaard 160.000km beurt nog grote onderhoudszaken staan ingepland? Of is dat ook allemaal variabel?

Dank, dank, dank!!!
 

EdK

Forumguru
Officieel moet de melding ingesteld zijn op 15.000 Km of 1 jaar oftewel 365 dagen
heb je een 30K interval dan is het dus 30.000 Km of 2 jaar.

En bij laatste interval komt het ook wel voor dat de melding zich eerder meld indien je veel korte ritjes rijd of bv veel met een caravan erachter hebt zitten.
Zijn gevallen die dan bij 22.000 Km al een melding kregen.

Maar de interval bij jou is wel erg lang of is er onlangs ( laatste servicebeurt ) een update gedaan en heb je het er toen bijgekregen ?
Maar interval moet door dealer dus elke keer na servicebeurt weer gereset worden op de 15 of 30K
 

turboturbo

Forumguru
Vraag idd even na of je garage wel de standaard beurt uit voert, ipv de (duurdere) longlife beurt.

Immers als je toch elk jaar gaat en maar 12dKM per jaar rijdt zit je nog onder die standaard jaarlijkse 15dKM grens.

In het boekje van je auto staat welke onderhoudschema(-'s) mogelijk zijn (QG0, QG1, QG2)
 

Joske

Forumguru
160.000km stand is niet echt een speciale kmstand betreft bepaalde onderhoudszaken. Ik vermoed dat je een benzine-versie rijdt? Misschien nog even duiden welk type je juist rijdt?
 

Freakin

Actief lid
Oh sjips, ik had mezelf geabonneerd op dit topic, maar dat schijnt dus niet te werken :(

Bedankt voor jullie reacties.
De auto is een O2 combi uit 05 op benzine + LPG met 160k op de klok (stond vroeger standaard in mn posts, maar is ook foetsie..)

Ik heb het idee dat de garage de 'interval teller' vorige keer niet gereset heeft omdat ik op 25k per 2 jaar zit (dus ongeveer het schema van de long life onderhouds interval).

Vorige keer een klein onderhoudsbeurtje gehad omdat meer niet nodig was (ik heb in die 4 jaar dat ik deze auto rijdt nog echt amper een cent hoeven uitgeven aan onderhoud)

Ik ga dr vanuit dat deze onderhoudsbeurt dan wat grondiger (en dus duurder) wordt :)
 

turboturbo

Forumguru
Dat betekent als je de long-life beurten volgt, je buiten de APK niks te zoeken hebt bij de garage elk jaar.

Denk ook dat je dan kosten technisch beter over kunt stappen op gewone onderhoudsinterval van 12 mnd/15dKM bij jouw jaar kilometrage....
 
Laatst bewerkt:

Thegabeman

Actief lid
Ik heb een soortgelijk probleem alleen is het bij mij anders om! In September vorig jaar heb ik mijn waterpomp moeten vervangen omdat deze kapot was, en heb toen ook gelijk een grote beurt laten doen en dat was bij +/- 120.000km. Nu ruim 18.000km later heb ik nog steeds geen melding gehad! Nou moet ik voor 28 mei een APK laten doen, zal ik dan ook meteen een beurt laten geven of zal ik wachten tot dat hij een melding geeft?
 

Thegabeman

Actief lid
@Joske om eerlijk te zijn heb daar geen idee van. Heb gisteravond nog eens gekeken en hij gaf aan dat ik over ruim 10.000km een beurt moet geven. Kan ik dat ergens opzoeken om de hoeveel km ik een,beurt moet geven?
 

Thegabeman

Actief lid
@Joske die zit onder de motorkap? Zal dadelijk eens kijken als mijn baas weg is ;), kan me niet herinneren dat ik zo'n stikker ooit gezien heb. Laat het nog weten, alvast bedankt! :D
 

Thegabeman

Actief lid
@Joske ik vond alleen deze sticker. En in mijn serviceplan stond om de 30.000km! Of 60000 of 90000!!!Ik was altijd gewend om om de 15000 een beurt te doen maar dat hoeft dus niet meer?? Is dat dan alleen een grote beurt of net als voorheen kleine dan grote beurt? Sorry dat ik zoveel vragen stel. :bloos:
 

Bijlagen

  • DSC_0090.JPG
    DSC_0090.JPG
    1,7 MB · Weergaven: 11
Laatst bewerkt:

Joske

Forumguru
maakt niet uit hoor! ;)

is te zien wat voor een auto het is eigenlijk, ik zie dat het een TDI is en dan is de vraag: zit er een roetfilter in? Ik vermoed van wel, zoja, mag er enkel longlife olie in. Is het niet het geval, kan deze auto ook op niet-longlife gezet worden. Maar daarvoor moet je ook eens in je boekje kijken of eens horen bij je garage. De grote onderhoudsbeurten vinden dan plaats op 60 k en 120 k etc. De kleine beurten op 30k (olie en filter).

Dat is het zowat in een notendop (even snel uitgelegd) :)
 
Bovenaan Onderaan