Onderhoud bij weinig Km’s

Eduardo

Forumguru
Goede middag,

Sinds mijn vrouw met pensioen is rijdt ze slechts 3000 km per jaar met haar Fabia combi 1.0 TSI uit 2019.
Is het met zo weinig km’s wellicht slim om vaker onderhoud te laten doen dan het reguliere 2-jaarlijkse ??

dank voor jullie replies
Eduardo
 

Canon-Eye

Forumguru
Bij 3000 km/jaar zou ik met ingang van de 1e APK in 2023 gewoon om de 2 jaar een beurt laten doen, synchroon met de volgende APK's. En ik zou er E5 in gooien, oftewel benzine zonder (of met zo weinig mogelijk) toegevoegde bioethanol.
Per liter wat duurder, maar op jaarbasis bij zo weinig kms valt dat reuze mee en je trekt minder vocht in je tank, vooral als je die niet te ver leeg rijdt.
Ik rij nog iets van 11 à 12k km/j en rij de tank (ook E5) doorgaans niet verder dan halfleeg, behalve in het sporadische geval van een lange rit natuurlijk.
 

bobracing

Forumguru
Precies en gewoon tussentijds het olie pijlen, kan je zien hoe de kleur is ook.
Als vrouw slechts 3000km rijdt zou ik hem ook om de 2 jaar toen tot deze 8 jaar oud is en dan verder kijken.
 

hemi24

Forumguru
Als je slechts 3d km per jaar rijdt, is de kostprijs per km toch al hoog, dus dan gaat die ene servicebeurt het verschil ook niet maken…
 
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Pindasaus

Forumguru
Het hangt ervan af wat voor ritjes het zijn. Als het alleen naar de supermarkt in het dorp is, wordt de motor nooit warm en blijven condens en benzine achter in de olie. In het boekje van mijn vorige auto stond dat je dan vaker olie moet verversen dan volgens het standaard jaarlijkse interval.

Als ik het goed heb, is het 'tweejaarlijkse interval' eigenlijk een variabel interval dat ergens tussen de één en twee jaar ligt (en maximaal 30.000 km). De auto geeft zelf aan wanneer de volgende beurt nodig is. Als je voornamelijk korte ritten maakt, zal dat één jaar zijn.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan