Onderhoud 1.5tsi

Fean

Forumguru
Ik heb mijn O3 SB Combi 2018 (1.5tsi 150pk) overgenomen uit de lease. Teller staat nu op 76dkm en de display geeft aan dat het tijd is voor een onderhoudsbeurt.

Ik zie de prijzen (longlife) en heb toch mijn twijfels, 315e? Olie en wat checks en vloeistof? Dan zou je 30dkm mee moeten kunnen rijden. 275e voor remblokken, was even vergeten wat allemaal kost..

Olie (Castrol 5w40) heb ik trouwens nog liggen, ik bestelde altijd extra op de benzinepas voor mijn vrouw;) Ik weet niet of je dit ook kunt gebruiken op de 1.5tsi?


Ik zit te kijken naar een chippert. Iemand al een chip op de 1.5tsi-150 gezet?
 

hemi24

Forumguru
Voor longlife-intervallen moet er voor zover ik weet 0W20 op de 1.5 TSI.

En wat betreft het interval van 30d km: of 2 jaar, hetgeen het eerst bereikt wordt…

Als je auto uit 2018 is zal er dit jaar ook verse remvloeistof op moeten! Weet niet of dat al gebeurd is?
 

Rosinfield

† In Memoriam
die olie is niet geschikt voor longlife. Onderhoud is niet goedkoop. Ik was laatst €1100 kwijt voor de 60 000 km beurt. Voor een groot deel zat hem dat in het verversen van de DSG olie (DSG6). Maar gelukkig is zo'n beurt maar eens in de 30 000 km. Wat gezien je km stand de vraag oproept of jouw auto misschien niet op variabel (longlife), maar vast interval (om de 15 000 km) is ingesteld
 

Fmoon

Forumguru
€1100,-? Wow.

Ik heb mij DSG6 overigens bij TVS laten doen. Daar doen ze het met warme olie (bij Skoda wilden ze hem een dat van tevoren hebben zodat de olie koud zou zijn zodat de monteur z’n fikken niet zou verbranden) . TVS deed het als voorgeschreven en was de helft goedkoper dan de dealer. Maar DSG olie is elke 60k toch.
 

Fean

Forumguru
Ik heb geen dsg. Schakelen vind ik een van de leukere dingen van de auto, zolang dat nog kan.. Straks met electrisch rijden is het leuke allemaal geschiedenis.
Die 0w20, wat een rare olie is dat zeg. Bijna niet te krijgen bij tankstations. Remvloeistof was al vervangen bij 60dkm zie ik zo ook bougies.

Ik zit overigens nu bij de dealer te tikken op mn laptop... alleen de remblokken en een wintercheck, betreft ook olie! Totale kosten ongeveer 300e, ik dacht dat het ongeveer 800e zou gaan kosten, dus dat is een meevaller.

Toevallig zit ik nu te kijken naar een chiptuning.. in april 2022 is de auto 4 jaar (uit garantie) ik denk dat aan stage 1. Ik zie Vagtechniek, Lochem en Hartog in Alkmaar, die goden verkopen allemaal hetzelfde denk ik toch?
 
Laatst bewerkt:

SileX

Senior Member
Toevallig zit ik nu te kijken naar een chiptuning.. in april 2022 is de auto 4 jaar (uit garantie) ik denk dat ik stage 1 erop zet. Ik zie Vagtechniek, Lochem en Hartog in Alkmaar, die goden verkopen allemaal hetzelfde denk ik toch?

Ik heb mijn Kodiaq Sportline 1.5 laten tunen door JD in Lochem. Vind de auto meer tot zn recht komen - Het vermogen kom met ron98 op 190-195 PK.
 

Fmoon

Forumguru
Weet iemand toevallig wanneer een multi-riem (en spanner) worden geadviseerd te vervangen? Ik had vroeger altijd begrepen wanneer die wat scheurtjes zou vertonen. En vaak word het gedaan icm distributie, maar dat is met ketting voor mij niet voor toepassing met 80k op de teller. Zou spanner en riem natuurlijk preventief kunnen vervangen maar als het niet nodig is is het ook niet nodig natuurlijk.
 

Fmoon

Forumguru
Ah, na dacht drop die vraag hier even. Maar zag dat een spanrol en riem een eurootjes of Max €40,- kost dus daar kan je hem wel voor vervangen eens in de zoveel jaar.
 

hemi24

Forumguru
Tenzij je de auto binnenkort van de hand wil doen, zou ik nergens op wachten en de riem bij de volgende service laten vervangen.
Als de volgende het nog een keer 7,5 jaar vol houdt kun je de kosten uitsmeren over 15 jaar...


En dan kunnen we nu weer on-topic over het onderhoud van een 1.5 TSI... ;)
 

Tees

Donateur
De 1.5 TSI heeft (weer) een distributieriem, en zoals je al zei, de multiriem wordt over het algemeen meegenomen met de distributieriem.
 
Bovenaan Onderaan