Onderhandelen met een leasewagen

Heb ik ff mazzel dat ik bij Ordina werk. Die heeft namelijk nooit afspraken gemaakt met Skoda (wel bijna bij met alle andere gangbare merken) dus dan loopt de korting hoog op.
 

VEEJAY

Forumguru
Al zou mijn werkgever alle dealerts in Nederland helemaal uitkleden waardoor ik niet eens koffie zou krijgen aangeboden dan had dat nog niks te maken gehad met mijn keuze om voor een bepaald bedrijf te gaan werken.

Kom op mannen, tis maar een auto. Denk dat je werk belangrijker is dan de auto die je rijdt.
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Al zou mijn werkgever alle dealerts in Nederland helemaal uitkleden waardoor ik niet eens koffie zou krijgen aangeboden dan had dat nog niks te maken gehad met mijn keuze om voor een bepaald bedrijf te gaan werken.

Kom op mannen, tis maar een auto. Denk dat je werk belangrijker is dan de auto die je rijdt.

[/ QUOTE ]

Dat lag nou op het puntje van m'n tong!!
 

Spiegeltje

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Al zou mijn werkgever alle dealerts in Nederland helemaal uitkleden waardoor ik niet eens koffie zou krijgen aangeboden dan had dat nog niks te maken gehad met mijn keuze om voor een bepaald bedrijf te gaan werken.

Kom op mannen, tis maar een auto. Denk dat je werk belangrijker is dan de auto die je rijdt.

[/ QUOTE ]

Dat lag nou op het puntje van m'n tong!!

[/ QUOTE ]

Tuurlijk is het belangrijk, zoniet het allerbelangrijkste, dat je het naar je zin hebt op je werk en dat je iedere dag met plezier gaat!

Maar de vraag is wel of je moet willen werken voor een werkgever die door prijsafspraken etc over de rug van z'n werknemers er beter van probeert te worden..... /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Tuurlijk is het belangrijk, zoniet het allerbelangrijkste, dat je het naar je zin hebt op je werk en dat je iedere dag met plezier gaat!

Maar de vraag is wel of je moet willen werken voor een werkgever die door prijsafspraken etc over de rug van z'n werknemers er beter van probeert te worden..... /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

[/ QUOTE ]

Ik zie dat heel anders. Een werkgever heeft maar één missie: continuiteit voor het bedrijf. Daaruit vloeit voort dat de kosten op alle mogelijke manieren worden gedrukt. In gewoon nederlands heet dit: goed inkopen. Er is dan geenzins sprake van 'over de ruggen van werknemers beter worden'. Er wordt gewoon goed ingekocht, dat jij dan geen ruimte hebt om vanalles zelfs erbij probeert te regelen staat hier geheel los van! Als je printers mag inkopen voor het bedrijf kan je er toch ook niet van alles bijregelen? Je koopt de auto ook als bedrijfsmiddel. Ondanks dat dit anders aanvoelt is het precies hetzelfde, namelijk een middel dat jou in staat stelt je werkzaamheden goed uit te voeren!
 

Spiegeltje

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Ik zie dat heel anders. Een werkgever heeft maar één missie: continuiteit voor het bedrijf. Daaruit vloeit voort dat de kosten op alle mogelijke manieren worden gedrukt. In gewoon nederlands heet dit: goed inkopen. Er is dan geenzins sprake van 'over de ruggen van werknemers beter worden'. Er wordt gewoon goed ingekocht, dat jij dan geen ruimte hebt om vanalles zelfs erbij probeert te regelen staat hier geheel los van! Als je printers mag inkopen voor het bedrijf kan je er toch ook niet van alles bijregelen? Je koopt de auto ook als bedrijfsmiddel. Ondanks dat dit anders aanvoelt is het precies hetzelfde, namelijk een middel dat jou in staat stelt je werkzaamheden goed uit te voeren!

[/ QUOTE ]


Als het gebeurt zoals jij beschrijft heb ik er absoluut geen problemen mee. Goed ingekocht? Dat doet in dit geval de leasemaatschappij en de werkgever snoept mee. Als de werkgever zelf de inkoop regelt heb je helemaal gelijk maar in dit geval gaat de gebruikelijke marge naar de leasemaatschappij en de rest naar de werkgever.


</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Een werkgever heeft maar één missie: continuiteit voor het bedrijf.

[/ QUOTE ]

Een goede werkgever heeft (behalve een missie, visie en strategie) binnen die missie echt meer aan z'n hoofd dan alleen continuiteit. Een ander onderdeel binnen zijn bedrijfsvoering noemt men ook wel goed personeelsbeleid. Zonder tevreden personeel zal er namelijk geen continuiteit zijn......
 
Je haalt mijn zin uit zijn verband, en alle onderdelen die je noemt (zoals een goed personeelsbeleid) zijn slechts onderdelen om continuiteit te waarborgen, alhoewel het op zich ook subdoelen van de werkgever zijn is het niet het hoofddoel. Geen enkele werkgever ziet het uitzoeken van extra onderdelen/gadgets voor de auto ten koste van zijn onderhandelingsruimte als onderdeel van het personeelsbeleid. Als jij er één weet mag je hem noemen, dan ga ik solliciteren!
 

KMA

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Gewoon zelf een o2 kopen en lak hebben aan leaseregelingen

[/ QUOTE ]
Dit antwoord knalt aan de vraagstelling voorbij... /forum/images/graemlins/ahum.gif

[/ QUOTE ]

Klopt, ik ga hier nogal kort door de bocht. Ik wilde alleen maar aangeven dat een mogelijke optie ipv leasen gewoon zelf een auto kopen naar keuze een andere mogelijkheid is (zie volgende draadje)poll draadje

Er loopt op dit forum ook nog een ander draadje ivm leasen Titel van de website

Ik had mijn opmerking daar willen plaatsen. Wat ik nu alsnog doe.
 

Spiegeltje

Senior Member
Een werkgever heeft, als hij zijn auto's least, in principe geen onderhandelingsruimte want niet hij maar de leasemaatschappij onderhandeld.

Meestal heeft de medewerker al een maandbedrag of catalogusprijs meegekregen zodat ie ongeveer weet wat hij te besteden heeft.

De werkgever beslist alleen, meestal n.a.v. een offerte van de leasemaatschappij, of de door de medewerker gekozen auto (via &amp; door de leasemaatschappij)aangekocht mag/gaat worden.

Als hij het dan belangrijk vind om daar ook zelf nog iets aan over te houden dan steekt de werkgever links of rechtsom een paar honderd eurie in z'n zak. Nou als het hem dat allemaal waard is moet hij dat vooral doen maar werkt niet echt motiverend.

Was waarschijnlijk ook niet in het sollicitatiegesprek verteld dat het zo werkte bij het bespreken van de arbeidsvoorwaarden...

En er zijn echt betere werkgevers!!!
 
Denk ook niet dat de lease-maatschappij nog teruggaat naar de dealer om voor de klant (= werkgever) er een paar honderd euro vanaf te praten (of dealers tegen elkaar uit te spelen). Hebben wel wat beters te doen. Dus in de praktijk kun je als bereider misschien nog wat accessoires bij kletsen buiten het systeem om. Alleen met bredere banden oppassen, want meer onderhoud (= hoger leasebedrag). En dus dat vind de baas weer niet leuk.
 

VEEJAY

Forumguru
Ik zie goede argumenten over en weer gaan.

Nog even dit, er zijn werkgevers die leasemaatschappijen tegen elkaar uitspelen (kom maar met een offerte). Verder wordt er een vast bedrag per 1000 euro gehanteerd, of het nou radio of sportvelgen+dikke banden zijn (dit om de bereider zelf de leaseprijs te kunnen laten bepalen, dus geeb verassingen achteraf).
 

Olaf

Lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Een werkgever heeft, als hij zijn auto's least, in principe geen onderhandelingsruimte want niet hij maar de leasemaatschappij onderhandeld.

Meestal heeft de medewerker al een maandbedrag of catalogusprijs meegekregen zodat ie ongeveer weet wat hij te besteden heeft.

De werkgever beslist alleen, meestal n.a.v. een offerte van de leasemaatschappij, of de door de medewerker gekozen auto (via &amp; door de leasemaatschappij)aangekocht mag/gaat worden.

Als hij het dan belangrijk vind om daar ook zelf nog iets aan over te houden dan steekt de werkgever links of rechtsom een paar honderd eurie in z'n zak. Nou als het hem dat allemaal waard is moet hij dat vooral doen maar werkt niet echt motiverend.

Was waarschijnlijk ook niet in het sollicitatiegesprek verteld dat het zo werkte bij het bespreken van de arbeidsvoorwaarden...

En er zijn echt betere werkgevers!!!

[/ QUOTE ]
Als ik mag kiezen tussen het niet betalen van pensioenpremie, premievrij (afgezien van loonheffing) ziektekostenverzekering, onkostenvergoeding en een geheel vrije hand in mijn autokeuze (OK, geen Ferrari) of wat ruimte om te onderhandelen bij de dealer is mijn keuze snel gemaakt.

Een leaseauto is een onderdeel van de arbeidsvoorwaarden. De 'gratis' extra's niet.

Dat mijn werkgever een paar honderd euro retour krijgt op een auto vind ik dan prima, want de leaseprijzen voor deze auto's zijn merkbaar lager dan de merken waarmee geen afspraken zijn gemaakt (mijn vorige 307SW was per maand duurder terwijl de totale prijs van mijn Octavia hoger is).
 
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Als hij het dan belangrijk vind om daar ook zelf nog iets aan over te houden dan steekt de werkgever links of rechtsom een paar honderd eurie in z'n zak. Nou als het hem dat allemaal waard is moet hij dat vooral doen maar werkt niet echt motiverend.

[/ QUOTE ]

Precies, mijn vorige werkgever kocht zelf de autos, en zelfs daar was nog wel wat ruimte.
Mijn huidige werkgever wil inderdaad op 1 of andere manier iets aan mijn keuze voor een VAG auto verdienen.

Werk inderdaad niet motiverend. /forum/images/graemlins/biggthumpdown.gif

Zelf een O2 kopen, is nou ook niet de meest aantrekkelijke optie. Andere werkgever, zodat ik ook weer plezier in mijn werk heb, is in mijn geval een betere optie.

Ik ben het er wel mee eens, dat een leaseauto niet 1 van de primaire arbeidsvoorwaarden is/moet worden.
Het is wel iets om naar te kijken als je een redelijk aantal kilomters per jaar rijdt.
 

nomad

Senior Member
Het kan ook anders: Mijn dealer en de leasemaatschappij zijn met elkaar in conclaaf gegaan hoe ze mij toch in deze auto konden laten rijden, terwijl het eigenlijk net niet kon. Ik zat wat boven mijn budget (verschil HB en Combi) en ze zijn er toch uitgekomen en ik had dus mazzel... Het is maar net welke maatschappij je treft en of je dealer graag wil.
 

Tallguy

Forumguru
Ik sprak een goede vriend van me vandaag en die gaf het volgende idee aan:

Een O2 Elegance gaan leasen en dan achteraf de accessoires laten inbouwen. Dat schijnt wellicwaar niets uit te maken voor het leasebedrag, maar wel op de cataloguswaarde van de auto.

Nu wil ik zelf (zie sig) een 2.0TDI Elegance gaan leasen met als extra's de Xenon verlichting en het sportpakket.
Wie heeft ervaring ermee dat de genoemde constructie opgaat en dat het idd een voordeel(tje) oplevert voor mij?
Als ik nl de dealer ga vragen of bijv. Xenon achteraf nog steeds kan (op de nette orginele manier, dus met sproeiers, lenzen en niveauregeling) en dat kan ook idd, dan zou de cataloguswaarde van mijn auto bij binnenkomst in NL 880 eur goedkoper zijn. Dan kan ik de leasemij daarna vragen alsnog Xenon in te laten bouwen. Dat kost dan welliswaar die 880Eur, maar...de cataloguswaarde zou dan niet met datzelfde bedrag naar boven bijgesteld worden. Mijn bijtelling (of hoe je het ook wilt noemen) zou dan toch iets lager moeten uitpakken, of heb ik dat nu verkeerd begrepen?
 

nomad

Senior Member
</font><blockquote><font class="small">Citaat:</font><hr />
Kom je dan mooi mee weg Nomad!! /forum/images/graemlins/xyxthumbs.gif

[/ QUOTE ]

Inderdaad.. Anders had ik een HB ook niet erg gevonden, maar vind de Combi net wat mooier /forum/images/graemlins/cheer.gif
 

VEEJAY

Forumguru
Je hebt het goed bekeken Kensei, alleen achteraf Xenon inbouwen is zeer duur (+/-1500E) danwel niet mogelijk (is mij verteld door meerdere Skoda dealers).

Voor het gemak kun je gewoon de sportvelgen en onderstel door de dealer laten doen, bij mij heeft dat ook een kleine belastingvoordeel opgeleverd samen met de aftermarket xenons. (gewoon bij aflevering dus dag 1 dat ik de auto kreeg)

Gelukkig ontspring ik net de dans omdat mijn auto met aftermarket Xenon van voor 2006 is.
 

Dutch

Actief lid
Veejay, Da's vreemd dat dealers zeggen dat inbouw van xenon achteraf lastig en duur is. Onderstaande komt uit de accessoirelijst van de skoda website (http://www.skoda.nl/octavia/combi/accessoires.jsp):

Xenon verlichting (de bekende ´blauwe´ koplampen) voor inbouw achteraf:
-beter zicht door helder licht
-stroombesparend

BDB900003 Fabia, Octavia II &amp; Superb (H7)
€ 499,- incl. montage &amp; BTW

BDB900004 Octavia I (H4)
€ 799,- incl. montage &amp; BTW

Klopt dit dan wel? Ik vind het verdacht goedkoop.
 

Tallguy

Forumguru
@Dutch. Aftermarket Xenon mag alleen als de auto van voor 01-01-2006 is geleverd (als ik het zo goed heb begrepen van o.a. de Bovag site).

@Veejay...Ik wil het sportpakket. Kan dat dan achter? Lijkt me toch niet omdat het complete onderstel toch vervangen wordt...of is het alleen het schokbreker/veer verhaal dat aangepast wordt qua onderstel?
 
Bovenaan Onderaan