Omtrend Wimpers SuperB 3 koplampen

MarsMars

Senior Member
Joepie, lichtgevende wimpers!!

2dkjucp.jpg

Lijkt me wat voor @Tuulster om uit te proberen, past uitstekend bij de uitlaten :maakmegek:

Dirkmk1

Senior Member
In mijn zwarte S3 combi zonder meebrandende wimpers (edit : maar met xenon) vind ik volgende nummers:

Links (van achter het stuur bekeken) : 3V1 941 015 A en eronder 1ZS 011 939 - 21

Rechts : 3V1 941 016 A en eronder 1ZS 011 939 - 22

@Antera

Mark, ik heb dezelfde nummers op mijn S3 combi style bns met xenon. (productiedatum koplampen 24-10-2015)
Bij mij staan deze nummers op een sticker boven op het koplamphuis: 1ZS 011 939 - 22 & 1ZS 011 939 - 21

Maar ik wil best een keer 10 minuten in de auto zitten zodat je het real life kan zien / testen. Kan je gelijk de stoelverwarming iets minder verhittend maken ;)

thijskok

Senior Member
Gisteren bij het bezichtigen van de nieuwe auto samen met de dealer zitten kijken naar de wimpers. Zonder dat de Xenon aan staat zijn ze alsnog verlicht. Vervolgens even getimed, nadat de led strip onder en naast de koplamp aan gaan duurt het precies 3,6 sec voordat bij mij de wimpers mee oplichten. Hieruit concludeerde de monteur (kwam er bij staan want dacht dat we een probleem hadden) dat de wimpers oplichten door de led strips en dus geen aparte ledjes hebben.

paultie

Forumguru
Gisteren bij het bezichtigen van de nieuwe auto samen met de dealer zitten kijken naar de wimpers. Zonder dat de Xenon aan staat zijn ze alsnog verlicht. Vervolgens even getimed, nadat de led strip onder en naast de koplamp aan gaan duurt het precies 3,6 sec voordat bij mij de wimpers mee oplichten. Hieruit concludeerde de monteur (kwam er bij staan want dacht dat we een probleem hadden) dat de wimpers oplichten door de led strips en dus geen aparte ledjes hebben.

Ik weet niet of ik de conclusie volgen kan.

Als de xenon uit staat en de led verlichting onder en aan de zijkant aan gaan duurt het 3,6 seconden voordat de LED wimpers aan gaan.
hierdoor zouden er geen aparte ledjes geplaatst zijn.

Het lijkt mij dat er dan juist aparte ledjes nodig zijn aangezien met de snelheid van het licht met 299 792 458 m/s door de koplamp het er niet 3,6 seconden over doet. ;)

In ieder geval hebben we nog een mysterie te ontrafelen. :D

Antera

Donateur

Je beredenering is onjuist. We hebben zelf met eigen ogen gezien dat deze apart verlicht zijn. Mede door deze met de software aan en uit te kunnen zetten. De wimpers zitten zeker geen vertraging tussen en zijn apart aangelicht

MarsMars

Senior Member
Wat ik niet snap:
  • Dealer weet blijkbaar niet hoe de koplamp in elkaar zit? Hoe gaat deze dan onderhoud doen als er wat mee is als in wimpers doen het niet aan 1 kant?
  • Er is geen ontwerp documentatie beschikbaar met hoe de koplamp in elkaar zit?

thijskok

Senior Member
Is geen beredenering maar een constatering op basis van 1 koplamp. Ze lichten niet meteen op als de leds aan staan. We kunnen dit nu tot een kunst verheven of wachten totdat iemand de documentatie in handen krijgt waar het daadwerkelijk vermeld staat. Deze week krijg ik de auto geleverd. Ik zal eens kijken of ik een filmpje kan maken.

family man

Senior Member
En ineens zag ik het..
Ik keek naar de koplampen van de auto van mijn vrouw (ook met Xenon en afl, weet dus niet of het ook op eenvoudigere versies zit) en ik zag wimpers..welliswaar niet verlicht maar deze is ook bijna 9 inmiddels..
Zou Skoda ze hier stiekem vanaf gekeken hebben of zijn er nog meer merken met dit soort lichtunits met "wimpers" en dan bedoel ik niet de Bassie en Adrien versie.. IMG_0845.JPG

carfreak24

Forumguru
Mbt die wimpers, wellicht een beetje domme gedachte, maar toch ga ik proberen deze theorie uit te leggen..

Wat als die wimpers (die doorzichtige streepjes in rijrichting onderin de koplampen) nou eens nooit verlicht worden met een eigen lichtbron, maar via een reflector of lichtdoorlaat vanaf de LED strip (intern dus). En deze zo van onderaf 'verlicht' ?

Mbt die wimpers, wellicht een beetje domme gedachte, maar toch ga ik proberen deze theorie uit te leggen..

Wat als die wimpers (die doorzichtige streepjes in rijrichting onderin de koplampen) nou eens nooit verlicht worden met een eigen lichtbron, maar via een reflector of lichtdoorlaat vanaf de LED strip (intern dus). En deze zo van onderaf 'verlicht' ?
Zo vermoed ik ook.

Antera

Donateur

Dat zou zijn als het niet apart aan en uit te zetten is met VCDS en dat is het wel namelijk los van de rest van de verlichting

MrEdge_

Forumguru
Haha wat een prima discussie zeg. Dat mensen toch blijven nadenken over hoe de wimpers verlicht worden via allerlei constructies, terwijl @Antera al meerdere malen heeft uitgelegd dat het via VCDS aan en uit te zetten is.

Zelf denk ik dat het een kabouter met een zaklamp is die random de wimpers verlicht als ie daar zin in heeft.

paultie

Forumguru
Haha wat een prima discussie zeg. Dat mensen toch blijven nadenken over hoe de wimpers verlicht worden via allerlei constructies, terwijl @Antera al meerdere malen heeft uitgelegd dat het via VCDS aan en uit te zetten is.

Zelf denk ik dat het een kabouter met een zaklamp is die random de wimpers verlicht als ie daar zin in heeft.

Het is alleen niet aan te schakelen als je niet het licht pakket op de auto hebt zitten. En aangezien er geen verschillen in de hardware te vinden zijn.....
Blijft het nog steeds een raadsel.

Dusssss a.s. maandag de koplamp even volledig demonteren om te zien hoe het aan de onderkant er uit ziet en alle aansluitingen even doormeten bij @Antera

Bovenaan Onderaan