Olieverbruik

Status
Niet open voor verdere reacties.

Daniel

Lid
Hallo,

Ik heb mijn Fabia nu sinds maart 2006,en heb hem toen gekocht met 92.000km op de teller hij staat nu op 99.000 en het olie lampje is al 2x aangegaan tussen deze tijd.

Ik heb inmiddels al 4 liter bij gevuld in totaal!!!

Deze auto wordt voor woon/werk verkeer gebruikt door mijn vrouw,een enkele keer rijd ik erin als we weg gaan b.v,ik heb geen auto nodig om op mijn werk te komen.

De dealer verteld mij dat dit (olieverbruik) volgens hem binnen de norm viel.

Wat zeggen jullie ervan?
 

Reizende

Actief lid
Lijkt mij persoonlijk belachelijk veel zelfs! Maar goed, wie ben ik. Ik heb met mijn auto vanaf dat ik hem kreeg 10.000 km gedaan en 1 liter bijgevuld. Nu worden de intervallen steeds groter omdat de motor nu is ingelopen. Ik zou een "second opinion" vragen...
 

DJNeO

Actief lid
4 liter op 7K is belachelijk veel...
Ik heb met mijn nieuwe Fabia 1.4 TDI nog nooit olie bijgevult... er staat nu 33 000 km op de teller en hij heeft gister zijn 2de beurtje gehad... maar olie heb ik nog niet bij hoeven te vullen...

Die second opinion zou ik zeker uitvoeren, en ik zou sterk mijn twijfels hebben over de dealer waar je nu zit... (het klinkt hard, ik weet het...)
 
Met mijn vorige fabia 1 keer wat bijgevuld. Tijdens de eerste 1500 km. Das wel normaal. Zit het carter er nog wel onder? /forum/images/graemlins/shocked.gif
 

Mark

Banned
Bij het eerste nazichtje op 1000km is er bij mijn Fabia 1 liter olie bijgevuld.
Kreeg het toen bijna aan mijn hart want een paar dagen na aankoop had ik het oliepijl nagekeken en dat was vol tot aan het streepje.
Nu zit ik over de 10.000 km en heb nog steeds geen drup olie verbruikt.
Ik vraag me nog steeds wel af waar die liter de eerste 1000 km naar toe gegaan is.
 

Jpoers

Lid
heb zelf ook geen problemen met het olieverbruik. heb nu zelf ook zo'n 30000km gereden en zelf niks hoeven bijvullen.
geloof wel dat bij de 60000km beurt mijn olie is ververst.
 
Ik heb een Seat Ibiza met dezelfe 1.4 16v motor. Olieverbruik is bij mij een lange tijd bijna 1 liter op 1000 kilometer geweest. De Seat dealer had er niet direct een oplossing voor en had meerdere auto's rondrijden met een te hoog olie verbruik. Na dik een jaar kwam er via Seat de volgende conclusie. Wegens de kwalitatief goede olie van dit moment kan het voorkomen dat de motor niet optimaal is ingereden lees ingesleten, waardoor de olie in het verbrandingsproces komt en dus verdwijnt. Als middel is er een goedje door de brandstof gegooid en heeft een monteur een intensief programma afgewerkt waarbij de motor in diverse toerentallen en versnellingen langdurig intensief is belast. Dit alles om de motor echt in te rijden. Daarna geen druppel olie meer hoeven bij vullen en voor mijn gevoel is de motor er ook nog wat pittiger van geworden. Wellicht kun je dit eens aankaarten bij je dealer.
 

JettaFreak

Actief lid
Mijn vorige auto was een VW Polo Highline 1.4 16v 100 pk. Deze verbruikte op een gegeven moment zelfs meer dan 1 liter olie per 1000 kilometer. Bij de garage werd toen aangegeven dat het een bekend punt is bij de 100pk 1.4. Het onderblok zou van inferieur materiaal zijn gemaakt. Dit kon worden opgelost door montage van een ander onderblok. Omdat ik bij de constatering van dit gebrek nog minder dan een half jaar met de auto hoefde te doen (ongeveer bij 107.000 km) wilde de leasemij geen reparatie, want dan werden er kosten gemaakt voor vervangend vervoer en uren van de dealer. Materiaal zou voor rekening van PON komen. Vraag het eens na bij je dealer.

Groet,


JettaFreak
 

JettaFreak

Actief lid
</font><blockquote><font class="small">Citaat: William</font><hr />

Wegens de kwalitatief goede olie van dit moment kan het voorkomen dat de motor niet optimaal is ingereden lees ingesleten, waardoor de olie in het verbrandingsproces komt en dus verdwijnt.

[/ QUOTE ]

Long life olie, die in onze gevallen niet echt een long life heeft, maar dat terzijde, is erg dun. Dus als niet alles even goed aansluit/ingesleten is, kan het 'zomaar' weglopen. Ik vraag me nog altijd af of hierdoor mijn lambdastoring in cilinderrij 1 veroorzaakt is. Dat zullen we nooit meer te weten komen.

Groet,


JettaFreak
 

Geje

Nieuw lid
Hoi,

Mijn fabia 2.0/85kw verbruikt ongeveer 1 liter op de 12000km heeft nu 57000 gelopen is nog binnen de perken maar kan beter. Mijn zafira 2.0 diesel met 210.000km op de teller verbruikt 1 liter op de 30000 dat is acceptabel!
 

Abo

Lid
Mijn Fabia 1.4 (75 pk) gebruikte de eerste 10.000 km een liter olie. Daarna werd het een stuk minder, bij 20.000 km had hij slechts 0,25 liter gebruikt.
 

Hetzer

Forumguru
4 liter op 7K is belachelijk veel...
Ik heb met mijn nieuwe Fabia 1.4 TDI nog nooit olie bijgevult... er staat nu 33 000 km op de teller en hij heeft gister zijn 2de beurtje gehad... maar olie heb ik nog niet bij hoeven te vullen...

Die second opinion zou ik zeker uitvoeren, en ik zou sterk mijn twijfels hebben over de dealer waar je nu zit... (het klinkt hard, ik weet het...)


Ook ik heb met mijn Fabia 1.9 SDI (65000) km nog NOOIT zelf motorrolie hoeven bijvullen
 

Daniel

Lid
Na de toevoeging (ruim een half jaar geleden) die ze in de tank hebben gedaan is eigenlijk alles weer goed,en heeft hij helemaal geen olieverbruik meer gehad,gelukkig.


(jeetje wat ben ik al lang niet meer op het forum geweest zeg)
 

Gieliovd

Forumguru
Bij het eerste nazichtje op 1000km is er bij mijn Fabia 1 liter olie bijgevuld.
Kreeg het toen bijna aan mijn hart want een paar dagen na aankoop had ik het oliepijl nagekeken en dat was vol tot aan het streepje.
Nu zit ik over de 10.000 km en heb nog steeds geen drup olie verbruikt.
Ik vraag me nog steeds wel af waar die liter de eerste 1000 km naar toe gegaan is.

Als je dit olieverbruik bij de eerste 1000 km van je nieuwe auto hebt gehad is dit niet zo vreemd. Je motor moet nog helemaal op mekaar inslijten en dan kan het best voorkomen dat je wat olie wegstookt.

Ik heb begin deze week mijn Fabia 1.4 met 101 PK gekocht, en thuis gekomen stond het oliepijl op 20 procent, bij de koop niet gecontroleerd. Dus toen ben ik gaan zoeken in de papieren en zie hier dat 5000 km geleden de olie bijgevuld is met een liter. Dus 1:5000 verbruik is mijn conclusie.

Werd ik niet echt blij van met een motor die 116.000 km heeft gelopen. Hij draait op LPG G3. Ik heb de impressie dat de man hem erg traag heeft gereden, 55 in zijn 5 in het dorp met CC erop. Misschien dat het nog anders wordt in mijn gebruik.

Wat nog wel eens wil gebeuren is mijn kennis, dat door traag motorgebruik, lage toeren, nooit echt heet rijden etc. de zuigerveren nog wel eens willen vastkoeken in de zuigergroeven waardoor er een soort ruimte kan ontstaan tussen de cilinderwand en de zuigerveer waarlangs olie kan ontsnappen.

Zal vanmiddag even een vaatje olie halen. Vraag me af of het veel uitmaakt wat ik erin knikker. Bij de dealer gebruiken ze Castrol 10W40 semi-syntheet.
 

D_J

Lid
Mmm, mn 1.9 sdi gebruikt eigenlijk geen olie!!!
wat zijn eigenlijk een beetje normale waarden voor olie verbruik?
 

Gieliovd

Forumguru
Ik heb geen idee wat "gangbaar" is.

Mijn Micra die ik hiervoor reed, die heeft me 2 jaar lang zonder een druppeltje te verbranden getransporteerd.

Mijn Fiesta die ik daarvoor reed die verbruikte 1 liter per 500 km. Benzinetank vol, olie erbij. Handig hoor!

Tja, 1:5000 zoals ik waarschijnlijk heb word ik niet blij van. Moet zich nog uitwijzen. Het kan echter geen kwaad hoor ik van alle kanten.

Voor mij riekt het naar vastgekoekte zuigerveren of uitgesleten cilinderwanden. Tja, hij draait op LPG... een "dry burning fuel" en dat schijnt niet goed te zijn voor je motortje. Benzine smeert blijkbaar door additieven.

Toch maar eens een tankje benzine rijden? Is meteen weer zo duur he.

Maar goed wat is gangbaar? 1:15000? 1:10000? meer? geen idee.
 

Vacaro

Senior Member
Elke auto verbruikt olie, anders kunnen de cilinderwanden en zuigerveren niet gesmeerd worden, alleen zal het bij sommige zo miniem zijn dat je het niet op de peilstok kunt waarnemen.Veel hangt ook af van hoe de wagen is ingereden en hoe de auto wordt gereden.
Mijne verbruikt ongeveer 0,75cl op 10000km.
Lijkt mij acceptabel na 48000km.
 

Gieliovd

Forumguru
Wat hebben ze er bij gedaan de mijne gebruikt een liter op 3000 km Groetjes 010344martien@hetnet.nl

Martien, wat hebben ze er precies ingedaan bij jou?

Ik ga binnenkort (z.s.m.) eens proberen om een injectiereiniger in de brandstof te mengen. Mijn storing is namelijk verwijderd bij de dealer omdat er een lampje van motormanagement ging branden vanwege een te arm mengsel.

Ik wil dat olieverbruik oplossende goedje ook wel eens proberen als hij alweer leeg staat straks.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan