olieverbruik fabia GL

Hoi,

Vandaag na eerste 1200km het oliepijl gecontroleerd. Het niveau staat halverwege de pijlindicatoren. Helaas niet direct na aflevering gemeten, maar ik ga ervan uit dat ie toen vol was!
Dus het zou al tijd zijn om olie bij te vullen (helaas niet meegeleverd met auto).
Wat is jullie ervaring met het olieverbruik????
 
Bij mij is het ook halverwege ... op 1000, 1500, en ergens tussen 2500 en 3000. Geen merkbare verschil.
Morgen weer kijken als ik het niet vergeet.
 
2500 Km gereden en nog geen druppel olieverbruik; dit terwijl ik echt het motortje toeren laat maken (optrekken tot 3200 toeren).
 

Hetzer

Forumguru
@Mathieu76, als ik het goed begrijp, heeft je auto 1200k gelopen en moet er nu al weer wat olie bj??
Dat kan niet goed zijn, mijn auto staat nu bijna op 28k kilometer en ik heb nooit olie hoeven bijvullen.
 
Ik had helaas na aflevering niet gecontroleerd hoe het oliepijl was, maar nu staat ie al halverwege, volgens de handleiding, mag bijgevuld worden (moet nog niet perse).
Ik was er wat verbaasd over. Het lijkt me dat de dealer het nivo maximaal zet........
 
In theorie mag een auto motor olie verbruik(boven gemiddeld) hebben tot deze is ingesleten. Het ligt aan het motorblok/rijstijl of dit merkbaar optreedt.Ik zal ook eens peilen na ongeveer 5500km.
 

Hetzer

Forumguru
ik zou persoonlijk even langs je dealer gaan, er gebeuren wel vreemdere dingen in autoland, mischien zijn ze de olie wel vergeten te verwisselen, er zat af-fabriek namelijk een andere olie in de auto.
 
Zou ik ook doen, beter 1x te vaak naar de garage dan 1x te weinig en sta je vast in no where met kapotte motor.
Ronnie of Monteurtje kan misschien wel meer zeggen. Zover ik weet als de motor nieuw is is het nooit echt vol. Het wordt pas vol als je de oude olie aftapt en max. bijvult (4L oid), dit omdat er altijd olie blijft hangen in de motor als het niet meer druipt bij de tappunt.
Tot zolang controleer het oliepeil maar wat vaker.

Oliepeil gecontroleerd, niets veranderd (Nu op 5100 km) en het is tussen de 1/2 en 3/4. De olie is wel zwart geworden.
 

My1stIbi

Actief lid
Ik heb bij 'm Ibiza Ecomotive (zelfde motor) met 6835km op de teller 2dl olie in de motor gegooid. Hij stond net onder een kwart van de pijlstok. En heb daarna niet meer gepeild eigenlijk... Straks nog maar ff kijken :) (Staat nu rond de 9200km op de teller)
 

RobS

Lid
Bij aflevering vertelde de verkoper mij dat ik pas olie bij hoefde te vullen als het lampje zou gaan branden en me er eerder niet druk over hoefde te maken. Ik ben echt een totale leek op het gebied van autotechniek, maar ik kan me voorstellen dat zo'n auto toch wel waarschuwt vóór het te laat is. Ik heb wel een litertje meegekregen.
 
Toen de auto geleverd werd was het advies iedere 500km(tot 2500km) olie te peilen om vroegtijdig olieverbruik te constateren. Eerste 1500km niet meetbaar, bij 2500km teruggelopen tot eerste streepje, daarna constant tot 15000km(beurt).
 

My1stIbi

Actief lid
@RobS: Met motorolie en koelvloeistof is het beter om zelf de nivo's in de gate te houden. Als een lampje brand begint 't eigenlijk urgent te worden en als ie rood is ben je (bijna) te laat.
Bij een nieuwe auto tot de 10.000km om de 1000km even controleren. Dan weet je ook of ie olie/koelvloeistof verbruikt. Zorg er wel voor dat de auto of altijd vlak of altijd op de zelfde plaats staat. De parkeerplaats bij mij voor het huis loopt bijvoorbeeld iets af waardoor de auto eigenlijk een beetje scheef staat.

Het kan bij een nieuwe motor namelijk zijn dat er ergens een bout niet helemaal lekker vast zit. Als je dan bij de dealer op de fiets langskomt omdat je een vastloper hebt wordt die ook niet vrolijk denk ik (en jij zelf ook niet lijkt me). Jouw verkoper klinkt dan ook een beetje nonchalant...
 

hemi24

Forumguru
Zolang er een peilstok op het blok zit, kun je deze er zo nu en dan beter even uit trekken, deze zal men er wel niet voor niets op hebben gezet, denk ik dan...

In tegenstelling tot de pompverstuiver TDI's gaan de common rails vrij spaarzaam met de olie om.
 

Vdub

Actief lid
nieuwe motoren hebben door het 'nieuw' inslijten soms wel iets olieverbruik. Het 'goed' afleveren van een auto is niet elke dealer goed in.. iig niet wat betreft oliepeil. TOT ca 10.000km kan er olieverbruik zijn.

Het beste is ook om de eerste olie er zo lang mogelijk in te laten zitten, dit ivm de inslijtende werking door metaaldeeltjes etc..
 

van_der_P

Senior Member
Als het lampje branden gaat ben je volgens mij al aan de late kant. Hou de peilstok in de gaten als die onder het minpunt komt kun je ongeveer 1 liter bijvullen tot maximum.
Ook is het zo dat elke motor op een bepaalt olienivo blijft staan, b.v. halverwegen de peilstok. Dan kun je wel bijvullen, maar het zal dan steeds weer naar dat olienivo zakken.
 

My1stIbi

Actief lid
En je kunt beter kleine beetjes tegelijk bijvullen, 1 of 2 dl per keer. Vervolgens de olie laten zakken en opnieuw peilen. Er weer uit halen is alleen te doen met een speciale 'pipet' en er teveel in laten zitten is de pest voor je motor.
 
En wat jij al eerder vertelde @My1stIbi m.b.t. het vlak staan van de auto; dat is echt belangrijk!!
Bij metet vandaag op een vlak stuk, maakte dit toch een kwart stand uit. Dus verbruik bij mij na 2500 Km een kwart liter.
 
Ik ga elke 1000 controleren en dit weekend ga ik ook even langs de dealer (moet nog een lakstift ophalen). Dank voor de tips en info!
 

van_der_P

Senior Member
Maar MarcoO2 dat is toch niet zo moeilijk. Met andere woorden gooi er te veel in (niet boven max) dan zal het olienivo toch weer zakken naar een bepaald nivo. En dat is ergens tussen min en max op de peilstok. Is bij iedere motor anders.
Ik ben chauffeur op een bus. Er zijn bussen bij daar staat het oliepeil in de buurt van het minimun. Daar kan je dan wel bij vullen tot max. Maar als je er een paar honderd km mee gereden hebt staat het weer rond het minimum. Niet lager en ook niet hoger, dat oliepeil blijft gelijk. En dat heb ik geprobeert uit te leggen.
 
Bovenaan Onderaan