olieverbruik 1.6 TDI?

OctaviaWest

Actief lid
Ik mag morgen mijn O3C 1.6 TDI DSG afhalen. Bij mijn huidige auto (VW Golf V 1.9 TDI) moest ik regelmatig wat olie bijvullen. Daarom had ik een fles van 1l mee in de koffer (met een origineel elf-zakje met klittenband aan de zijkant bevestigd :-)

Mag ik me bij de 1.6 TDI ook aan een licht olieverbruik verwachten? Indien ja, dan zorg ik best dat ik morgen een fles olie erbij vraag zeker?
 

Joske

Forumguru
Ik zou het eens vragen als je de auto gaat afhalen :)

Ben het nog niet tegengekomen, 1.6TDI rijders die frequent olie dienen bij te vullen.
 

hemi24

Forumguru
Kun je je besparen, i.t.t. de 1.9 met pompverstuivers is olieverbruik de 1.6 TDI totaal onbekend.
Van 2009 t/m 2011 155k met dit blok gereden en nooit de fles uit de kofferbak te hoeven halen, waarbij de 1.9 die ik ervoor had om de 10k toch wel van zich liet horen.
 

VWim

Forumguru
3/4 liter op ongeveer 30.000 km. Dat wil zeggen; net wel of net niet bijvullen tussen de beurten.
 

Joske

Forumguru
3/4 liter op ongeveer 30.000 km. Dat wil zeggen; net wel of net niet bijvullen tussen de beurten.
je bedoelt dus: 0,75liter ?

dat lijkt me geen probleem dus. Aleja, afhankelijk wat het niveau op de peilstok aangeeft bij aflevering natuurlijk.
 

VWim

Forumguru
inderdaad, om verwarring te voorkomen. 0,75 liter.

Ervaring: in 4 jaar, 200.000 km met een Golf van '09
 

CharlesTucker

Forumguru
Evenals bij hemi24 ligt de fles bij mij na ruim 80.000km ook nog ongeopend in de kofferbak. Die fles heb ik er overigens van de dealer bij aflevering ongevraagd bijgekregen, nette service.

Wel heb ik de indruk (maar dat kan een verkeerde indruk zijn) dat er op het forum hier wel vaker over het olieverbruik gesproken is, waarbij het er dan op lijkt dat de ene 1.6TDi aanmerkelijk meer verbruikt dan de andere. Die fles erbij vragen kan natuurlijk zeker geen kwaad, onder het motto "baat het niet dan schaadt het niet".
 

DimiTator

Actief lid
Ik rij met een lease-auto en daar wordt pas om de 30.000km olie vervangen. Met mijn vorige 1,9 moest ik bij het inlopen, een keer olie bijvullen. Daarna nooit meer. Bij het inrijden is er dus meer olieverbruik.
Met mijn 1,6tdi heb ik bij het inrijden geen olie moeten bijvullen. Maar die heeft na 5000km wel een nazicht gehad waarbij ook alle niveau's zijn gecontroleerd. Mogelijk is er toen bijgevuld.
 

dirkie996

Forumguru
Hier heeft de octi nu 29000km en het peil staat nog netjes op maximum, zelfs na de vakantierit naar Spanje.Het bewuste zakje met klittenband blijft dus voorlopig in de koffer:thumbsup:
 
Bovenaan Onderaan