Olieverbruik 1.5 tsi motor

Hallo,

Ik heb net het oliepeil van onze karoq eens gecheckt en tot mijn verbazing stond het peil vrij laag.
11.000 kilometer geleden is de olie gewisseld ( 4.5 liter) en nu staat het peil nog net op het geribbelde gedeelte van de peilstok.
Ik weet niet hoeveel liter er dan ongeveer verbruikt is, oftewel hoeveel liter olie zit er tussen het minimum en maximum streepje op de peilstok? ( ervan uitgaande dat het peil na 4.5 liter olie vullen op max staat.)

Er branden nog geen waarschuwingslampjes maar ik ga toch maar ff wat olie kopen en bijvullen morgen.

omdat ik bij mijn vorige auto’s ( een Hyundai Getz uit 2002 en daarvoor een Madza 323 ) in de 35 jaren dat ik daarmee gereden heb nog nooit het idee heb gehad dat die ook maar een druppel olie verbruikten vraag ik me af of moderne motoren soms meer olie verbruiken? In de manual van de Karoq staat dat de motor “ iets” olie kan verbruiken, tot 0,5 liter op 1000 km :oops:. Dat zou betekenen dat op die 11000 km een verbruik van 5.5 liter olie als normaal wordt gezien ?
Lijkt mij wel heul veul .

Wie kan hierover wat zinnigs zeggen?
 

hemi24

Forumguru
Gewoon even bij (laten) vullen en in de gaten houden.
Wellicht is bij de laatste verversing niet tot bovenaan gevuld?
Daarnaast, bijvullen na 11.000 km is toch ook niet echt schokkend?
 

CharlesTucker

Forumguru
Bij mijn 1.5tsi (ingebouwd in een Octavia) loopt het peil in zo'n 20.000 kilometer naar het minimum (onderaan het geribbelde gedeelte). Dat is de gehele levensduur van m'n auto al behoorlijk consequent, dus 20.000 km na 'm nieuw gekocht te hebben, en daarna 20.000 km na iedere beurt met oliewissel. Ik gooir er dan een half litertje bij, en dan zit het allemaal weer goed tot de volgende beurt. Ik zit nu op 160.000km, dus dat is inmiddels 5 keer gebeurd. In tegenstelling tot m'n vorige auto (ook een Octavia, maar dan een 1.6tdi) gebruikt mijn 1.5 dus wel wat olie, maar niet noemenswaardig, het lijkt me dan ook geen probleem bij jou.
 
Bedankt voor de reacties, ik heb inmiddels wat olie bijgevuld. Het lijkt erop dat mijn oprit wat steiler afloopt dan gedacht want gepeild op straat stond het peil nog net onder het midden. Heb ergens gelezen dat het verschil tussen minimum en maximum streep ongeveer 1 liter olie is.
 
Dan zie je toch zeker altijd een blauwe wolk in je achteruitkijkspiegel ?

plus het wordt een duur grapje, ik betaalde iets van 17 - 18 euro voor een liter olie.
 

Tees

Donateur
Die norm van VAG is ook bizar...komt voort uit t ontwijken van verantwoordelijkheid voor overmatig olieverbruik.
Maar olie is per liter ook een stuk duurder dan per 5 liter of meer (en online uiteraard een stuk goedkoper dan in een fysieke wereld).
 

Pindasaus

Forumguru
Mocht je online willen kopen, zoek dan op "VW 504 00". Als je van een onbekend merk koopt, controleer dan in deze lijst of de specificatie echt is. De online-prijzen beginnen bij ongeveer 40 euro per 5 L. Voorbeeld
 
Laatst bewerkt:

Antera

Donateur
Dan zie je toch zeker altijd een blauwe wolk in je achteruitkijkspiegel ?

plus het wordt een duur grapje, ik betaalde iets van 17 - 18 euro voor een liter olie.
Hoef je niet meer te verversen. Word dna vanzelf gedaan. En nee zeker geen blauwe rook bij zoveel
 

dn-co

Actief lid
Mocht je online willen kopen, zoek dan op "VW 504 00". Als je van een onbekend merk koopt, controleer dan in deze lijst of de specificatie echt is. De online-prijzen beginnen bij ongeveer 40 euro per 5 L. Voorbeeld
Tegenwoordig wordt 0W20 VW508.00 (longlife IV) voorgeschreven.
Als het blok met deze olie is gevuld, mag volgens de handleiding tussen de beurten door maximaal 0,5 L VW504.00 worden toegevoegd.
 
ik heb mijn yeti ingeruild voor een Karoq, wat jammer, heb er spijt van. de yeti verbruik 1/4 l tussen 2 30000 beurten nu 1 op 13000
 

hemi24

Forumguru
@jaapm: misschien even afwachten?
Ik had een Kodiaq met dezelfde motor, die vroeg na de eerste 11k ook een litertje, de 95k erna nooit meer wat hoeven bijvullen…
 
dank je ga ik doen, wat jij schreef had ik ook met de yeti. in zuid Frankrijk was hij op minimum, daarna geen problemen meer.
 

nisuthai

Forumguru
Bij mij was na 19K kwam bij mij de melding en op de peilstok stond hij precies op het minimum streepje. Dus 1 liter bijgevuld en was weer op peil.
 

Hans de Kok

Nieuw lid
Mijn 3e Karoq nu in bezit. Eerste 30.000 km 0.5 ltr bijgevild.
Gaat nu richting de 60.000km onderhoud over 4 weken, peil staat nu 3 mm boven minimum, en niets bijgevuld,
Bij de vorige Karoq's ook geen probleem gehade. De eerste 77.000 km gereden en de tweede 90.000 km.
Advies niet eerder bijvullen dan als hij op min staat. Eerstre halve liter is vaak na een paar lange ritten al gezakt,
ik rij gemiddeld 800 tot 1000 km per week. In het vereden met de vorige 1500 km per week gemiddeld.
 
Het verbruik van de olie is een puntje van aandacht. Ik zeg altijd "Gebruik de juiste olie, laat je blok rustig op temperatuur komen en met een Tsi altijd na een stevige rit even de motor temperatuur (Turbo) laten zakken voordat je hem uitzet."
 

Skoda05TK

Nieuw lid
Deed met m’n 1.0 tsi in Octavia dit (1:25.000), en sinds een week een superb en doe hetzelfde. Vermogen vragen als de motor / olie temperatuur op 80 graden is en na een rit 30sec min na laten draaien. En start stop uit, in mijn ogen potentieel fataal voor auto’s, heb het gehad dat ik het vergeten was en kom van de snelweg af en direct motor uit. Direct de motor weer gestart!
 
Bovenaan Onderaan