EdZ
Donateur
Niet specifiek voor een Karoq, maar toch...
Gisteren viel het me op dat de verwarming van de 1.0 heel snel op temperatuur is. Ik was de straat bij wijze van spreken nog niet uit of door de uitstroomopeningen kwam al (iets) warme lucht. Nu had ik ergens gelezen dat die 1.0 ook is ontworpen om snel op temperatuur te zijn. Koelvloeistof gaat inderdaad ook vrij snel naar de 90. Maar ik dacht laat ik eens naar de olietemperatuur kijken en daar viel het me op dat na vertrek en rijdend op een binnenweg, de temperatuur erg langzaam oploopt. 57-58 graden na een minuut of wat en met onregelmatige snelheid (stoplichten) liep dan zelfs wel eens een enkele graad terug. Uiteindelijk op de snelweg steeg de temperatuur wel, zag ik later. Ik kende deze motor voorheen niet dus ik heb geen idee wat normaal is en wat niet.
Doet het verder prima. Zit genoeg kracht in, al moet je soms het gaspedaal wat dieper intrappen. T.o.v. mijn voorgaande 1.2 TSI komt het max koppel er pas in bij 2000 ipv 1500, het is nu eenmaal een andere motor dus wennen.
Viel me wel op dat bij flink snel optrekken in de 1e versnelling, het het stuur flink trilt. Medepassagiers merkten het niet. Zal wel een 3-cilinder eigenschap zijn, hoop ik maar. Eenmaal op snelheid "glijdt" hij over de weg en zijn er geen trillingen te voelen.
Gisteren viel het me op dat de verwarming van de 1.0 heel snel op temperatuur is. Ik was de straat bij wijze van spreken nog niet uit of door de uitstroomopeningen kwam al (iets) warme lucht. Nu had ik ergens gelezen dat die 1.0 ook is ontworpen om snel op temperatuur te zijn. Koelvloeistof gaat inderdaad ook vrij snel naar de 90. Maar ik dacht laat ik eens naar de olietemperatuur kijken en daar viel het me op dat na vertrek en rijdend op een binnenweg, de temperatuur erg langzaam oploopt. 57-58 graden na een minuut of wat en met onregelmatige snelheid (stoplichten) liep dan zelfs wel eens een enkele graad terug. Uiteindelijk op de snelweg steeg de temperatuur wel, zag ik later. Ik kende deze motor voorheen niet dus ik heb geen idee wat normaal is en wat niet.
Doet het verder prima. Zit genoeg kracht in, al moet je soms het gaspedaal wat dieper intrappen. T.o.v. mijn voorgaande 1.2 TSI komt het max koppel er pas in bij 2000 ipv 1500, het is nu eenmaal een andere motor dus wennen.
Viel me wel op dat bij flink snel optrekken in de 1e versnelling, het het stuur flink trilt. Medepassagiers merkten het niet. Zal wel een 3-cilinder eigenschap zijn, hoop ik maar. Eenmaal op snelheid "glijdt" hij over de weg en zijn er geen trillingen te voelen.