Olietemperatuur 1.0TSI aan de lage kant, hoort dat?

EdZ

Donateur
Niet specifiek voor een Karoq, maar toch...

Gisteren viel het me op dat de verwarming van de 1.0 heel snel op temperatuur is. Ik was de straat bij wijze van spreken nog niet uit of door de uitstroomopeningen kwam al (iets) warme lucht. Nu had ik ergens gelezen dat die 1.0 ook is ontworpen om snel op temperatuur te zijn. Koelvloeistof gaat inderdaad ook vrij snel naar de 90. Maar ik dacht laat ik eens naar de olietemperatuur kijken en daar viel het me op dat na vertrek en rijdend op een binnenweg, de temperatuur erg langzaam oploopt. 57-58 graden na een minuut of wat en met onregelmatige snelheid (stoplichten) liep dan zelfs wel eens een enkele graad terug. Uiteindelijk op de snelweg steeg de temperatuur wel, zag ik later. Ik kende deze motor voorheen niet dus ik heb geen idee wat normaal is en wat niet.

Doet het verder prima. Zit genoeg kracht in, al moet je soms het gaspedaal wat dieper intrappen. T.o.v. mijn voorgaande 1.2 TSI komt het max koppel er pas in bij 2000 ipv 1500, het is nu eenmaal een andere motor dus wennen.

Viel me wel op dat bij flink snel optrekken in de 1e versnelling, het het stuur flink trilt. Medepassagiers merkten het niet. Zal wel een 3-cilinder eigenschap zijn, hoop ik maar. Eenmaal op snelheid "glijdt" hij over de weg en zijn er geen trillingen te voelen.
 

EdK

Forumguru
Wat betreft je temperatuur van de olie , daar kan ik me geheel in vinden met de Fabia 3 en een 3cilinder 1000cc torretje.
Moet echt al een 10min tot kwartier onderweg zijn voor hij geheel op temp is.

Wat betreft het trillende stuur met snel optrekken in zijn 1 dat ervaar ik niet....
 

EdZ

Donateur
Ik zal die temperatuur eens wat meer gaan monitoren. En dat in de 1e versnelling ga ik ook nog eens bekijken. Kan een bandendingetje zijn.
 

Tees

Donateur
58 graden na een paar minuten klinkt mij niet raar in de oren, heb ik bij m'n 1.2 TSI ook. Duurt tussen de 8-15 min voordat ie op 90 graden is (en dan rij ik vrijwel altijd binnen 5 min de snelweg op, dus dan warmt ie een stuk sneller op).
 

Canon-Eye

Forumguru
Ik woon in een dorp omgeven door 60km zones (en de dichtstbijzijnde snelweg op bijna 15 km afstand), dus de eerste tijd na vertrek van huis wordt er niet veel arbeid van de motor gevraagd. Ik ben als regel minstens een km of 10 tot 12 onderweg voordat de olie voorbij de 80 graden Celsius komt.
Die koelvloeistoftemperatuuraanwijzing zegt niet zoveel. Het heeft er alle schijn van dat die min of meer geprogrammeerd in om 90 graden aan te blijven wijzen zolang de werkelijke temperatuur ergens tussen de 65 en 115 of zo zit. Precies daarom let ik onder kritische omstandigheden (bv. onderweg met 1100kg caravan) alleen op de olietemperatuur en niet op de koelvloeistof.

Dat de verwarming wel snel voelbaar wordt is te danken aan de thermostaat die het koelcircuit in het beginstadium klein houdt zodat dit deel van de koelvloeistof snel opwarmt.
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan