Oliepomp

Winger

Lid
Mijn Octavia 1,6 Combi Comfort uit 2001 met bijna 300000 km op de teller heeft het volgende probleem.
Sinds enig tijd gaat het Oliekannetje geel branden en gaat er kort een pieptoon af.
Vanmorgen knipperde dit lampje even maar daarna is het uitgebleven.
Het kan denk ik aan de oliepomp liggen, maar als deze defect is, blijft het lampje gewoon branden, of niet?
Ik heb ook al gedacht aan de oliedruksensor, maar ik kan deze niet zien zitten.
De motor is van het type AVU.
Kan mij iemand vertellen waar deze schakelaar zit.
Eerst ga ik morgen de olie en het oliefilter vernieuwen, maar ik denk dat het probleem daarmee niet verholpen is.
Please help me!!!!
 

andrehj

Forumguru
In je instructieboekje staat vast wel duidelijk uitgelegd wat dat gele lampje betekent...:pieker: Misschien moet je daar eerst iets mee doen voordat je lukraak allerlei onderdelen gaat vervangen.:nono:
 

Winger

Lid
In je instructieboekje staat vast wel duidelijk uitgelegd wat dat gele lampje betekent...:pieker: Misschien moet je daar eerst iets mee doen voordat je lukraak allerlei onderdelen gaat vervangen.:nono:
Klopt Andrehj.
Alleen staat daar alleen vermeld, dat de bij een brandend lampje moet stoppen en en de motor zelfs niet stationair mag laten lopen. dus daar wordt je niet veel wijzer van.
 

Joske

Forumguru
artikelnummer en plaats oliedruksensor kan je van dit plaatje aflezen, sensor kost 11,45 bij je dealer, of dat het probleem zal oplossen.. dat is een ander paar mouwen natuurlijk :). Sensor zit, zoals ik het hier zie tenminste, op je oliefilterhouder.

Naamloos.png
 

Winger

Lid
artikelnummer en plaats oliedruksensor kan je van dit plaatje aflezen, sensor kost 11,45 bij je dealer, of dat het probleem zal oplossen.. dat is een ander paar mouwen natuurlijk :). Sensor zit, zoals ik het hier zie tenminste, op je oliefilterhouder.

Bekijk bijlage 30111
Bedankt Joske, ik ga direct kijken of ik erbij kan, want alles is dicht gebouwd, omdat er een gasinstallatie in zit
 

andrehj

Forumguru
Klopt Andrehj.
Alleen staat daar alleen vermeld, dat de bij een brandend lampje moet stoppen en en de motor zelfs niet stationair mag laten lopen. dus daar wordt je niet veel wijzer van.
In mijn manual staat:
Controlelampje  brandt
Als het controlelampje  brandt, is waarschijnlijk het oliepeil te laag. Het oliepeil
zo snel mogelijk controleren resp. motorolie bijvullen  bladzijde 210.
Als extra waarschuwingssignaal klinkt een akoestisch signaal.
Op het informatiedisplay weergegeven tekst:
Check oil level! (Oliepeil controleren!)
Als de motorkap langer dan 30 seconden geopend blijft, dooft het controlelampje.
Als er geen motorolie wordt bijgevuld, gaat het controlelampje na circa 100 km weer
branden.
Controlelampje  knippert
Als er een storing aan de motoroliepeilsensor optreedt, wordt dit na het inschakelen
van het contact bovendien aangegeven door een akoestisch signaal en het
meerdere malen gaan branden van het controlelampje.
De motor direct door een specialist laten controleren.
Op het informatiedisplay weergegeven tekst:
Oil sensor: Workshop! (Oliesensor: Werkplaats!)

Ik kan me niet voorstellen dat er nergens in jouw instructieboekje staat dat dat brandende gele lampje gewoon betekent dat je oliepeil te laag is. Misschien dat andere O1 rijders hier uitsluitsel kunnen geven.

Edit: Maar even opgezocht. Hier staat het toch duidelijk, op pagina 29.

En hij is er zelfs in het Nederlands.
 
Laatst bewerkt:

Winger

Lid
Bedankt Joske, ik ga direct kijken of ik erbij kan, want alles is dicht gebouwd, omdat er een gasinstallatie in zit
Helaas Joske op de houder zie ik niets zitten.
Morgen gaat de auto op de brug, dan kan ik misschien iets meer zien
 

Joske

Forumguru
Dat is jammer, ja de tekening bedriegt misschien wel een beetje, maar zo interpreteer ik ze op het zicht :)
 

Winger

Lid
In mijn manual staat:
Controlelampje  brandt
Als het controlelampje  brandt, is waarschijnlijk het oliepeil te laag. Het oliepeil
zo snel mogelijk controleren resp. motorolie bijvullen  bladzijde 210.
Als extra waarschuwingssignaal klinkt een akoestisch signaal.
Op het informatiedisplay weergegeven tekst:
Check oil level! (Oliepeil controleren!)
Als de motorkap langer dan 30 seconden geopend blijft, dooft het controlelampje.
Als er geen motorolie wordt bijgevuld, gaat het controlelampje na circa 100 km weer
branden.
Controlelampje  knippert
Als er een storing aan de motoroliepeilsensor optreedt, wordt dit na het inschakelen
van het contact bovendien aangegeven door een akoestisch signaal en het
meerdere malen gaan branden van het controlelampje.
De motor direct door een specialist laten controleren.
Op het informatiedisplay weergegeven tekst:
Oil sensor: Workshop! (Oliesensor: Werkplaats!)

Ik kan me niet voorstellen dat er nergens in jouw instructieboekje staat dat dat brandende gele lampje gewoon betekent dat je oliepeil te laag is. Misschien dat andere O1 rijders hier uitsluitsel kunnen geven.
Het oliepeil is goed, en inderdaad als de motorkap geopend en weer gesloten wordt, wordt het gereset. Dit heeft volgens mij te maken met een LongLife afstelling.
Alleen het akoestisch signaal komt alleen in werking als het lampje blijft branden, dus niet knippert.
 

newwolf84

Forumguru
En als je de auto eens laat uitlezen ? Misschien komt er nog een foutmelding naar voren, kun je nóg gerichter zoeken.
 

Ronnie

Forumguru
Hallo Jan,
Nu begrijp ik het... (de mail)
Druksensor zit op het oliefilterhuis, net boven de geïntegreerde oliekoeler (2 waterslangen) aan de voorzijde van de motor.
Vervang deze maar, dingen gaan vaker stuk. Kost zo'n € 7,- bij de automaterialenzaak.
 

Winger

Lid
Hallo Jan,
Nu begrijp ik het... (de mail)
Druksensor zit op het oliefilterhuis, net boven de geïntegreerde oliekoeler (2 waterslangen) aan de voorzijde van de motor.
Vervang deze maar, dingen gaan vaker stuk. Kost zo'n € 7,- bij de automaterialenzaak.
Vreemd Ronnie, want ik zie hier niets zitten.
Ik zal morgen nog eens kijken.
 

andrehj

Forumguru
Maar het gele lampje geeft toch een te laag oliepeil aan? Waarom dan de druksensor vervangen? Mijn manual spreekt ook duidelijk van een oliepeilsensor. Ik zou het eerder bij die peilsensor zoeken.
 

Joske

Forumguru
De meeste blokken hebben geen oliepeilsensor maar enkel oliedruksensor. Geen druk bij start = geen of te weinig olie in het carter. Komt op hetzelfde neer maar is minder gevoelig, denk aan bijvoorbeeld stevig bochtenwerk. Zou oliepeilsensor al van de wijs kunnen brengen.
 

Ronnie

Forumguru
De AVU-motor is idd uitgerust met een oliepeil/temperatuursensor, deze zit in de carterpan, stekker is 3 draads.
 

Fabra

Ex-lid
Net zoiets eerder gehad bij een auto, aanzuigfilter van de oliepomp (deels) verstopt..
Dan eigenlijk niet meer rijden!
Misschien is het heel iets anders,
maar wilde het even meegeven.
Veel succes!
 
Bovenaan Onderaan