Oliepeilstok, waar zit dat ding?

The Vipe

Actief lid
Ik heb een Octavia van de nieuwe generatie uit 2024 met een 1.5 TSI motor (de 115 pk versie). Ik was op zoek naar de oliepijlstok, maar kan dat ding nergens vinden in de motorruimte. Weet iemand of die er nog wel inzit of dat ik het enkel via de boordcomputer kan bekijken?

Tees

Donateur
Als je de olie wilt pijlen, dan heb je waarschijnlijk ook een boog nodig ;). Olie peilen gaat ook bij moderne motoren gewoon met de oliepeilstok. Zie bijgevoegd schema uit ETKA
8ef28ca33dfb3073820f301e403e9be4.jpg

Als ik verder naar fotos op internet van de 1.5 TSI kijk, dan zit daar altijd de peilstok midden-links op t blok. Geel of rood oog bovenop, eigenlijk niet te missen...

Laatst bewerkt:

ertromp

Forumguru
Kan maar zo dat je 1.5 TSI geen peilstok heeft maar niveau digitaal meet. Dat heeft mijn 1.5 TSI (dan wel de PHEV) ook. Dus geen peilstok.

The Vipe

Actief lid
Bedankt allemaal, die 'dummy' had ik al gespot in het motorblok en inderdaad zou dit de meest logische plek zijn voor de pijlstok. Maar wat ik nu dus begrijp is dat deze 'dummy' plug eenvoudig te vervangen is door een pijlstok? Ik zal binnenkort eens bij de dealer informeren als hij daar voor een inspectiebeurt heen gaat.

Captain Hook

Forumguru
Weer wat geleerd. Dus zelfs de fysieke peilstok wordt wegbezuinigd.... :shutup:

Het mot niet gekker worden. Juist als alles spanningsloos is, zou je gewoon het niveau van de motorolie moeten kunnen controleren.
Ben ik blij dat het in mijn huidige Ford Kuga PHEV nog gewoon met zo'n metalen spriet in het motorblok werkt.

Arjan1985

Forumguru
Uit nieuwsgierigheid: @hemi24 is de digitale peil sensor zo ingesteld dat de auto niet kan starten als er een te laag oliepeil wordt gemeten?

Wordt het ook gemonitord en digitaal opgeslagen in de computer van de auto dat stel dat je een keer met een te laag peil bent gaan rijden (nadien wel weer gevuld) de dealer dit naderhand kan uitlezen in z’n laptop? En hier eventueel consequenties aan kan verbinden

hemi24

Forumguru
Het is niks nieuws hè @Arjan1985 oliepeilsensor zit er al 20 jaar lang in, je kunt nu alleen het peil ook daadwerkelijk aflezen.
Dealer kan ongetwijfeld zien wanneer jij voor het laatst je motorkap hebt geopend en dat herleiden aan daadwerkelijke km stand bij melding laag niveau.
Denk zelfs dat er een redelijke kans bestaat dat dit real time door de auto wordt doorgemeld aan de server als er een waarschuwing op-popt…

andrehj

Forumguru
Waar wil je een peilstok nog voor gebruiken dan, je kunt het toch digitaal aflezen?
Simpel. Op Briskoda loopt nu een draadje van iemand die steeds de melding kreeg dat ie moest bijvullen. Totdat er op een gegeven moment veel te veel olie in het blok zat. Bleek de sensor defect....
Dat soort shit heb je met een degelijke "ouderwetse" peilstok niet.
Die digitale aanduiding is leuk ter indicatie, maar er gaat qua betrouwbaarheid niks boven een peilstok!

Bovendien werkt een peilstok ook als je bij een oliewissel even wilt peilen of er weer genoeg in zit, zonder dat je eerst de auto op contact moet gaan zetten.

EdK

Forumguru
Tsja die pijlstok die gebruik ik alleen als ik naar buitenland ga en dan dus even alle peilen van de vloeistoffen controleer voor ik vertrek.
Voor de rest pijl ik nooit olie, want ik krijg als eerste een gele (oranje) waarschuwing ! Maw dat me oliepijl moet bijgevuld worden, negeer ik die dannnnn word het vanzelf ROOD en dan is tie veel te laag....
Dus tsja begint opeens op een helling of door bocht het lampie oranje te branden dan pakken we even de liter uit de kofferbak en gieten we er dan bij en kunnen we weer door tot de 1e de beste servicebeurt.....

hemi24

Forumguru
@andrehj : je kunt natuurlijk ook je verstand op nul zetten en er continu een litertje ingooien…

Maar goed, wie er vrolijk van wordt moet er vooral een peilstok opschroeven; nu kan het nog, bij de volgende generatie zal er wel geen plug meer in het gietstuk komen.

@The Vipe : er staat trouwens geen pijl op het peilstok; het is maar dat je het weet…

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Tees

Jessedew

Forumguru
Volgens mij heeft mijn PHEV er wel 1. Maar toevallig was ik bij de garage vd week, voor een nieuwe band, kwam er ook een vrouw aangereden. Hoorde haar tegen de monteur zeggen dat de auto ook geen peilstok had (bmw uit 2011 oid) die had er ook olie bijgegooid, gaf daarna weer melding oliepeil laag (klein stukje rijden) kans is dan idd groot dat je er op enig moment teveel olie ingooid als een sensor kapot is.

Bij de O3 met enige regelmaat ook olie bijgevuld, die verbruikte af en toe wat, dus dan is zo'n traditionele stok wel prettig.

Peter-036

Forumleiding
Moderator
Een aantal berichten verwijderd, dit forum is er niet om elkaar de maat te nemen op het gebied van taal- of spelling- fouten.

Captain Hook

Forumguru
Soms heb je gelijk @Peter-036 , maar soms ook niet.

Taal-/spellingfouten en/of grapjes daarover moet ook kunnen.

Maar als er, al dan niet expres, de verkeerde spelling wordt gebruikt, voor zaken die een complete andere betekenis hebben, vind ik het al heel wat anders.
Want een 'pijl' is gewoonweg totaal iets anders dan het 'peil'!

En een klein beetje moeite doen om het juiste uit te drukken, doet niemand kwaad. :koffie:

Bovenaan Onderaan