Olielekkage icm olie die sterk ruikt naar benzine

Sakev

Nieuw lid
MIjn kamiq 1.0 van augustus 2024 heeft 27000 km gelopen, en een paardagen geleden ontdekte ik dat er op meerde plaatsen onder de motor olie op mij oprit lekte, ik heb daarop olie gepeild, en die was zeer dus en rook sterk naar benzine, de auto naar de dealer gebracht maar die hebben pas morgen tijd voor de diagnose, Heeft iemand dit ook meegemaakt en wat was de diagnose???

Tees

Donateur
Even voor de check: je weet zeker dat het olie + benzine is qua geur? Versnellingsbakolie heeft ook nogal een sterke geur, i.t.t. normale motorolie.

Ik zou niet zo snel weten hoe benzine in dusdanige hoeveelheden in de olie terecht kan komen dat je t zou kunnen ruiken én de olie er ook nog uitkomt. En dan geef je ook nog aan dat het op meerdere plekken ligt, dus dat zou dan wel een serieus lek zijn.

Injectie gebeurt bij deze motoren rechtstreeks in de cylinders, dus dat is de enige plek waar de olie en de brandstof echt dicht bij elkaar komt. Lekkage langs de afdichting rond de injectoren zou normaliter niet bij de olie terecht komen. Kan natuurlijk zijn dat de koppakking helemaal verrot is, maar dan zou ik denken dat je ook wel driveability issues hebt.

Morgen diagnose vind ik trouwens niet 'pas'. De gemiddelde ervaring hier is dat een dealer vaak 'pas' over 6 weken tijd heeft...

andrehj

Forumguru
ik heb daarop olie gepeild, en die was zeer dus en rook sterk naar benzine,
Zeer wat? Zeer hoog? Zeer laag? Zeer donker? Dat ene ontbrekende woord is in je post nogal belangrijk...

Normaliter is benzine in de olie een teken van veel korte en nauwelijks lange ritten. Hoe ziet de onderkant van de vuldop er uit? Mooi schoon? Of zit er allemaal "mayonaise" aan?

Sakev

Nieuw lid
het is een lekkend oliefilter en de benzine geur is normaal zegt de dealer, morgen wordt ie gemaakt geen mayonaise mooi schoon

ertromp

Forumguru
Ook weer opgelost. Maar..............waarom/waardoor lekt het filter? Heeft de dealer daar nog beeld/geluid bij gegeven?
En dat je op meerdere punten lekkage zag komt door de mooie bodemplaat die e.e.a. verspreid zal hebben.

hemi24

Donateur
Gezien leeftijd en km-stand gelijk even een olieservice laten uitvoeren, lijkt mij?

Vraag is wel: hoe komt het dat een oliefilter nu opeens los komt?!?

Tees

Donateur
Olie die duidelijk naar benzine ruikt is níét normaal! Ik heb al vaak zat de olie van m'n eigen auto's vervangen (en dat deed ik altijd warm) en daar zat geen spoortje geur van benzine aan. En als chemicus ken ik m'n geuren wel...

En een oliefilter dat opeens los komt is ook niet normaal. Normaliter gaan ze strakker zitten over tijd ipv losser. En ga je nu nog 6 weken met een lekkend filter rondrijden? Of heeft de dealer 'm gewoon op goed geluk aangedraaid?

Bovenaan Onderaan