Olielampje (rood) gaat af en toe aan en weer uit.

Hallo allen,
Sinds anderhalve maand gaat het oliedruklampje van mijn superb 1.6 tdi 2012. even aan en weer uit. Soms na 20km rijden en soms pas na 200km. Niet elke dag soms wel een week niet. In de computer is niks te vinden deze geeft geen storingen aan.
Afgelopen 2 weken het volgende vervangen: 2 sensoren, oliefilter, oliezeef, olie, kleppendeksel (zat scheurtje in)
De oliepomp is niet vervangen die is 2 jaar oud (zie een vorig item van mij). Ik heb echt geen idee meer wat het zou kunnen zijn. Dus alle advies is welkom!

Groet van Tom
 

andrehj

Forumguru
@Tom W : In plaats van random allerlei zaken te vervangen: is de oliedruk al eens gemeten met een simpele drukmeter, en die waarde vergeleken met wat het zou moeten zijn?
 
Dank voor je reactie andehj.
Ik heb alleen de sensoren preventief vervangen. De rest was beurt of nodig.
Ik zal zeker de olie druk gaan meten. Hopelijk geeft dat een beter beeld.
Groet van Tom
 

Duijzer

Donateur
Ik neem aan dat je oliepeil op orde is. Heb je enig idee of de melding in specifieke situaties komt? Bijvoorbeeld in een lange bocht naar links, of zoiets. Dat er geen storing wordt opgeslagen is wel bijzonder, volgens mij zouden alle 'rode' storingen wel opgeslagen moeten worden. Dan zou je het ook nog kunnen zoeken in je dashboard. Misschien is er niets aan de hand met de oliedruk, maar knippert het lampje door een slechte bekabeling of verbinding.
 

andrehj

Forumguru
En daarom moet je dus extern de oliedruk meten. Peil zegt niet alles. Misschien zit de oliezeef wel verstopt of wordt elders de oliedoorstroming geblokkeerd.
Maar als je met VCDS de oliedruk (output van druksensor) tegen het toerental in een grafiek logt, kun je ook al een hoop zien.
 
Ik neem aan dat je oliepeil op orde is. Heb je enig idee of de melding in specifieke situaties komt?......... Dan zou je het ook nog kunnen zoeken in je dashboard. Misschien is er niets aan de hand met de oliedruk, maar knippert het lampje door een slechte bekabeling of verbinding.
Of de melding specifiek is? Het a-specifiek te zijn. Kan na 20 km kan na 200km, kan op rechte weg kan in bochten. Kan bij langzaam rijden kan bij hard rijden etc.
Ik zit ook wel aan bekabeling te denken. Maar neem ook het advies van Andrehj ter harte om de oliedruk te meten. Dat lijkt mij een goed startpunt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bovenaan Onderaan