Olie verbruik 1,6 TDI

Topic in 'Rapid' gestart door SkodaJosh, 30-05-2019.

  1. Chrisjemol

    Chrisjemol Senior Member

    Heb btw een 1.6tdi en op 70k km’s nog geen druppel hoeven bijvullen op normale serviceinterval na
     

  2. hemi24

    hemi24 Forumguru

    Dat is ook geen probleem met de longlife intervallen om die 2 ton te halen.
     
  3. catch me

    catch me Forumguru

    Nog 700 km voor de volgende ( staat al gepland) grote onderhouds beurt, dan 30000 km gereden zonder bijvullen, staat nog steeds op peil, km stand 249 duizend en een beetje nu
     
    Laatst aangepast: 06-01-2021
    hemi24 vindt dit leuk.
  4. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Ik kan alleen maar hopen dat die van mij zoveel kilometers haalt zonder grote problemen.
     
  5. emilio3333

    emilio3333 Forumguru

    Meestal komt olieverbruik door verkeerd inrijden.
    Flink gassen bij een koude motor of door juist te rustig rijden met lage toerentallen als de motor warm is.
     
  6. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Het zou kunnen. Toen ik deze wagen kocht keek ik er niet zoveel naar. Op de staart trappen en geregeld 180-190km/h op de autobahn richting familie in Duitsland...

    Het zou dus daardoor kunnen... Ondertussen ben ik wel een matigere chauffeur geworden. Het besef dat auto onderdelen niet goedkoop zijn is met de jaren gegroeid...
     
  7. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Inspectie 30.000km =/= Olieservice 15.000km volgens de boordcomputer.

    Hoe kan dat? Dat ga ik toch eens navragen want als ik na 15.000km ga beland die teller van 30.000 gelijk ook weer op 30.000. Dan gaat die dus nooit nog een grote beurt krijgen...
     
    Laatst aangepast: 13-01-2021
  8. catch me

    catch me Forumguru

    Als de motor/olie op "bedrijfs"temperatuur is/zijn dan kan je m best op zn staart trappen, alleen daarna ook de tijd geven om op "normale" bedrijfstemp te komen.
    Niet als je 15 min 180 + hebt gereden een parkeerplaats op gaan en gelijk uit zetten...
     
  9. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Onzin!
    Niemand komt met 180 een parking op, je laat op de afrit (of zelfs ver daarvoor) het gas al los. Het toerental van de turbo gaat dan al zover omlaag dat het nadraaien van de turbo al niet meer voor verkolen van het oliefilm zal zorgen. Als je de parking normaal oprijdt, en de motor een seconde of 2-3 (natuurlijk is 10 seconden beter, maar meer hoeft zeker niet) stationair laat draaien is dat gevaar afgewend.
    Als je bij volle belasting de koppeling intrapt en de motor afzet is de turbo waarschijnlijk direct (of vrij kort daarna) wel naar z'n grootje.
    Of de olie 80 of 130 graden is maakt bij het afzetten van de motor geen verschil, die koelt in het carter toch wel langzaam af.
     
  10. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Ik heb mijn olie temperatuur nog nooit boven 102-105 graden weten staan. Zelfs niet bij hoge snelheden. Bij gewone autoweg 120km/h haalt de temperatuur zelfs amper 90 graden.
     
  11. Ik heb ook SuperB gehad 1.6TD handgeschakeld en ik moest tussen de beurten door altijd 1,5 L olie bijvullen. Volgens de garage was dit normaal !!!
     
    SkodaJosh vindt dit leuk.
  12. Peter-036

    Peter-036 Forumguru Moderator

    Ik zou het niet normaal willen noemen, maar ook niet ernstig of zorgwekkend.
    1 liter op 10000 of 20000 km afhankelijk van de interval.
     
  13. Chrisjemol

    Chrisjemol Senior Member

    mijne wordt geregeld 105-115 graden
    met de caravan erachter richting de 130 graden
    koeling is niet top vd 1.6tdi
     
    SkodaJosh vindt dit leuk.
  14. SkodaJosh

    SkodaJosh Senior Member

    Nog nooit gehad, ook niet op reis met een volle wagen en tegen hogere snelheden. Ik kijk er graag eens naar dus switch ik af en toe naar de olie temp op de maxidot maar de temperatuur gaat zeer zelden over 100 graden. Ik heb misschien nog maar 3 of 4 keer gezien in 5 jaar tijd.

    Misschien is die 1,6 toch wat licht voor een wagen als een Superb en komt mijn Rapid er beter vanaf. Is dan ook een pak lichter. Ik ben een beetje van de oude stempel op dat vlak vrees ik en een stationwagen daar moet gewoon een 2 liter in. Een SUV zelfs liefst nog wat meer. Ik moet altijd lachen als ik die SUV's zie staan met een 1.0 erin. Heb je zo een auto, gaat die niet sneller vooruit dan een fiets :pieker:
     
  15. catch me

    catch me Forumguru

    Ik zeg ook niet dat ze dat met die snelheid doen, alleen er zijn genoeg mensen die zo'n rijstijl hebben dat de auto nog uitrolt in bv parkeervak en dan de motor al uit hebben.
     
  16. Roeland80

    Roeland80 Forumguru Donateur

    Mijn oude O2 FL uit 2011 had hier ook last van met de caravan erachter kwam hij vaak genoeg tussen de 120-130 graden. Zelfs een keer bij 35 graden in heuvelachtig gebied dat de koelvloeistof warm werd... rijd ook nooit in z’n 5 met de caravan om de motor voldoende toeren te draaien ivm koeling...
    Trouwens nooit olie hoeven bij te vullen tussen de 30.000 VOI beurten door. Nu met de “nieuwe” O3 maar afwachten....
     

Deel deze pagina