Olie verbruik 1,6 TDI

catch me

Forumguru
Nog 700 km voor de volgende ( staat al gepland) grote onderhouds beurt, dan 30000 km gereden zonder bijvullen, staat nog steeds op peil, km stand 249 duizend en een beetje nu
 
Laatst bewerkt:

emilio3333

Forumguru
Meestal komt olieverbruik door verkeerd inrijden.
Flink gassen bij een koude motor of door juist te rustig rijden met lage toerentallen als de motor warm is.
 

SkodaJosh

Senior Member
Het zou kunnen. Toen ik deze wagen kocht keek ik er niet zoveel naar. Op de staart trappen en geregeld 180-190km/h op de autobahn richting familie in Duitsland...

Het zou dus daardoor kunnen... Ondertussen ben ik wel een matigere chauffeur geworden. Het besef dat auto onderdelen niet goedkoop zijn is met de jaren gegroeid...
 

SkodaJosh

Senior Member
Inspectie 30.000km =/= Olieservice 15.000km volgens de boordcomputer.

Hoe kan dat? Dat ga ik toch eens navragen want als ik na 15.000km ga beland die teller van 30.000 gelijk ook weer op 30.000. Dan gaat die dus nooit nog een grote beurt krijgen...
 
Laatst bewerkt:

catch me

Forumguru
Als de motor/olie op "bedrijfs"temperatuur is/zijn dan kan je m best op zn staart trappen, alleen daarna ook de tijd geven om op "normale" bedrijfstemp te komen.
Niet als je 15 min 180 + hebt gereden een parkeerplaats op gaan en gelijk uit zetten...
 

SkodaJosh

Senior Member
Ik heb mijn olie temperatuur nog nooit boven 102-105 graden weten staan. Zelfs niet bij hoge snelheden. Bij gewone autoweg 120km/h haalt de temperatuur zelfs amper 90 graden.
 

Chrisjemol

Forumguru
Ik heb mijn olie temperatuur nog nooit boven 102-105 graden weten staan. Zelfs niet bij hoge snelheden. Bij gewone autoweg 120km/h haalt de temperatuur zelfs amper 90 graden.
mijne wordt geregeld 105-115 graden
met de caravan erachter richting de 130 graden
koeling is niet top vd 1.6tdi
 

SkodaJosh

Senior Member
Nog nooit gehad, ook niet op reis met een volle wagen en tegen hogere snelheden. Ik kijk er graag eens naar dus switch ik af en toe naar de olie temp op de maxidot maar de temperatuur gaat zeer zelden over 100 graden. Ik heb misschien nog maar 3 of 4 keer gezien in 5 jaar tijd.

Misschien is die 1,6 toch wat licht voor een wagen als een Superb en komt mijn Rapid er beter vanaf. Is dan ook een pak lichter. Ik ben een beetje van de oude stempel op dat vlak vrees ik en een stationwagen daar moet gewoon een 2 liter in. Een SUV zelfs liefst nog wat meer. Ik moet altijd lachen als ik die SUV's zie staan met een 1.0 erin. Heb je zo een auto, gaat die niet sneller vooruit dan een fiets :pieker:
 

catch me

Forumguru
Ik zeg ook niet dat ze dat met die snelheid doen, alleen er zijn genoeg mensen die zo'n rijstijl hebben dat de auto nog uitrolt in bv parkeervak en dan de motor al uit hebben.
 

Roeland80

Forumguru
mijne wordt geregeld 105-115 graden
met de caravan erachter richting de 130 graden
koeling is niet top vd 1.6tdi
Mijn oude O2 FL uit 2011 had hier ook last van met de caravan erachter kwam hij vaak genoeg tussen de 120-130 graden. Zelfs een keer bij 35 graden in heuvelachtig gebied dat de koelvloeistof warm werd... rijd ook nooit in z’n 5 met de caravan om de motor voldoende toeren te draaien ivm koeling...
Trouwens nooit olie hoeven bij te vullen tussen de 30.000 VOI beurten door. Nu met de “nieuwe” O3 maar afwachten....
 
Bovenaan Onderaan