Olie uit versnellingsbak in het elektronische schakeldeel ?

Urban T

Nieuw lid
Skoda Fabia Combi, 2011, automaat met 90.000 op de teller.
Na zo'n 60km rijden begon iets te knipperen op mijn dashboard.
Een wit steeksleuteltje op de plaats waar je ziet welke versnelling de motor heeft gekozen. Aan/uit etc.
Auto reed prima en witte symbooltjes zijn waarschuwingen, waar ik mee door kon rijden, aldus de documentatie. Een wit sleuteltje zou wijzen op een 'mechanische of elektrische storing', dat hielp me enorm verder.
De volgende dag naar garage 'van den Udenhout', den Bosch.

Ja meneer, we hebben gekeken en het is de accu, die is versleten. Dat kan natuurlijk, alleen vreemd dat er zo'n 2,5 jaar geleden een nieuwe accu in was gezet, maar vooruit, 150 euros gaat nog wel.
Dus nieuwe accu, alles gereset en rijden maar.
2 Dagen later, weer na zo'n 50km, hetzelfde probleem. Knipper de knipper, wit steeksleutel symbooltje aan/uit, maar de auto rijdt als een zonnetje.

Vandaag, 11-08, terug naar de garage om verhaal te halen.
Oei meneer, dat kan niet, we duiken er meteen in.
Na een tijd krijg ik het volgende te horen. Nee meneer, het is niet goed, dus ik zette me al schrap.
De chef werkplaats had alles uitgezocht en er is olie uit de versnellingsbak in het elektronische deel gekomen en dat deel moet helemaal vervangen worden.
Dit zou alleen gebeuren als de bak warm wordt, dan wordt de olie dunner en sijpelt in de electronica. Daarom geen melding bij een kort ritje. (Wat ik helemaal niet snap, is die olie dan eerst vanzelf teruggelopen en is de electronica dan weer 'schoon'. Als leek, vind ik dat toch vreemd klinken).

Maar goed, dat ik gewaarschuwd was, want de reparatie, wat vervangen van de electronica betekent, kost Eur 2140 (!) en dat omdat er ergens een pakking of oliekeerring aan het lekken is (als ze gelijk hebben deze keer).

De auto moet perse weer goed en betrouwbaar rijden, omdat er een vakantie aankomt, waar men op rekent, dus ik heb maar ja gezegd.
Dit is tot nu toe de duurste reparatie ooit, die ik aan een auto heb laten doen.
Hebben anderen ook zoiets vervelends meegemaakt met een automaat?
Kan iemand mij vertellen wat hier nou echt aan de hand kan zijn?
 

Urban T

Nieuw lid
Ondertussen is er een nieuwe Mechatronic geplaatst bij de DSG7bak.
Er was idd olie te zien in het electronische deel, komende uit het hydraulische deel. Geen reclame voor de ontwerpers van dit ding, 90.000km is ie meegegaan.
Het was niet goedkoop, maar de garage heeft dit in 1,5 dag supersnel gefikst.
Goede service bij van den Udenhout.
 
Bovenaan Onderaan